Jump to content

Varm kontrollstråle - Mercury Viking 10hk 2002


SørlandetAs

Recommended Posts

Jeg kjøpte en båt med en Mercury viking 10 hk 2002 mod. 

 

Tidligere eier sa at kontrollstrålen forsvant før han satt båten fra seg på høsten. Så jeg byttet impeller og fikk da kontrollstrålen tilbake. 

 

Men jeg merket fort at kontrollstrålen var varmere enn normalt. Tok av termostat og kjørte motor uten for å se om dette hjalp, men like varmt enda.

 

Det kommer kraftig kontrollstråle, men vannet er såpass varmt at man brenner seg om man tar på det.

 

Så noe er galt her og jeg lurer på hva? 

-Tenker kanskje at noen kjølekanaler kan være tette?

-Er det effektivt nok til å kjøre gjennom litt eddik, eller burde jeg bare åpne opp for å se hvordan det ser ut med en gang? 

-Er det dette lokket jeg må skru av for å komme til kjølekanalene?

 

IMG_3917.jpeg.2f36873dfde6c5c6915f3fab9e587907.jpeg

Link to post

På min fosilmobil og med slitne øyne ser det ut som om du har har kraftig varme-skjæring på begge stempel.

Tok du kompresjonstest før du åpnet noe?
 

Det varme vannet kan komme av stor friksjon som følge av grove flater som skrubber mot hverandre....

 

Om dette er tilfelle så følger det gjerne med ulyd og lav eller veldig lav effekt... sorry....

Link to post
  SørlandetAs skrev On 3.5.2025 at 18.22:

Tok av toppen til eksos porten(?), og her ser det veldig fint ut. Ingen saltavleiringer..

Vis hele sitatet  

Det er en naturlig på at du ikke ser så mye saltavleiringer her fordi vannet blir ikke så varmt på dette stedet.

Jeg ville sagt at du har demontert eksosdekselet.
Der det normalt er mest saltavleiringer er rundt øvre del av sylinderforingene, helt opp mot toppen (topplokket) på motoren. Det lokket pluggene sitter i. 

 

Mitt forslag: sett tilbake eksos dekselet, ta ut pluggene, del bilde, hold orden på hvilken plugg som satt hvor.  Gi full gass, ta kompresjonstest. Del verdiene. Så får du råd videre. 

Anbefaler ikke å ta av toppen før du har testet kompresjon.

Del gjerne nærbilde av stemplene sett inn fra eksossiden før du setter på eksosdekselet igjen.

Link to post
  dieselfan skrev On 3.5.2025 at 18.36:

På min fosilmobil og med slitne øyne ser det ut som om du har har kraftig varme-skjæring på begge stempel.

Tok du kompresjonstest før du åpnet noe?
 

Det varme vannet kan komme av stor friksjon som følge av grove flater som skrubber mot hverandre....

 

Om dette er tilfelle så følger det gjerne med ulyd og lav eller veldig lav effekt... sorry....

Vis hele sitatet  

Hmm, virker ikke som den er varmeskjært.

Tror bildet jeg tok var litt misvisende med fargerefleksjon. 

Motoren starter lett, sviver fint og har ingen ulyder. Det virker til å være god kompresjon, men kan måle dette imorgen.

 

Her er 2 nye bilder tatt med blitz. Ser det bedre ut? 

 

IMG_3920.jpeg.501f83ae19c494d4179d78fd16b6de19.jpegIMG_3921.jpeg.c7cacac52df7328f4977eb22081e7f21.jpeg

Link to post
  dieselfan skrev On 3.5.2025 at 18.46:

Det er en naturlig på at du ikke ser så mye saltavleiringer her fordi vannet blir ikke så varmt på dette stedet.

Jeg ville sagt at du har demontert eksosdekselet.
Der det normalt er mest saltavleiringer er rundt øvre del av sylinderforingene, helt opp mot toppen (topplokket) på motoren. Det lokket pluggene sitter i. 

 

Mitt forslag: sett tilbake eksos dekselet, ta ut pluggene, del bilde, hold orden på hvilken plugg som satt hvor.  Gi full gass, ta kompresjonstest. Del verdiene. Så får du råd videre. 

Anbefaler ikke å ta av toppen før du har testet kompresjon.

Del gjerne nærbilde av stemplene sett inn fra eksossiden før du setter på eksosdekselet igjen.

Vis hele sitatet  

Takk for gode råd!

Skal ta en kompresjonstest imorgen, kommer tilbake hit med resultatet👍🏼

Link to post

Takk for utrolig rask respons  :tommel_opp:  Supre bilder :klapper:

Skulle ønske jeg kunne dele en mer positiv tilbakemelding, men på meg ser det ut som du har skjæring på både øvre og nedre stempel, verst på øvre.

 

God trådtittel, god forklaring, veldig god oppfølging av tråden, fine bilder+++ selvfølgelig får du hjelp da :glimter:

 

Spent på resultatene av kompresjonstesten...
Jeg håper jo at jeg ser feil.

 

ALLE: kan noen andre med 2T erfaring se nøye på bildene og dele sin mening her :ber:

Link to post
  dieselfan skrev On 3.5.2025 at 18.57:

Takk for utrolig rask respons  :tommel_opp:  Supre bilder :klapper:

Skulle ønske jeg kunne dele en mer positiv tilbakemelding, men på meg ser det ut som du har skjæring på både øvre og nedre stempel, verst på øvre.

 

God trådtittel, god forklaring, veldig god oppfølging av tråden, fine bilder+++ selvfølgelig får du hjelp da :glimter:

 

Spent på resultatene av kompresjonstesten...
Jeg håper jo at jeg ser feil.

 

ALLE: kan noen andre med 2T erfaring se nøye på bildene og dele sin mening her :ber:

Vis hele sitatet  

Ser at det er riper på stemplet, men håpte kanskje at siden det er en eldre motor at dette var normalt slitasje 😪

 

Skal sette på eksosdeksel og ta en kompresjonstest imorgen.

Hva burde verdiene ligge på? 110 psi?

 

 

Isåfall - Om den er skjært, så kan dette forklare den varme kontrollstrålen? 

Link to post

På disse motorene er det  kun kjølekanaler som befinner seg under "toppdekselet", da toppen på sylindrene er helstøpt sammen med blokken. De har ofte varm kontrollstråle som følge av at den ikke kommer før termostaten åpner, i og med at strålen går via termostaten. Men skal ikke være så varm at vannet ikke får kjølt motoren tilstrekkelig. Angående riper i stempler, så ser de noe grove ut for å være tørneskade/slitasje. Har kikket gjennom både brukermanual og service manual for å se om det var skrevet noe om temperatur eller varme/kulde på kontrollatrålen, men fant ingenting beskrevet.

Link to post
  Diddn skrev On 4.5.2025 at 11.36:

På disse motorene er det  kun kjølekanaler som befinner seg under "toppdekselet", da toppen på sylindrene er helstøpt sammen med blokken. De har ofte varm kontrollstråle som følge av at den ikke kommer før termostaten åpner, i og med at strålen går via termostaten. Men skal ikke være så varm at vannet ikke får kjølt motoren tilstrekkelig. Angående riper i stempler, så ser de noe grove ut for å være tørneskade/slitasje. Har kikket gjennom både brukermanual og service manual for å se om det var skrevet noe om temperatur eller varme/kulde på kontrollatrålen, men fant ingenting beskrevet.

Vis hele sitatet  

Takk for godt svar! 

Link to post

Da har jeg kjørt motoren gjennom eddik-blanding i 20 minutter. 
Etter dette så ble temperaturen på kontrollstrålen mye bedre.

Rundt 55-60 grader nå. 

Kjørte motoren i nesten 35 min, uten at blokka kjentes unormalt varm. 

Så da satser jeg på at problemet løste seg! Skal teste båten på vannet imorgen..

Link to post
  dieselfan skrev On 3.5.2025 at 18.57:

ALLE: kan noen andre med 2T erfaring se nøye på bildene og dele sin mening her :ber:

Vis hele sitatet  

Ja, endel  riper er det, men så lenge ringene er løse, og ikke fastbrente, så er disse motorene til en viss grad "selvreparerende". Altså, ringene er hardere enn sylinderveggen, og "honer" den til. Riper på selve stempelet har jo ikke så mye å si for tetningen. 

Link to post
  J-Å skrev On 4.5.2025 at 12.36:

så lenge ringene er løse, og ikke fastbrente, så er disse motorene til en viss grad "selvreparerende". Altså, ringene er hardere enn sylinderveggen, og "honer" den til. Riper på selve stempelet har jo ikke så mye å si for tetningen.

Vis hele sitatet  

Kanskje den grove overflaten motvirker skjørtebank :fniser:

 

  Diddn skrev On 4.5.2025 at 11.36:

På disse motorene er det  kun kjølekanaler som befinner seg under "toppdekselet", da toppen på sylindrene er helstøpt sammen med blokken.

Vis hele sitatet  

Det burde jeg husket...

 

  Diddn skrev On 4.5.2025 at 11.36:

Har kikket gjennom både brukermanual og service manual for å se om det var skrevet noe om temperatur eller varme/kulde på kontrollatrålen, men fant ingenting beskrevet.

Vis hele sitatet  

La du merke til hva service manualen sier om nominell kompresjon ?

 

  SørlandetAs skrev On 4.5.2025 at 12.33:

Da har jeg kjørt motoren gjennom eddik-blanding i 20 minutter. 
Etter dette så ble temperaturen på kontrollstrålen mye bedre.

Rundt 55-60 grader nå. 

Vis hele sitatet  

Godt jobba:tommel_opp:

 

Du får være forsiktig og ikke stikke ut på storhavet de første turene :smiler:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...