Maika Startet 3.Mai Link til dette innlegget Startet 3.Mai Jeg har tidligere lest, og vel også fått svar her på forumet da jeg har spurte, at man skal bruke 15W-40 motorolje på 120S-drev. Nå viser det seg at det fins mange forskjellige slike 120S-drev, og akkurat mine 120S-E skal ha 75W-90 girolje. Jeg har akkurat tatt oljeskift, men båten står på land en uke til, så jeg rekker fint å bytte. Er denne giroljen svært forskjellig fra motoroljen? Kan det at jeg har fylt motorolje vært medvirkende til at jeg fikk saltvann inn i det ene drevet i fjor? Jeg regner med at jeg bytter, selv om det medfører ekstra arbeid og utgifter, men hva har man båt til om ikke noe å bruke sin tid og penger til😅 Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Jeg anbefaler å bytte siden det er tydelig spesifisert en endring for den nyeste E utgaven. Det er det samme med den beslektede girkassen MS2. Da har de jo gjort en eller annen oppgradering, og funnet det nødvendig med en annen oljetype. Jeg tviler på at oljen med høyere viskositet klarer å holde vannet ute, hvis det er lekkasje. Det vil gjerne lekke litt mindre olje ut. Så du bør gjerne bytte zimmerringer. Hvis det har vært vann i drevet, så er det en fordel at det nå blir "flushet" en gang med motorolje. VP Saildrives oil pdf VP Sterndrives oil pdf VP Reverse gear oil pdf Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Maika skrev for 3 timer siden: 75W-90 girolje I tillegg til at viskositeten er høyere er den også "EP" (extreme pressure). Motorolje kan ikke brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Viakositeten betyr ikkje noko, men du MÅ bruka "original" Volvo Penta olja. Om ikkje går alt til helvete. Helst til dobbel pris. Meir seriøst. Eg har brukt både motor- og girolja på mine Yanmar SD20. Det har gått fint så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai EP-olje som Ingar forklarer. I tillegg har EP-olje langt bedre korrosjonshindrende egenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Hva kan grunnen være til at Volvo har endret spesifikasjonen fullstendig på drev og gir som tilsynelatende har samme konstruksjon: Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai At de har oppdaget at motorolje ikke er like god i girkasser som girolje? Bare en gjetting da men tror ikke det kan være så langt unna sannheten... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Ingar Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Jo, men burde de ikke da endret spesifikasjonen for tidligere drev med samme konstruksjon? De med MS3 gir kan ha brukt feil olje i nærmere 50 år... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Ingar skrev 22 minutter siden: burde de ikke da endret spesifikasjonen for tidligere drev med samme konstruksjon? Ikke dersom grunnen til skifte er kompatibilitetsproblemer, feks ny leverandør av leppetetninger eller andre deler som kan være sårbare for kjemiske endringer. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 3.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai Hvorfor står det 15W-40 i Instruksjonsboken? Har jeg nå tappet ut på begge motorene, dratt og kjøpt ny, og fylt på uten grunn Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai dieselfan skrev 3 minutter siden: kke dersom grunnen til skifte er kompatibilitetsproblemer, feks ny leverandør av leppetetninger eller andre deler som kan være sårbare for kjemiske endringer. Ja. Når jeg tenker på det så har det vært diskusjon rundt at konen i de mekaniske girene har gått fra messing til stål. Kan ha betydning ift EP-tilsetninger. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Hvis du ikke vet bedre, følg instrukdjonsboken! EP-olje, etter husken langt bak i hjernekassa, stiller krav til metaller og materiale i tetninger. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Hulda skrev 4 minutter siden: Hvis du ikke vet bedre, følg instrukdjonsboken! Da blir det ett bytte til ....ja ja det har skjedd være ting i verden i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 3.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai Bakparten min er lik bildene J-Å og Ingar har postet av 120S-E. En på La-Sa Motor slo opp og mente jeg skulle ha 75W-90. En annen forskjell er at det står 2,8 liter i instruksjonsboken, men 2,6 på bildene her. Jeg fylte nettopp 2,8 før peilepinnen viste korrekt. Fins det da to forskjellige 120S-E drev? (Har en følelse av at Ask ikke er overrasket:) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 3.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai Jeg tar med meg instruksjonsbok og kvittering på motor-/drevkjøp til La-Sa på mandag. Hvem vet, kanskje jeg får et klsrt svar, eller kanskje dette ender som nok en tråd uten konklusjon (virker som det er svært populært her inne for tiden:) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Maika skrev 10 minutter siden: Jeg tar med meg instruksjonsbok Skjønner godt at dette kan være irriterende. Er det en papirkopi du har ? hvilken revisjon? Har du sjekket om det finnes nyere revisjon tilgjengelig elektronisk eller om forhandlernettet har en "service call" på 120S-E ? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 3.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai Originalmanual Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Maika skrev for 1 time siden: Bakparten min er lik bildene J-Å og Ingar har postet av 120S-E. En på La-Sa Motor slo opp og mente jeg skulle ha 75W-90. En annen forskjell er at det står 2,8 liter i instruksjonsboken, men 2,6 på bildene her. Jeg fylte nettopp 2,8 før peilepinnen viste korrekt. Fins det da to forskjellige 120S-E drev? (Har en følelse av at Ask ikke er overrasket:) Me hadde 120s på vår førre båt. Det fungerte feilfritt dei to åra me hadde båten. Kanskje VP ikkje lagar dreva sjølv? Dersom du ikkje kjem til ein konklusjon så er kan det likevel vera nyttig å veta for andre. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Jeg harMS2E, som er girkassevarianten for aksling, med samme toppdel som 120SE. Og den er tydelig merket med et stort skilt med hvilken olje den skal ha. Så det er nok en viktig del i girkassen som er endret. Trolig konen, eller geometrien på drevene. Kanskje går det an å finne det ut hvis en studerer delelister. Jeg har mer tro på plansjen enn på manualen. Det er tross alt større sjanse for at man har glemt å oppdatere manualen, enn at man feilaktig har endret oljetype, når D og E variantene står rett ved siden av hverandre. Dette er ikke min, men samme merking: Her står det også: https://www.plaisance-pratique.com/IMG/pdf/VolvoMS2-SD120_manual.pdf#page=19 https://www.plaisance-pratique.com/IMG/pdf/VolvoMS2-SD120_manual.pdf#page=83 Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 3.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai Hm, skal sjekke drevene i morgen, kan godt hende jeg har oversett det skiltet. Jeg så forresten nå at det jo står 2,6 liter på alle 120S-variantene på plansjen, og det stemmer jo hverken med manualen eller erfaringen min.. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Altså her bør man ABSOLUTT følge spec til produsent! HAr INGEN erfaring med motorolje vs girolje men vet at på bil går det lukt til hel..... om du hiver GL5 olje på en kasse som skal ha GL4. Det har med materialer i komponenter i kasen å gjøre. GL5 knekker synkronringer på en kasse som skal ha GL4. Ser over at det skal GL5 olje på E-gir. DA ville jeg ALDRI prøvd med motorolje på det giret. Mulig det går greit, men hva koster 3 ltr olje mot nytt gir??????? kan ikke skjønne at man tenker tanken engang å bryte spec på oljen. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 3.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai Dette svarte ChatGPT o3: Jeg har ikke sjekket kildene, så det er jo muligheter for at ikke alt her er helt korrekt. Jeg får se om jeg blir noe klokere av å lese på motorene i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Maika skrev 1 time siden: så det er jo muligheter for at ikke alt her er helt korrekt. Det kan du regne med... Det lille jeg har brukt KS (kunstig sladder) og det jeg har sett av andres bruk har vært en masse flott tekst som med stor selvsikkerhet påstår ting som er hinsides feil så trø svært forsiktig i det ormebolet... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
J-Å Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Jeg tror det meste er rett, men jeg tror endringen har skjedd mellom -D og -E, og ikke midt i -E serien. Da hadde de tatt i bruk -F. Jeg tror et annet kjennetegn på de nye kan være motorfestet ("rubber mount"), som på de nyere har en horisontal bolt, som 130. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 4.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai SveinHa skrev for 7 timer siden: Det lille jeg har brukt KS (kunstig sladder) og det jeg har sett av andres bruk har vært en masse flott tekst som med stor selvsikkerhet påstår ting som er hinsides feil så trø svært forsiktig i det ormebolet Jeg jobber endel med språkmodeller, og det er riktig at det er endel ting man skal være obs på, både når det gjelde hva man spør om, hvordan man spør, og ikke minst hvilke språkmodeller man bruker. Men språkmodell-prat tar vi i andre tråder :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.