SørlandetAs Startet 3.Mai Link til dette innlegget Startet 3.Mai Jeg kjøpte en båt med en Mercury viking 10 hk 2002 mod. Tidligere eier sa at kontrollstrålen forsvant før han satt båten fra seg på høsten. Så jeg byttet impeller og fikk da kontrollstrålen tilbake. Men jeg merket fort at kontrollstrålen var varmere enn normalt. Tok av termostat og kjørte motor uten for å se om dette hjalp, men like varmt enda. Det kommer kraftig kontrollstråle, men vannet er såpass varmt at man brenner seg om man tar på det. Så noe er galt her og jeg lurer på hva? -Tenker kanskje at noen kjølekanaler kan være tette? -Er det effektivt nok til å kjøre gjennom litt eddik, eller burde jeg bare åpne opp for å se hvordan det ser ut med en gang? -Er det dette lokket jeg må skru av for å komme til kjølekanalene? Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 3.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai Tok av toppen til eksos porten(?), og her ser det veldig fint ut. Ingen saltavleiringer.. Knakk kun 1 bolt, denne skal jeg få lirket løs i morgen. Er det noen andre kjølekanaler som jeg kan sjekke? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Eg har ikkje svaret, men føl spent med. Eg har same motoren, men 2006 modell. Kanskje det vil hjelpa å køyra motoren i eit kar med systemrens? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai På min fosilmobil og med slitne øyne ser det ut som om du har har kraftig varme-skjæring på begge stempel. Tok du kompresjonstest før du åpnet noe? Det varme vannet kan komme av stor friksjon som følge av grove flater som skrubber mot hverandre.... Om dette er tilfelle så følger det gjerne med ulyd og lav eller veldig lav effekt... sorry.... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai SørlandetAs skrev On 3.5.2025 at 18.22: Tok av toppen til eksos porten(?), og her ser det veldig fint ut. Ingen saltavleiringer.. Vis hele sitatet Det er en naturlig på at du ikke ser så mye saltavleiringer her fordi vannet blir ikke så varmt på dette stedet. Jeg ville sagt at du har demontert eksosdekselet. Der det normalt er mest saltavleiringer er rundt øvre del av sylinderforingene, helt opp mot toppen (topplokket) på motoren. Det lokket pluggene sitter i. Mitt forslag: sett tilbake eksos dekselet, ta ut pluggene, del bilde, hold orden på hvilken plugg som satt hvor. Gi full gass, ta kompresjonstest. Del verdiene. Så får du råd videre. Anbefaler ikke å ta av toppen før du har testet kompresjon. Del gjerne nærbilde av stemplene sett inn fra eksossiden før du setter på eksosdekselet igjen. Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 3.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai dieselfan skrev On 3.5.2025 at 18.36: På min fosilmobil og med slitne øyne ser det ut som om du har har kraftig varme-skjæring på begge stempel. Tok du kompresjonstest før du åpnet noe? Det varme vannet kan komme av stor friksjon som følge av grove flater som skrubber mot hverandre.... Om dette er tilfelle så følger det gjerne med ulyd og lav eller veldig lav effekt... sorry.... Vis hele sitatet Hmm, virker ikke som den er varmeskjært. Tror bildet jeg tok var litt misvisende med fargerefleksjon. Motoren starter lett, sviver fint og har ingen ulyder. Det virker til å være god kompresjon, men kan måle dette imorgen. Her er 2 nye bilder tatt med blitz. Ser det bedre ut? Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 3.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai dieselfan skrev On 3.5.2025 at 18.46: Det er en naturlig på at du ikke ser så mye saltavleiringer her fordi vannet blir ikke så varmt på dette stedet. Jeg ville sagt at du har demontert eksosdekselet. Der det normalt er mest saltavleiringer er rundt øvre del av sylinderforingene, helt opp mot toppen (topplokket) på motoren. Det lokket pluggene sitter i. Mitt forslag: sett tilbake eksos dekselet, ta ut pluggene, del bilde, hold orden på hvilken plugg som satt hvor. Gi full gass, ta kompresjonstest. Del verdiene. Så får du råd videre. Anbefaler ikke å ta av toppen før du har testet kompresjon. Del gjerne nærbilde av stemplene sett inn fra eksossiden før du setter på eksosdekselet igjen. Vis hele sitatet Takk for gode råd! Skal ta en kompresjonstest imorgen, kommer tilbake hit med resultatet👍🏼 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Takk for utrolig rask respons Supre bilder Skulle ønske jeg kunne dele en mer positiv tilbakemelding, men på meg ser det ut som du har skjæring på både øvre og nedre stempel, verst på øvre. God trådtittel, god forklaring, veldig god oppfølging av tråden, fine bilder+++ selvfølgelig får du hjelp da Spent på resultatene av kompresjonstesten... Jeg håper jo at jeg ser feil. ALLE: kan noen andre med 2T erfaring se nøye på bildene og dele sin mening her Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 3.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai dieselfan skrev On 3.5.2025 at 18.57: Takk for utrolig rask respons Supre bilder Skulle ønske jeg kunne dele en mer positiv tilbakemelding, men på meg ser det ut som du har skjæring på både øvre og nedre stempel, verst på øvre. God trådtittel, god forklaring, veldig god oppfølging av tråden, fine bilder+++ selvfølgelig får du hjelp da Spent på resultatene av kompresjonstesten... Jeg håper jo at jeg ser feil. ALLE: kan noen andre med 2T erfaring se nøye på bildene og dele sin mening her Vis hele sitatet Ser at det er riper på stemplet, men håpte kanskje at siden det er en eldre motor at dette var normalt slitasje 😪 Skal sette på eksosdeksel og ta en kompresjonstest imorgen. Hva burde verdiene ligge på? 110 psi? Isåfall - Om den er skjært, så kan dette forklare den varme kontrollstrålen? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai SørlandetAs skrev On 3.5.2025 at 19.13: Isåfall - Om den er skjært, så kan dette forklare den varme kontrollstrålen? Vis hele sitatet Tja... da bør du ha endel hvit damp også...og blokka bør også bli så varm at du ikke kan ta på topplokket. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mai Link til dette innlegget Svart 4.Mai Jeg er ikke på noen måte spesialist på påhengere. På andre motorer ville jeg nok definere de ripene som et dårlig tegn. Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 4.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai @dieselfan Nå har jeg tatt en kompresjonstest på begge sylindrene. Begge viser rundt 120 PSI. Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 4.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai Hulda skrev On 4.5.2025 at 7.38: Jeg er ikke på noen måte spesialist på påhengere. På andre motorer ville jeg nok definere de ripene som et dårlig tegn. Vis hele sitatet Enig der. Begge sylindere hadde rundt 120 psi, overraskende nok! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mai Link til dette innlegget Svart 4.Mai Motoren er noenogtyveårgammel. Jeg hadde kjørt den til den konker. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.Mai Link til dette innlegget Svart 4.Mai Hulda skrev On 4.5.2025 at 9.26: Motoren er noenogtyveårgammel. Jeg hadde kjørt den til den konker. Vis hele sitatet Eg òg, men ikkje dersom eg køyrer i farvatn der motorstopp kan vera farleg for liv og helsa. Eg hadde testa kva folk vil betala som delemotor. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mai Link til dette innlegget Svart 4.Mai Minimere risiko kommer alltid først, uansett. Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 4.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai Hulda skrev On 4.5.2025 at 9.26: Motoren er noenogtyveårgammel. Jeg hadde kjørt den til den konker. Vis hele sitatet Det er planen, men skulle først sett om jeg fikk fikset problemet med varm kontrollstråle, så tror jeg at motoren kan funke i god tid fremover.. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 4.Mai Link til dette innlegget Svart 4.Mai Muligens helt uten relevans, men sa forrige eier noe om hvor lenge motoren hadde gått uten stråle? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Diddn Svart 4.Mai Link til dette innlegget Svart 4.Mai På disse motorene er det kun kjølekanaler som befinner seg under "toppdekselet", da toppen på sylindrene er helstøpt sammen med blokken. De har ofte varm kontrollstråle som følge av at den ikke kommer før termostaten åpner, i og med at strålen går via termostaten. Men skal ikke være så varm at vannet ikke får kjølt motoren tilstrekkelig. Angående riper i stempler, så ser de noe grove ut for å være tørneskade/slitasje. Har kikket gjennom både brukermanual og service manual for å se om det var skrevet noe om temperatur eller varme/kulde på kontrollatrålen, men fant ingenting beskrevet. Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 4.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai Diddn skrev On 4.5.2025 at 11.36: På disse motorene er det kun kjølekanaler som befinner seg under "toppdekselet", da toppen på sylindrene er helstøpt sammen med blokken. De har ofte varm kontrollstråle som følge av at den ikke kommer før termostaten åpner, i og med at strålen går via termostaten. Men skal ikke være så varm at vannet ikke får kjølt motoren tilstrekkelig. Angående riper i stempler, så ser de noe grove ut for å være tørneskade/slitasje. Har kikket gjennom både brukermanual og service manual for å se om det var skrevet noe om temperatur eller varme/kulde på kontrollatrålen, men fant ingenting beskrevet. Vis hele sitatet Takk for godt svar! Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 4.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai Da har jeg kjørt motoren gjennom eddik-blanding i 20 minutter. Etter dette så ble temperaturen på kontrollstrålen mye bedre. Rundt 55-60 grader nå. Kjørte motoren i nesten 35 min, uten at blokka kjentes unormalt varm. Så da satser jeg på at problemet løste seg! Skal teste båten på vannet imorgen.. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 4.Mai Link til dette innlegget Svart 4.Mai dieselfan skrev On 3.5.2025 at 18.57: ALLE: kan noen andre med 2T erfaring se nøye på bildene og dele sin mening her Vis hele sitatet Ja, endel riper er det, men så lenge ringene er løse, og ikke fastbrente, så er disse motorene til en viss grad "selvreparerende". Altså, ringene er hardere enn sylinderveggen, og "honer" den til. Riper på selve stempelet har jo ikke så mye å si for tetningen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Mai Link til dette innlegget Svart 4.Mai J-Å skrev On 4.5.2025 at 12.36: så lenge ringene er løse, og ikke fastbrente, så er disse motorene til en viss grad "selvreparerende". Altså, ringene er hardere enn sylinderveggen, og "honer" den til. Riper på selve stempelet har jo ikke så mye å si for tetningen. Vis hele sitatet Kanskje den grove overflaten motvirker skjørtebank Diddn skrev On 4.5.2025 at 11.36: På disse motorene er det kun kjølekanaler som befinner seg under "toppdekselet", da toppen på sylindrene er helstøpt sammen med blokken. Vis hele sitatet Det burde jeg husket... Diddn skrev On 4.5.2025 at 11.36: Har kikket gjennom både brukermanual og service manual for å se om det var skrevet noe om temperatur eller varme/kulde på kontrollatrålen, men fant ingenting beskrevet. Vis hele sitatet La du merke til hva service manualen sier om nominell kompresjon ? SørlandetAs skrev On 4.5.2025 at 12.33: Da har jeg kjørt motoren gjennom eddik-blanding i 20 minutter. Etter dette så ble temperaturen på kontrollstrålen mye bedre. Rundt 55-60 grader nå. Vis hele sitatet Godt jobba Du får være forsiktig og ikke stikke ut på storhavet de første turene Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Mai Link til dette innlegget Svart 4.Mai SørlandetAs skrev On 4.5.2025 at 9.07: Nå har jeg tatt en kompresjonstest på begge sylindrene. Begge viser rundt 120 PSI. Vis hele sitatet Godt jobba, det er et godt tegn at kompresjonen er helt jevn, men jeg har ikke tilgang til verkstedhåndbok på den motoren så jeg vet ikke hvor bra verdien er i forhold til nominell. Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart 4.Mai Link til dette innlegget Svart 4.Mai Ifølge denne tråden så er 120psi så bra som det kan bli. https://www.thehulltruth.com/boating-forum/553040-compression-testing-older-mercury.html Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.