Jump to content

Båtførerprøven - ikke lengre godt nok i Tyskland og Frankrike?

tobixen

Recommended Posts

Bitteliten skrev 34 minutter siden:

Pass, forsikringbevis båt, og registreringsbevis båt er det vi blir spurt om her i Middelhavet. 
aldri blitt spurt om skippers kvalifikasjoner. 

i Nidri på Lefkas sa havnekaptein, ikke intressert i registringsbevis…….jeg vill se att båten har ansvarsforsikring 😀

S/Y Gunga Din

... og ansvarsforsikringen bør helst eksplisitt ha påskrift at den dekker i henholdt til greske lovkrav.  De fleste norske forsikringene har ikke tilstrekkelig dekningsgrad på miljøskade.  Hellas er noe for seg selv.  Dersom bilister hadde vært gjennom samme mølja, ville det neppe vart lenge ... den behandlingen man får når man kommer til Hellas med norsk flagg er dypt i strid med alt av intensjoner både i Schengen-avtalen og GDPR.  Men jeg digregerer igjen.  Det er i allefall åpenbart at regelverk for lystbåter i EU ikke er like standardisert som regelverk for de som ferdes langs landeveiene.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev for 4 timer siden:

Dersom jeg prøver på noe slikt i min båt, så skjer det stikk motsatte - jeg mister helt kontrollen på hekken, er det fralandsvind eller medvind så blir det trøbbel.

Å sette et spring er en teknikk sjøfolk brukte før baugpropeller ble oppfunnet. Et spring er et tau mellom båt og kai som trekker båten inn mot brygga. En forutsetning for å bruke spring er at det er mer enn én om bord. Springet festes på midten av båten og skal gå akterover mot brygga når det strammes

Å legge til kai alene.

https://www.seilmagasinet.no/fortoyning-sm202406-til-kai-pa-spring/til-kai-med-

Har en gang blitt spurt om sertifikat i en privat marina utenfor Kapplen.

Har  to ganger fått besøk  av tollertene på Ærø og de ble overrasket over at jeg hadde hele kortstokken, , hadde inntrykk  av at mange før 1980 ikke hadde noe båtfører sertifikatet. 

De syntes synd på oss fra Norge, med den slunkende bæreposen vi hadde lov til

å ha med  hjem

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

2 minutes ago, Roger jo said:

Å sette et spring er en teknikk sjøfolk brukte før baugpropeller ble oppfunnet. Springet festes på midten av båten og skal gå akterover mot brygga når det strammes

Med tauet festet midtskips og bruk av motor føler jeg også at jeg har forbausende lite kontroll over båtens kurs - jeg bør kanskje eksperimentere mer med det.   Det er uansett en stor avsporing.  Poenget mitt er at man sjeldent kan si kategorisk "sånn skal ting gjøres", for det finnes så veldig mange forskjellige båter, båttyper og også fortøyningssituasjoner.  Et kompetansebevis beviser altså ikke stort annet enn at man behersker den båten som man besto prøven med.

11 minutes ago, Roger jo said:

Har  to ganger fått besøk  av tollertene på Ærø

Hvilken Ærø, og ville det hatt konsekvenser om du ikke hadde hatt med sertifikat?  (båtførerprøven, ICC eller begge?)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev 12 minutter siden:

Hvilken Ærø, og ville det hatt konsekvenser om du ikke hadde hatt med sertifikat? 

Region Syddanmark.

ingen  konsekvenser Norge var et rart land.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

tobixen skrev for 3 timer siden:

Med tauet festet midtskips og bruk av motor føler jeg også at jeg har forbausende lite kontroll over båtens kurs - jeg bør kanskje eksperimentere mer med det.   Det er uansett en stor avsporing.  Poenget mitt er at man sjeldent kan si kategorisk "sånn skal ting gjøres", for det finnes så veldig mange forskjellige båter, båttyper og også fortøyningssituasjoner.  Et kompetansebevis beviser altså ikke stort annet enn at man behersker den båten som man besto prøven med.

Hvilken Ærø, og ville det hatt konsekvenser om du ikke hadde hatt med sertifikat?  (båtførerprøven, ICC eller begge?)

Er vel kun en Ærø, å det i det Sydfynske øhav.  En flott plass det, samt området rundt.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

8 hours ago, tobixen said:

Hellas er noe for seg selv. 

Hvordan er det om man skal leie båt i Hellas?  Jeg har leid båt et par ganger i Karibien, og der krevde utleier kun en egenerklæring angående min seilererfaring. 

Spørsmålet mitt er vel hvorfor ikke...

Jeg og fruen er langt ifra noen erfarne båtfolk, men jeg ser fortsatt en stor kontrast mellom det å ta båtførerprøven som den ironisk nok heter uten å ha satt sine ben i båt før, vs det å nærmest vokse opp med småbåter i vennekretsen.

Mildt sagt overrasket når jeg skulle "formalisere" retten til å ferdes i båt ved å ta den prøven, for hverken kurset eller prøven gikk på noe som helst særlig praktisk. 7/10 spørsmål omhandlet kartbruk og navigasjon, 2 av de var vedr staker og det siste tildelt spørsmål om lovkrav til rednings/flytevest.

Så etter 27 spørsmål, alle riktige og utstedt bevis kunne jeg jævlig mye om kart, som ikke har vært brukt siden, staker jeg fikk en repetisjon på fra tiden som ungdom på Vestlandet, men det å faktisk føre en båt, hvordan ankre opp, legge til etc = sier bare takk gud for at nærmest alle hadde båt der jeg vokste opp.

Tenker at det ikke hadde vært noe som helst negativt med en mellomting mellom båtførerprøven slik den er i dag og D5L, og eksemplene på hvorfor kan vel de fleste av oss finne minst 5 av om vi tenker på ting vi har sett og opplevd bare basert på forrige sesong

Jeg melder meg på fortøyningsprøve en dag med lett pålandsvind. Da kan det se ut som at jeg vet hva jeg holder på med. Blåser det forfra kaster jeg aktertrossa så lang den er, og hopper i land baugtrossa. Litt sirkusaktige scener noen ganger. Aktenfra er enklere, bedre tid til baugen.

Fralands - gå en annen plass. 

Bortsett fra det, leser jeg tråden med interesse. Forhandlinger i hjemmet ser ut til å kunne ende med en langtur - 4 til 6 mndr - og jeg har begynt å spekulere på hvor og hva jeg trenger. Ikke blitt spurt om noe i Sverige, Danmark, Tyskland eller Polen. I Lerwick var det vel obligatorisk innsjekk. Tror bare jeg viste pass. Dette har vel endret seg etter brexit.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...