Ex Skarpnes9100 Startet 3.Mai Link til dette innlegget Startet 3.Mai Vurderer 26 fots båt med DF300 fra 2008 til 2011. Er ikke vant med utenbords, kun hatt innenbords diesel, både stiv aksel og Drev. Hva er viktig å vite om denne motoren og se etter? Timetall er 700-900 timer OK? Når er det "stor service" grunnet timetall? Er propeller dyre og slites de ut som på drev (DuoProp) ? (Senterbosset slites/må vulkes nytt ? Takk for alle tips, tror det blir en 26 fots båt denne gang, som kan kjøres på henger om nødvendig :) Mvh Frode Sitér dette innlegget =============================================== Båt: på jakt etter neste Lolly Link to post
-morten- Svart 5.Mai Link til dette innlegget Svart 5.Mai Utprøvd og bra motor. Har selv en 2015 og er veldig fornøyd. sjekk anoder på blokka og termostaten. O2 sensor byttes som regel etter 500 timer på disse. Leste meg opp litt på denne motoren før jeg kjøpte båten min i 2023, og det er nok nindre feil med disse enn gjennomsnittet. Min går økonomisk på lave turtall, samtidig som den har bra fartsressurser om det trengs! to styreposisjoner med elektrisk gear/gass. Leste om Amerikanske fiskere som hadde kjørt twininstalasjon, og de gikk 7500 timer uten problemer! som sakt O2 semsor bytta de hver 500 time. Motor har registerkjede, så ikke noe skifting av reim. Solid konstruksjon uten noe særlig dilldall. variabel ventilåpning. sikkelig solid gear som kan gå begge veier Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Racccon Svart 16.Mai Link til dette innlegget Svart 16.Mai -morten- skrev On 5.5.2025 at 8.27: Utprøvd og bra motor. Har selv en 2015 og er veldig fornøyd. sjekk anoder på blokka og termostaten. O2 sensor byttes som regel etter 500 timer på disse. Leste meg opp litt på denne motoren før jeg kjøpte båten min i 2023, og det er nok nindre feil med disse enn gjennomsnittet. Min går økonomisk på lave turtall, samtidig som den har bra fartsressurser om det trengs! to styreposisjoner med elektrisk gear/gass. Leste om Amerikanske fiskere som hadde kjørt twininstalasjon, og de gikk 7500 timer uten problemer! som sakt O2 semsor bytta de hver 500 time. Motor har registerkjede, så ikke noe skifting av reim. Solid konstruksjon uten noe særlig dilldall. variabel ventilåpning. sikkelig solid gear som kan gå begge veier Hei, jeg er ny med en df300 fra 2008. Jeg ligger på 26 knop på ca 4000rpm. Er det bare å dra på videre uten stress? De tåler bra turtall.. har liksom ikke turt å dra på skikkelig Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai On 5/16/2025 at 3:16 PM, Racccon said: Hei, jeg er ny med en df300 fra 2008. Jeg ligger på 26 knop på ca 4000rpm. Er det bare å dra på videre uten stress? De tåler bra turtall.. har liksom ikke turt å dra på skikkelig Hvilken båt har du? Om det er en A635 så har du feil propell om du får bare 26 knop på 4000. Jeg ligger stort sett på 3500-3600 på masjfart og får 25-26 med en Askeladden 75CC. Dette er en utprøvd motor og tror ikke at den tar noe skade av å kjøre på maksturtall i en kort periode. Uansett motor er det viktig med rett vedlikehold. Impeller, termostat, oljer.. osv. Om du har tempsensor så ser man jo mye tilstanden på motor. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Racccon Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai -morten- skrev for 12 timer siden: Hvilken båt har du? Om det er en A635 så har du feil propell om du får bare 26 knop på 4000. Jeg ligger stort sett på 3500-3600 på masjfart og får 25-26 med en Askeladden 75CC. Dette er en utprøvd motor og tror ikke at den tar noe skade av å kjøre på maksturtall i en kort periode. Uansett motor er det viktig med rett vedlikehold. Impeller, termostat, oljer.. osv. Om du har tempsensor så ser man jo mye tilstanden på motor. Jeg har en Beneteau flyer 750wa.. tror den er ganske tung. Fikk den opp i 36 i går, med litt trimming av flaps og tilting.. men det er ceuisefarten jeg vil ha opp. Jeg skal notere med fart og turtall neste gang. Takk for respons!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.