Jump to content

Er det noen som har erfaring med qmi sine produkter

_jojo

Recommended Posts

Hei,jeg vurderer å kjøre en runde med qmi motorvask og qmi motorbehandlimg på min tamd 31b. Er det noen her som har erfaring med qmi sine produkter? Har det noe for seg eller er det bortkasta penger? 

Hei, jeg kjørte QMI motorvask og motorbehandling på en Volvo 240 (Volvo B230K bensin), en Citrôen Xantia (1,7 turbodiesel) og en Chevrolet Chevelle (5,7 V8 bensin).

Motorvasken tok med seg mye grums på alle motorene, så helt tydelig at den gjorde jobben.

Motorbehandlingen fikk motorene i Volvoen og Citrôenen til å gå roligere med mindre "kakling", spesielt merkbart på Volvoen. For Chevellens del er det såpass med eksoslyd fra før at det var vanskelig å høre merkbar forskjell. Så; motorbehandlingen kan virke å ha effekt, uten at jeg kan dokumentere dette annet enn egen (og kameraters) oppfatning av gange og lyd etter behandling.

Det skal samtidig sies at en kamerat med Saab 9-5 (lurer på om det var en 2,3 bensin, med turbo) fikk oljetrykksalarm etter motorvask, da sila til oljepumpa tettet seg etter motorvasken løsnet gammel grums. Så det er greit å være litt oppmerksom på akkurat dette😊

Lenge siden jeg har brukt QMI motorbehandling nå men har brukt det på noen motorer, noen ganger absolutt uten noen merkbar effekt, andre ganger med tydelig roligere gange eller lavere driftstemperatur (tempalarm på full fart kommer ikke lengre).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Aldri brukt på båtmotor. Hadde en Volvo S80 2,5liters diesel. Dårlig motor og skranglete automatkasse.  QMI motorbehandling reduserte forbruket med 0,2 liter per mil. Gearkassen ble som ny.

Jeg har hatt gamle biler og der turte jeg ikke bruke dette på motoren. Var redd for at dritt ville løsne og motor begynne å lekke. Det var en erfaring bekjente av meg hadde opplevd. Vet ikke om det er relevant for båtmotor

_jojo skrev for 8 timer siden:

Hei,jeg vurderer å kjøre en runde med qmi motorvask og qmi motorbehandlimg på min tamd 31b. Er det noen her som har erfaring med qmi sine produkter? Har det noe for seg eller er det bortkasta penger? 

Det er vel vanskelig å si noe sikkert om.
Hvis motoren er full av gørr så hjelper det antagelig med å få ut gørr.
Så spørs det hva som skjer når sot og møkk løser seg opp.
Man kan tette oljesil og oljekanaler, man kan også miste kompresjon for stempelringer kan ha mistet spentsen hvis sotet under ringene blir borte.
Kjenner ikke til qmi sine produkter men andre sine produkter som ikke tør å lage enn effektiv rens selv om de har rens til å ha i olja nettopp fordi faren for motorskader er høyst reel.

Så de fleste om ikke alle produsenter tør ikke å lage dette stoffet effektivt.
Forte har feks en vask og ett rensemiddel som skal være i oljen frem til neste oljeskift men det må være vanskelig å lage dette balansert nok i styrke til alle motorer alltid.
Her er ideen å løse det opp over tid men ingen kan nok garantere att ikke noen større løsner å tetter feks en oljekanal.
Hadde det vært mitt prosjekt ville jeg heller brukt lastebil olje fordi det er vesentlig mer rensemideller i oljen og tatt feks tre oljeskift med 20 timers intervall

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...