Jump to content

Mine 120S-drev skal ha 75w-90 girolje, stor forskjell fra 15W-40 motorolje?

Maika

Recommended Posts

Jeg har tidligere lest, og vel også fått svar her på forumet da jeg har spurte, at man skal bruke 15W-40 motorolje på 120S-drev. Nå viser det seg at det fins mange forskjellige slike 120S-drev, og akkurat mine 120S-E skal ha 75W-90 girolje. 
Jeg har akkurat tatt oljeskift, men båten står på land en uke til, så jeg rekker fint å bytte.

Er denne giroljen svært forskjellig fra motoroljen? Kan det at jeg har fylt motorolje vært medvirkende til at jeg fikk saltvann inn i det ene drevet i fjor?

Jeg regner med at jeg bytter, selv om det medfører ekstra arbeid og utgifter, men hva har man båt til om ikke noe å bruke sin tid og penger til😅

Jeg anbefaler å bytte siden det er tydelig spesifisert en endring for den nyeste E utgaven. Det er det samme med den beslektede girkassen MS2.  Da har de jo gjort en eller annen oppgradering, og funnet det nødvendig med en annen oljetype.

Jeg tviler på at oljen med høyere viskositet klarer å holde vannet ute, hvis det er lekkasje.   Det vil gjerne lekke litt mindre olje ut. Så du bør gjerne bytte zimmerringer. Hvis det har vært vann i drevet, så er det en fordel at det nå blir "flushet" en gang med motorolje. 

VP Saildrives oil pdf

VP Sterndrives oil pdf

VP Reverse gear oil pdf

Viakositeten betyr ikkje noko, men du MÅ bruka "original" Volvo Penta olja. Om ikkje går alt til helvete. Helst til dobbel pris.

Meir seriøst. Eg har brukt både motor- og girolja på mine Yanmar SD20. Det har gått fint så langt. 

At de har oppdaget at motorolje ikke er like god i girkasser som girolje? Bare en gjetting da men tror ikke det kan være så langt unna sannheten...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Ingar skrev 22 minutter siden:

burde de ikke da endret spesifikasjonen for tidligere drev med samme konstruksjon?

Ikke dersom grunnen til skifte er kompatibilitetsproblemer, feks ny leverandør av leppetetninger eller andre deler som kan være sårbare for kjemiske endringer.

dieselfan skrev 3 minutter siden:

kke dersom grunnen til skifte er kompatibilitetsproblemer, feks ny leverandør av leppetetninger eller andre deler som kan være sårbare for kjemiske endringer.

Ja. Når jeg tenker på det så har det vært diskusjon rundt at konen i de mekaniske girene har gått fra messing til stål. Kan ha betydning ift EP-tilsetninger.

Bakparten min er lik bildene J-Å og Ingar har postet av 120S-E.

En på La-Sa Motor slo opp og mente jeg skulle ha 75W-90. 

En annen forskjell er at det står 2,8 liter i instruksjonsboken, men 2,6 på bildene her. Jeg fylte nettopp 2,8 før peilepinnen viste korrekt. 

Fins det da to forskjellige 120S-E drev?

(Har en følelse av at Ask ikke er overrasket:)

Jeg tar med meg instruksjonsbok og kvittering på motor-/drevkjøp til La-Sa på mandag. Hvem vet, kanskje jeg får et klsrt svar, eller kanskje dette ender som nok en tråd uten konklusjon (virker som det er svært populært her inne for tiden:)

Maika skrev 10 minutter siden:

Jeg tar med meg instruksjonsbok

Skjønner godt at dette kan være irriterende.

Er det en papirkopi du har ? hvilken revisjon?
Har du sjekket om det finnes nyere revisjon tilgjengelig elektronisk eller om forhandlernettet har en "service call" på 120S-E ?

Maika skrev for 1 time siden:

Bakparten min er lik bildene J-Å og Ingar har postet av 120S-E.

En på La-Sa Motor slo opp og mente jeg skulle ha 75W-90. 

En annen forskjell er at det står 2,8 liter i instruksjonsboken, men 2,6 på bildene her. Jeg fylte nettopp 2,8 før peilepinnen viste korrekt. 

Fins det da to forskjellige 120S-E drev?

(Har en følelse av at Ask ikke er overrasket:)

Me hadde 120s på vår førre båt. Det fungerte feilfritt dei to åra me hadde båten. 

Kanskje VP ikkje lagar dreva sjølv?

Dersom du ikkje kjem til ein konklusjon så er kan det likevel vera nyttig å veta for andre.

Jeg harMS2E, som er girkassevarianten for aksling, med samme toppdel som  120SE. Og den er tydelig merket med et stort skilt med hvilken olje den skal ha. Så det er nok en viktig del i girkassen som er endret. Trolig konen, eller geometrien på drevene. Kanskje går det an å finne det ut hvis en studerer delelister. Jeg har mer tro på plansjen enn på manualen. Det er tross alt større sjanse for at man har glemt å oppdatere manualen, enn at man feilaktig har endret oljetype, når D og E variantene står rett ved siden av hverandre. Dette er ikke min, men samme merking:

volvo-penta-gearbox-ms2l-e-ratio-231-volvo-penta-8.jpg

Her står det også:

https://www.plaisance-pratique.com/IMG/pdf/VolvoMS2-SD120_manual.pdf#page=19

https://www.plaisance-pratique.com/IMG/pdf/VolvoMS2-SD120_manual.pdf#page=83

Hm, skal sjekke drevene i morgen, kan godt hende jeg har oversett det skiltet.

Jeg så forresten nå at det jo står 2,6 liter på alle 120S-variantene på plansjen, og det stemmer jo hverken med manualen eller erfaringen min..

Altså her bør man ABSOLUTT følge spec til produsent! HAr INGEN erfaring med motorolje vs girolje men vet at på bil går det lukt til hel..... om du hiver GL5 olje på en kasse som skal ha GL4. Det har  med materialer i komponenter i kasen å gjøre.  GL5 knekker synkronringer på en kasse som skal ha GL4. 

Ser over at det skal GL5 olje på E-gir. DA ville jeg ALDRI prøvd med motorolje på det giret. Mulig det går greit, men hva koster 3 ltr olje mot nytt gir??????? kan ikke skjønne at man tenker tanken engang å bryte spec på oljen.

Dette svarte ChatGPT o3:

image.png.63e03e98d041beda920b65875d97f7a0.png

image.png.10fbf5ae7ba624b8127238e590014710.pngimage.png.799fec8d307cfd142e1b9d196c0117b9.png

image.png.8f22dd2d2850be1e3163b4cc010a8524.png

Jeg har ikke sjekket kildene, så det er jo muligheter for at ikke alt her er helt korrekt.

Jeg får se om jeg blir noe klokere av å lese på motorene i morgen. 

Maika skrev 1 time siden:

så det er jo muligheter for at ikke alt her er helt korrekt.

Det kan du regne med... Det lille jeg har brukt KS (kunstig sladder) og det jeg har sett av andres bruk har vært en masse flott tekst som med stor selvsikkerhet påstår ting som er hinsides feil så trø svært forsiktig i det ormebolet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg tror det meste er rett, men jeg tror endringen har skjedd mellom  -D og -E, og ikke midt i  -E serien. Da hadde de tatt i bruk -F. Jeg tror et annet kjennetegn på de nye kan være motorfestet ("rubber mount"), som på de nyere har en horisontal bolt, som 130. 

SveinHa skrev for 7 timer siden:

Det lille jeg har brukt KS (kunstig sladder) og det jeg har sett av andres bruk har vært en masse flott tekst som med stor selvsikkerhet påstår ting som er hinsides feil så trø svært forsiktig i det ormebolet

Jeg jobber endel med språkmodeller, og det er riktig at det er endel ting man skal være obs på, både når det gjelde hva man spør om, hvordan man spør, og ikke minst hvilke språkmodeller man bruker. Men språkmodell-prat tar vi i andre tråder :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...