Jump to content

Mercruiser 5.0 MPI 260hk (2005) Slår seg av i fri. Noen med erfaring?

Glenn23

Recommended Posts

Hei! Har en Mercruiser 5.0 MPI med 260hk fra ca 2005 som som slår seg av når den settes i fri. Problemet er størst kort tid etter oppstart. Typisk er start av motor med litt pådrag med giret koblet ut. La den gå på tomgang i 5 minutter. Når jeg da skal bakke ut å kjøre fremover slår den seg av når man drar spaken fra bakover til fremover. Det kan skje etter flere timer med kjøring, men skjer oftest kort tid etter oppstart. 

Jeg har forhørt meg tidligere og det var noen som nevnte ett eller annet med at tenningen skal kutte "litt" når den går innom Fri og at det var en eller annen fjær som kan ha blitt slakk som gjør at den kutter for lenge slik at motor stopper. Jeg aner ikke om det kan stemme. Er det noen som vet noe eller har erfaring med den motoren? 

Til info så har motoren nye plugger, pluggledninger, kontroll boks og gir og gass kabel. Motoren står i en Windy 22 Sport med Bravo drev. 

Hei. Du bør sjekke det du nevner. Motoren kutter ett millisekund for å gjære giringen så skånsom som mulig for drevet. Google på nettet. Finst mange videoer fra over dammen som beskriver hvordan dette ordnes:) Har ikke vært borti problemstillingen selv så har ikke detaljene men hører at motoren kutter ved giring så det skal en liten endring til før dette ikke fungerer.  Lykke til. 

Takk for svar. Ja, jeg kan sjekke det, men alt er nytt, montert hos verksted rett før overtagelse, så håpet dette var i orden. Jeg tenkte kanskje det kunne være en solenoide eller rotor for eks som ikke fungerer som det skal. 

Har funnet ut at det enten kan være en dårlig innstilling på gir vaier, tomgangsregulator eller "shift interrupt switch" Noen som har noen erfaring med overnevnte problem og disse delene jeg nevner? 

Etter litt søking fant jeg en video med helt lik motor som har akkurat det problemet jeg har. Må koble ut giret å gi gass for å få start og den stopper når man drar spaken tilbake og inn i gir igjen. Han byttet IAC vavle (tomgangsregulator) og han sin motor oppførte seg helt fint igjen. 

Skal bestille ny del å skifte. Oppdaterer her når det er gjort, i tilfelle andre sliter med samme problem. 

Delen: https://www.eurofritid.no/velg-motor/mercruiser/mercruiser-bensin/drivstoff/efi-system/iac-motor-v6/v8

Link til video: 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...