Jump to content

Båtførerprøven - ikke lengre godt nok i Tyskland og Frankrike?

tobixen

Recommended Posts

Hva slags dokumentasjon man må sørge for å ha med seg på tur i bl.a. andre EU-land er tatt opp i flere tråder, blant annet https://baatplassen.no/i/topic/174082-ansvarsforsikring-i-utlandet-ved-kryssing-av-atlanterhavet/?do=findComment&comment=2461466 - jeg har hevdet at det kan være viktig å ta båtførerprøven, og at denne lappen er "godt nok" ved seiling på en norskflagget båt i EU.  Men tar jeg feil mon tro?  I https://www.nrk.no/sorlandet/norsk-batforerbevis-ikke-godt-nok-i-utlandet-_-kaller-norge-versting-1.17393748 så seiler man allerede pr i dag ulovlig i Tyskland og Frankrike dersom man kun er i besittelse av båtførerprøven, og flere land kommer trolig til å følge etter.

International Certificate of Competence aka ICC er en ting jeg trodde kunne være nødvendig da jeg gjorde research for dekader siden.  Jeg har seilt rundt i Skandinavia, Tyskland, Holland og Polen uten å være i besittelse av noe som helst, før jeg endelig fikk meg båtførerprøven for noen år siden - i Kroatia, Tyrkia og Bulgaria og muligens i Romania (husker ikke helt) har jeg blitt bedt om å vise den frem.  Jeg ble også stoppet i Polen før jeg fikk lappen, politiet så lettere forvirret ut da jeg sa at vi ikke trengte noe sertifikat i Norge, men de valgte å akseptere det.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det er jo i allefall postiivt om det kommer noe EU-standardisering på dette feltet.  Det er svært ulik praksis i de ulike landene på hva som er godt nok.  Enkelte land har ulike krav avhengig av om det er seilbåt eller motorbåt, hvor langt unna kysten man skal (andre krav for ferskvann enn for sjøvann), krav om at man har tilbakelagt X antall nautiske mil som mannskap før man kan få føre sin egen båt, etc.

I løpet av de siste 65 årene har jeg aldri blitt stoppet for å fremvise noe som helst, verken i Norge, Sverige, Danmark eller Tyskland. Om bord har jeg papirer vedr. forsikring fra Pantaenius med kasko, 3.part og Bluecard, DH5L, Usjöskeppare og diverse. Kommer det krav til ICC, så må jeg på skolebenken en gang til. Det er jo greit. Bedre med litt for mye enn én for lite.

Om det blir krav til "oppkjøring" for å få "båtlappen", hva slags båt vil det bli i, 40 fots rib som kan gå i 49 knop, snekke med maksfart 7 knop, halvplanende motorbåt med to maskiner på 200Hp hver, havseiler på 46 fot, en liten gammel Maxi seilbåt . . . . ?

Selv har jeg båtførerbeviset og min båt er en Saga 27 snekke, men om det skulle bli krav om "oppkjøring" for å ferdes i Sverige, - ja, med hvilken type båt vil den prøven bli i?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det blir nok samme krav til praktisk prøve som til ICC:

Prøven gjennomføres for motorfartøy, seilfartøy eller for begge deler. Seilfartøy med motor kan brukes til praktisk prøve for motorfartøy. Fartøyet som  benyttes til prøven må ha skroglengde lenger enn 10 meter, og tilfredsstille gjeldende lover og regler. Kandidaten kan benytte eget fartøy som  oppfyller kravene til størrelse og utstyr.

Ja, det er sannelig ikke lett å ha noe universelt kompetansebevis for føring av båt, da det er så veldig stor forskjell på forskjellige båttyper ... og forskjell på forskjellige båter også.  Selv to seilbåter med bermudarigg kan kreve ganske forskjellig håndtering, ref bl.a. den parallelle tråden om hvorvidt det går an å seile med bare genoa (fasitsvaret er stort sett "ja", men med unntak, og jo lengre frem på båten som har masta langt frem jo viktigere er det å bruke storseilet).

En annen anekdote: jeg observerte en seilskole i Polen, de øvde på å legge en seilbåt til brygga, gang på gang på gang.  De la til med en solid kulefender langt forran på båten, kastet et tau i land fra baugen, festet det til land, og så gav de litt gass forover, fullt rorutslag, og båten la seg pent til kaia.  Dersom jeg prøver på noe slikt i min båt, så skjer det stikk motsatte - jeg mister helt kontrollen på hekken, er det fralandsvind eller medvind så blir det trøbbel.  Kjører jeg båten forover med et litt langt tau festet til hekken, så vil imidlertid båten normalt komme seg inn til brygga.  Gang på gang har jeg opplevd ivrige hjelpere på land og vilkårlig mannskap insistere på å først feste baugtrosse for deretter å ta seg god tid med å vurdere å prøve å føre aktertrossa i land.  Etter å ha observert denne seilskolen, så har det slåþt meg at det kanskje er "pensum" i mange kurs at man ved fortøyning skal legge til med baugtrosse først, og at det er derfor jeg stadig vekk får slik "hjelp".

3 minutes ago, shipahoy said:

Kandidaten kan benytte eget fartøy som  oppfyller kravene til størrelse og utstyr.

Dersom man kan stille med egen båt, så skulle det være rimelig enkelt å ta denne testen for alle som har lang erfaring med å bruke egen båt - men "kompetansebeviset" beviser jo da egentlig ikke så mye annet enn at man kan beherske egen båt.

37 minutes ago, Hulda said:

Kommer det krav til ICC, så må jeg på skolebenken en gang til.

Hva med folk som er bosatt langt utenfor EU/ EØS, som f.eks. USA ? Her er det såvidt jeg vet ikke mulig å ta ICC. Hver delstat har sine egne krav, stort sett med samme vanskelighetsgrad som Båtførerprøven,  dvs uten praktisk test.

Skal jeg bli nødt til å reise til England og ta kurs og avlegge prøve før jeg kan seile båten min til Europa ?

Du er altså egentlig østkystseiler?

Naturligvis blir det ikke slik. ICC er vel ikke et internasjonalt kompetansekrav. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at det blir overgangsordninger. Hvis det i det hele tatt blir en realitet.

1 hour ago, Hulda said:

ICC er vel ikke et internasjonalt kompetansekrav.

"I"'en står for internasjonal, det har "godkjent"-stempel fra FN og er i allefall ment å være et internasjonalt kompetansekrav ... men som @Gunga Din påpeker lengre ned er det relativt få land som har ratifisert avtalen, til tross for at den går helt tilbake til 1979.  Når ting går så tregt, så er det lite som tilsier at dette blir et internasjonalt kompetansekrav med det første.  I praksis kommer man seg sikkert langt med et ICC-bevis - men i praksis kommer man seg også langt med Båtførerprøven, eller andre særnasjonale kompetansebevis.

Som nevnt i andre tråder, EU er håpløst fragmentert når det kommer til lover og reguleringer av fritidstrafikk til sjøs - men siden store deler av EU har ratifisert dette, og siden det er et overordnet mål at man skal kunne ferdes over landegrensene i unionen friksjonsfritt, så ser jeg det ikke som usannsynlig at dette blir en EU-standard etterhvert.

1 hour ago, Gunga Din said:

land som ikke har, er Sverige, Danmark, Polen, Litauen, Estland, Frankrike, Spanien, Portugal, Italien, Hellas

Litt pussig at det ihht NRK er krav om ICC i Frankrike, dersom Frakrike ikke har ratifisert avtalen.  Også rart at wikipediaartikkelen inneholder et eksempel på et fransk ICC-sertifikat som eksplisitt refererer til resolusjon 40, dersom Frankrike ikke har ratifisert dette.

Ihht wikipediaartikkelen er ICC nedfelt gjennom resolusjon 14 fra 1979 og resolusjon 40 fra 1999.  Frankrike, Italia og Polen har ratifisert 14, men ikke 40.

Sør-Afrika er det eneste ikke-Europeiske landet som har ratifisert avtalen.  Sør-Afrika er heller ikke medlem av FN-komitéen som har utarbeidet ICC.

Den komitéen heter United Nations Economic Commission for Europe Inland Water Committee - så da kan man jo forstå at dette "internasjonale" kompetansekravet er mer en sær-europeisk greie enn et faktisk internasjonalt dokument.  Da kan man jo også forstå at det først og fremst er land med ferskvannstrafikk som har ratifisert avtalen.  At Frankrike ikke er en av dem er derimot ganske uforståelig.

Jeg kan få ICC for motorbåt med D-et-eller-annet uten prøve. Men jeg må ta prøve med seilbåt. Og på de siste 65 årene har jeg ikke hatt annet enn seilbåt. Jeg har aldri hatt motorbåt. Tror jeg står over.

Dette er kanskje en sak for IMO. Det er jo de som lager retningslinjer for de fleste typer av fartøyer. Disse retningslinjene er jo grunnlaget for klasseselskaper, som skal godkjenne.

Teknologisk er det vel ikke så stor forskjell på den mindre merkantile flåten og større lystbåter.

Ser at i denne artikkelen er de bekymret for forlatte glassfiberbåter:

https://www.imo.org/en/MediaCentre/Pages/WhatsNew-953.aspx

3 hours ago, Ingar said:

Ryktene sier at unge i dag ikke vet hva en tennplugg er.

Elektrisk drevne båter trenger ikke tennplugger. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Som nevnt lengre opp, i enkelte land er det temmelig sikkert at man blir spurt etter dette - bl.a. Kroatia, Bulgaria og Tyrkia (ifbm innsjekk - tror ikke de har spurt etter dette ved kontroll på sjøen).

Jeg har blitt stoppet og kontrollert i Spania, Portugal og Italia uten å bli spurt om dette.  I Hellas tror jeg ikke at jeg er blitt spurt om båtførerprøve, men jeg kan huske feil, der må man opp med hele dokumentbunken for hver havn man besøker, og tidvis flere gang pr besøk.

Jeg har aldri blitt kontrollert i Frankrike eller Tyskland, men kan jo godt tenkes at man har et kjempeproblem dersom man blir kontrollert der og bare har båtførerprøven, ikke ICC.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...