Jump to content

Mine 120S-drev skal ha 75w-90 girolje, stor forskjell fra 15W-40 motorolje?


Maika

Recommended Posts

J-Å skrev for 6 timer siden:

Jeg tror det meste er rett, men jeg tror endringen har skjedd mellom  -D og -E, og ikke midt i  -E serien. Da hadde de tatt i bruk -F. Jeg tror et annet kjennetegn på de nye kan være motorfestet ("rubber mount"), som på de nyere har en horisontal bolt, som 130. 

Ja, jeg har de nye festene, som vel kom med -E serien. 
Om noen timer er jeg på båten igjen og skal se om jeg blir noe klokere av det som står på drevene. Det tar vel en time å drenere og fylle på hvert av drevene, så jeg gidder å gjøre dette flere ganger før jeg er mer sikker 😅

 

ChatGPT o3 skrev forøvrig at jeg burde kjøre gjennom en runde med olje for å rense hvis jeg skulle bytte med denne argumentasjonen, og skrev dette da jeg spurte:
 

Hva er egentlig problemet med å blande gear-olje og motorolje?

1. Additiv-kollisjon

– 75 W-90 GL-5 er full av svovel/fosfor-«EP»-tilsetninger som reagerer med bronse og kan polere eller glassere klutsj­kjeglen når den blandes med motoroljens detergenter/dispersanter.

– Smøringsegenskapene blir uforutsigbare; slitasje eller sluring kan komme gradvis.

2. Viskositets­forskjell

– Kald: 75 W-90 er vesentlig tykkere enn 15 W-40. Blandingen kan skumme eller gi dårlig oljefilm i kule- og rullelager.

3. Tetnings­materialer

– EP-oljer kan trenge inn i gummitetninger som egentlig er spesifisert for motorolje og fremskynde sprekkdannelse (effekten øker hvis noe av oljen inneholder vann).

 

 

Link to post

Ja, så absolutt. Jeg ville fulgt instruksen til punkt og prikke. EP klistrer seg noe innmari til overflatene. EP-olje er noe svineri på feil plass. Og helt framifrå der den er beregnet til å brukes. Det er bare å bite gummene sammen og få det gjort.

 

Link to post

AI bommer litt på viskositet. En SAE40 motorolje har samme viskositet som en SAE 90 girolje. Forskjellige skalaer.Men utover dette er det stor forskjell på tilsetningene. Så ja, jeg ville brukt korrekt olje.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Bilde fra det ene drevet mitt (det andre har samme merking). Nøyaktlig likt som det J-Å postet, altså:

image.jpeg.d3f67a2254da85eebdf040512e541ba7.jpeg

 

(Jeg skuffer nok Ask med å ta sjansen på å fylle med noe annet enn VP sin;)

 

Men da kan jeg vel konkludere med at instruksjonsmanualen (og ChatGPT o3) tar feil, og at jeg ikke trenger å tappe ut den nyfylte 75W-90 giroljen. Eller..?

(ChatGPT o3 kunne forøvrig ikke finne noe god dokumentasjon på påstanden om at det fantes flere versjoner av 120S-E, så det var jo en indikasjon på svakheten i påstanden den hadde.)

 

Og siden denne oljen er såpass mye seigere, så kan vel det at jeg brukte feil olje være årsaken til at jeg fikk noe vanninntrenging i det ene drevet ved hard belastning i fjor?

(Drevene er altså 26 år gamle, så det kan jo sannsynligvis være andre grunner også.)

Link to post
Maika skrev 1 time siden:

Og siden denne oljen er såpass mye seigere, så kan vel det at jeg brukte feil olje være årsaken til at jeg fikk noe vanninntrenging i det ene drevet ved hard belastning i fjor?

(Drevene er altså 26 år gamle, så det kan jo sannsynligvis være andre grunner også.)

Bra at du slapp å bytte igjen. Du får holde oss oppdatert ang. vanninntrenging. Jeg hadde det på et Bukh drev i sin tid, og det gikk bra i flere år. Et slitespor i akslingen gjorde at det ikke ble helt tett, selv med nye zimmeringer.  Jeg tror en blanding med litt vann i oljen smører bra. Det kritiske er gjerne hvis båten blir liggende stille lenge, slik at det blir rent sjøvann nederst. Om det hjelper med seigere olje, tviler jeg litt på. Her står jo ikke oljen med overtrykk, som den gjør i en oljefylt pakkboks. Det er to zimmerringer "back to back", hvor den ytterste skal holde vannet ute, og den innerste skal holde oljen inne. Hvis vannet kommer forbi den ytterste, frykter jeg at det vandrer forbi den innerste også, siden oljen har lavere trykk enn vannet. 

 

Ellers ser jeg at du har fått med deg min advarsel om demperplatene.

Link to post

Nå kommer jeg i hvert fall til å sjekke drevoljen jevnlig, og bytte til høsten hvis det er antydninger til vanninntrengning, og så holder det til jeg bytter til nye drev og motorer, enten planlagt eller av nødvendighet, jeg kommer ikke til å demontere disse for å fikse dem.

Det samme gjelder dempeplatene, streiker de, så går drev og motor billig på Finn. 
 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...