Gunga Din Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai Bitteliten skrev 34 minutter siden: Pass, forsikringbevis båt, og registreringsbevis båt er det vi blir spurt om her i Middelhavet. aldri blitt spurt om skippers kvalifikasjoner. i Nidri på Lefkas sa havnekaptein, ikke intressert i registringsbevis…….jeg vill se att båten har ansvarsforsikring 😀 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tobixen Svart 2.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai ... og ansvarsforsikringen bør helst eksplisitt ha påskrift at den dekker i henholdt til greske lovkrav. De fleste norske forsikringene har ikke tilstrekkelig dekningsgrad på miljøskade. Hellas er noe for seg selv. Dersom bilister hadde vært gjennom samme mølja, ville det neppe vart lenge ... den behandlingen man får når man kommer til Hellas med norsk flagg er dypt i strid med alt av intensjoner både i Schengen-avtalen og GDPR. Men jeg digregerer igjen. Det er i allefall åpenbart at regelverk for lystbåter i EU ikke er like standardisert som regelverk for de som ferdes langs landeveiene. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai tobixen skrev for 4 timer siden: Dersom jeg prøver på noe slikt i min båt, så skjer det stikk motsatte - jeg mister helt kontrollen på hekken, er det fralandsvind eller medvind så blir det trøbbel. Å sette et spring er en teknikk sjøfolk brukte før baugpropeller ble oppfunnet. Et spring er et tau mellom båt og kai som trekker båten inn mot brygga. En forutsetning for å bruke spring er at det er mer enn én om bord. Springet festes på midten av båten og skal gå akterover mot brygga når det strammes Å legge til kai alene. https://www.seilmagasinet.no/fortoyning-sm202406-til-kai-pa-spring/til-kai-med- Har en gang blitt spurt om sertifikat i en privat marina utenfor Kapplen. Har to ganger fått besøk av tollertene på Ærø og de ble overrasket over at jeg hadde hele kortstokken, , hadde inntrykk av at mange før 1980 ikke hadde noe båtfører sertifikatet. De syntes synd på oss fra Norge, med den slunkende bæreposen vi hadde lov til å ha med hjem Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tobixen Svart 2.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai 2 minutes ago, Roger jo said: Å sette et spring er en teknikk sjøfolk brukte før baugpropeller ble oppfunnet. Springet festes på midten av båten og skal gå akterover mot brygga når det strammes Med tauet festet midtskips og bruk av motor føler jeg også at jeg har forbausende lite kontroll over båtens kurs - jeg bør kanskje eksperimentere mer med det. Det er uansett en stor avsporing. Poenget mitt er at man sjeldent kan si kategorisk "sånn skal ting gjøres", for det finnes så veldig mange forskjellige båter, båttyper og også fortøyningssituasjoner. Et kompetansebevis beviser altså ikke stort annet enn at man behersker den båten som man besto prøven med. 11 minutes ago, Roger jo said: Har to ganger fått besøk av tollertene på Ærø Hvilken Ærø, og ville det hatt konsekvenser om du ikke hadde hatt med sertifikat? (båtførerprøven, ICC eller begge?) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai tobixen skrev 12 minutter siden: Hvilken Ærø, og ville det hatt konsekvenser om du ikke hadde hatt med sertifikat? Region Syddanmark. ingen konsekvenser Norge var et rart land. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Okkaby Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai tobixen skrev for 3 timer siden: Med tauet festet midtskips og bruk av motor føler jeg også at jeg har forbausende lite kontroll over båtens kurs - jeg bør kanskje eksperimentere mer med det. Det er uansett en stor avsporing. Poenget mitt er at man sjeldent kan si kategorisk "sånn skal ting gjøres", for det finnes så veldig mange forskjellige båter, båttyper og også fortøyningssituasjoner. Et kompetansebevis beviser altså ikke stort annet enn at man behersker den båten som man besto prøven med. Hvilken Ærø, og ville det hatt konsekvenser om du ikke hadde hatt med sertifikat? (båtførerprøven, ICC eller begge?) Er vel kun en Ærø, å det i det Sydfynske øhav. En flott plass det, samt området rundt. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Vestkystseiler Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai 8 hours ago, tobixen said: Hellas er noe for seg selv. Hvordan er det om man skal leie båt i Hellas? Jeg har leid båt et par ganger i Karibien, og der krevde utleier kun en egenerklæring angående min seilererfaring. Sitér dette innlegget Link to post
edin_m Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Spørsmålet mitt er vel hvorfor ikke... Jeg og fruen er langt ifra noen erfarne båtfolk, men jeg ser fortsatt en stor kontrast mellom det å ta båtførerprøven som den ironisk nok heter uten å ha satt sine ben i båt før, vs det å nærmest vokse opp med småbåter i vennekretsen. Mildt sagt overrasket når jeg skulle "formalisere" retten til å ferdes i båt ved å ta den prøven, for hverken kurset eller prøven gikk på noe som helst særlig praktisk. 7/10 spørsmål omhandlet kartbruk og navigasjon, 2 av de var vedr staker og det siste tildelt spørsmål om lovkrav til rednings/flytevest. Så etter 27 spørsmål, alle riktige og utstedt bevis kunne jeg jævlig mye om kart, som ikke har vært brukt siden, staker jeg fikk en repetisjon på fra tiden som ungdom på Vestlandet, men det å faktisk føre en båt, hvordan ankre opp, legge til etc = sier bare takk gud for at nærmest alle hadde båt der jeg vokste opp. Tenker at det ikke hadde vært noe som helst negativt med en mellomting mellom båtførerprøven slik den er i dag og D5L, og eksemplene på hvorfor kan vel de fleste av oss finne minst 5 av om vi tenker på ting vi har sett og opplevd bare basert på forrige sesong Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Jeg melder meg på fortøyningsprøve en dag med lett pålandsvind. Da kan det se ut som at jeg vet hva jeg holder på med. Blåser det forfra kaster jeg aktertrossa så lang den er, og hopper i land baugtrossa. Litt sirkusaktige scener noen ganger. Aktenfra er enklere, bedre tid til baugen. Fralands - gå en annen plass. Bortsett fra det, leser jeg tråden med interesse. Forhandlinger i hjemmet ser ut til å kunne ende med en langtur - 4 til 6 mndr - og jeg har begynt å spekulere på hvor og hva jeg trenger. Ikke blitt spurt om noe i Sverige, Danmark, Tyskland eller Polen. I Lerwick var det vel obligatorisk innsjekk. Tror bare jeg viste pass. Dette har vel endret seg etter brexit. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Code0 Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Steihy skrev 14 minutter siden: I Lerwick var det vel obligatorisk innsjekk. Tror bare jeg viste pass. Dette har vel endret seg etter brexit. Du må registrere på nett før ankomst. Du finner info her: https://www.lerwick-harbour.co.uk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.