Concord1987 Startet 3.Mai Link til dette innlegget Startet 3.Mai Hei. Jeg trenger hjelp til å finne riktig impeller til min motor. Motoren er en mercedes nanni diesel 235hk. Er det noen som vet hvordan denne typen er festet? Er det avtrekker som funker? Må man fjerne "halvmånen" inni huset først? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 11.Mai Link til dette innlegget Svart 11.Mai Hei! Jeg kan ikke skjønne hvilken Nanni maskin dette er ut i fra de bildene. Ta kontakt med Bertel og Steen og oppgi motornummer så de kan de sikkert hjelpe deg. Impeller skal draes rett ut, det finnes verktøy til dette. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.Mai Link til dette innlegget Svart 11.Mai Bruk en vannpumpetang og dra impelleren rett ut. Sitter sikkert litt godt og gummien kommer nok ut i småbiter. Men det er bare å prøve og røske den ut og ikke være redd for å bruke makt. Pass på så du ikke skader tetteflaten der lokket skal tette. Står det noen på endelokket på pumpen hvilken pumpe dette er? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 11.Mai Link til dette innlegget Svart 11.Mai Concord1987 skrev On 3.5.2025 at 12.47: Jeg trenger hjelp til å finne riktig impeller til min motor. Sjekk lokket på pumpen. Står ofte preget navn på pumpe-produsent og type. Om det står noe kan du som regel finne riktig impeller ut fra dette. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Concord1987 Svart 11.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai Takk for svar. Det dukket frem etter en grei puss😅 Sitér dette innlegget Link to post
ster Svart 11.Mai Link til dette innlegget Svart 11.Mai https://www.tradeinn.com/waveinn/no/johnson-pump-impelleravtrekker-09-1028bt/138901480/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=16126272&country=no&gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid=16810934821&gbraid=0AAAAADsbOdsz9FXp3_YfMK__rkapd1DXL&gclid=EAIaIQobChMI4cKMzPebjQMVoxaiAx3xkTdWEAQYASABEgLs7PD_BwE finnes i forskjellige dimmensjoner Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Mai Link til dette innlegget Svart 11.Mai Concord1987 skrev for 5 timer siden: Det dukket frem etter en grei puss😅 Kan du dele et bilde av innsiden på lokket, ganske nysgjerrig på hvordan lokket ser ut.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mai Link til dette innlegget Svart 12.Mai Den der så rimelig gåen ut! Du trenger en impelleravtrekker, jeg har god erfaring med McPeller. Halvmånen kan bare stå, den er ikke i veien for noe. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Concord1987 Svart 21.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai Hei. Takk for alle svar. Kommet hjem fra ferie nå, og satt pumpen på plass med ny impeller i, men nå lekker den som ei sil i motsatt ende av endelokk. Er det noe pakning eller reperasjonssett som også evt må byttes? Det kan jo se ut som denne har lekket tidligere også, mtp rusten på mekanisk reim strammeren?. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Det sitter en leppetetning på akselen, før første lager. Lekker leppetetningen vil det dryppe ut av sladrehullet som er kl 06 og ligger mellom leppetetning og lager. Akselen kan ha slitespor etter leppetetning, da hjelper det lite å bytte leppetetning, da må du bytte aksel også for sikkert resultat. Leppetetning kan skaffes fra 30kr og oppover til 550kr Sitér dette innlegget Link to post
Concord1987 Svart 22.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai dieselfan skrev On 11.5.2025 at 22.23: Kan du dele et bilde av innsiden på lokket, ganske nysgjerrig på hvordan lokket ser ut.. Det skal jeg prøve å huske, må nok ha den av igjen snart:) Sitér dette innlegget Link to post
Concord1987 Svart 22.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai Hei igjen. Ser ut som det kommer ut av dette hullet,sladrehull? Får demontere hele akslingen igjen å sjekke på nytt. Gøy med båt:D Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Dersom du går for overhaling av pumpa så anbefaler jeg at du måler hvor dypt akselen står, i forhold til paknings flaten mellom lokk og hus. Det beste verktøyet er skyvelære eller rettholt og søkeblader Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Om det drypper en dråpe eller fem pr minutt så kan du fortsatt bruke båten, men anbefaler at du alltid har med deg ny impeller og egnet verktøy for å kunne bytte. Enig i din kommentar om at det trolig har lekket i lengre tid... Gikk det greit å bytte impelleren? Anbefaler at du trener litt med en gammel og at du setter akselen godt inn med vannfast fett, slik at demontering går som en drøm..😎 Og ja, det er gøy med båt 😁 er det ikkeno feil kan en jo bare skru litt på noen av de skruene som pleier å sette seg 🍀🍻 Sitér dette innlegget Link to post
Concord1987 Svart 22.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai Ca 1 dråpe per sekund nå🤣 Gikk greit å bytte impeller, men måtte demontere hele "huset" for å komme skikkelig til. Aksling og reimhjul fulgte også med da, er det vanlig? Må ut en dag denne uken å demontere denne igjen, skal få tatt litt flere bilder av den da, også innside lokk. Sitér dette innlegget Link to post
Concord1987 Svart 24.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai Da er den demontert. Er det pakning hvir jeg har skrutrekkere imot som må byttes her da? Bør endelokk byttes, mtp skadene på innside, eller kan de pusses vekk? Og tusen takk for all hjelp jeg får her!! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Mai Link til dette innlegget Svart 24.Mai Concord1987 skrev 12 minutter siden: Da er den demontert. Er det pakning hvir jeg har skrutrekkere imot som må byttes her da? Flotte bilder 👍👍 Ikke for å pirke, men en pakning er normalt noe du klemmer mellom to flater, statisk. Det du peker på med skrutrekkeren er en leppetetning. Den er laget for å takle rotasjon, dermed sier vi at den tetter dynamisk. Den har også den artige egenskapen at den er retningsbestemt og tetter bedre og bedre når trykket øker, ikke veldig viktig for din pumpe som neppe leverer over 2 bar ( i vannkrana i huset har ca 5-6bar) Pakningsflata på pumpehuset ditt ser bra ut. Bunnen av pumpehuset ser også bra ut. Lokket må IKKE ha gummi rester. Om du har en "3M matte" så legg den flatt og beveg lokket med fingrene. Er det dype groper / sirkulære riper bør du vurdere å bytte lokk, da dårlig overflate kan redusere levert vannmengde. Deler du et bilde etter at du har pusset lokket kan vi dele vår mening 😁 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Mai Link til dette innlegget Svart 24.Mai Du kan også legge våtslipepapir på en plan flate og bevege lokket. Anbefaler ikke grovere papir enn 180, avslutt med ca 400 Sitér dette innlegget Link to post
Concord1987 Svart 24.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai Hei igjen. Ett kjapt spørsmål😅 Hvor I verden finner jeg leppetetning, har letet overalt idag. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 24.Mai Link til dette innlegget Svart 24.Mai Om du bruker ordet simmerring istedenfor leppetetning, tenker jeg du finner riktig 👍 Husk rustfrie fjærer i de! Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Concord1987 Svart 24.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai Hei:) Har ett sett med simmer/låsering, og det er ikke det jeg trenger:) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 24.Mai Link til dette innlegget Svart 24.Mai Concord1987 skrev 30 minutter siden: Hei:) Har ett sett med simmer/låsering, og det er ikke det jeg trenger:) Hva er det du trenger da? Det er simmeringen du trenger for å få pumpa tett. Sitér dette innlegget Link to post
Concord1987 Svart 24.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai Er det ikke leppetettingen som må byttes? Den ser dårlig og morknet ut ihvertfall Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 24.Mai Link til dette innlegget Svart 24.Mai Du får reppsett til slike pumper Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 24.Mai Link til dette innlegget Svart 24.Mai Concord1987 skrev 53 minutter siden: Er det ikke leppetettingen som må byttes? Den ser dårlig og morknet ut ihvertfall Jo.. simmering/leppetetning. Kjært barn, mange navn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.