Jump to content

Varm kontrollstråle - Mercury Viking 10hk 2002


SørlandetAs

Recommended Posts

Jeg kjøpte en båt med en Mercury viking 10 hk 2002 mod. 

 

Tidligere eier sa at kontrollstrålen forsvant før han satt båten fra seg på høsten. Så jeg byttet impeller og fikk da kontrollstrålen tilbake. 

 

Men jeg merket fort at kontrollstrålen var varmere enn normalt. Tok av termostat og kjørte motor uten for å se om dette hjalp, men like varmt enda.

 

Det kommer kraftig kontrollstråle, men vannet er såpass varmt at man brenner seg om man tar på det.

 

Så noe er galt her og jeg lurer på hva? 

-Tenker kanskje at noen kjølekanaler kan være tette?

-Er det effektivt nok til å kjøre gjennom litt eddik, eller burde jeg bare åpne opp for å se hvordan det ser ut med en gang? 

-Er det dette lokket jeg må skru av for å komme til kjølekanalene?

 

IMG_3917.jpeg.2f36873dfde6c5c6915f3fab9e587907.jpeg

Link to post

Tok av toppen til eksos porten(?), og her ser det veldig fint ut. Ingen saltavleiringer..

 

Knakk kun 1 bolt, denne skal jeg få lirket løs i morgen. 

 

Er det noen andre kjølekanaler som jeg kan sjekke?IMG_3918.jpeg.f6cb707eda62e9a44e9697f167a2a64a.jpeg

Link to post

På min fosilmobil og med slitne øyne ser det ut som om du har har kraftig varme-skjæring på begge stempel.

Tok du kompresjonstest før du åpnet noe?
 

Det varme vannet kan komme av stor friksjon som følge av grove flater som skrubber mot hverandre....

 

Om dette er tilfelle så følger det gjerne med ulyd og lav eller veldig lav effekt... sorry....

Link to post
SørlandetAs skrev 16 minutter siden:

Tok av toppen til eksos porten(?), og her ser det veldig fint ut. Ingen saltavleiringer..

Det er en naturlig på at du ikke ser så mye saltavleiringer her fordi vannet blir ikke så varmt på dette stedet.

Jeg ville sagt at du har demontert eksosdekselet.
Der det normalt er mest saltavleiringer er rundt øvre del av sylinderforingene, helt opp mot toppen (topplokket) på motoren. Det lokket pluggene sitter i. 

 

Mitt forslag: sett tilbake eksos dekselet, ta ut pluggene, del bilde, hold orden på hvilken plugg som satt hvor.  Gi full gass, ta kompresjonstest. Del verdiene. Så får du råd videre. 

Anbefaler ikke å ta av toppen før du har testet kompresjon.

Del gjerne nærbilde av stemplene sett inn fra eksossiden før du setter på eksosdekselet igjen.

Link to post
dieselfan skrev 1 time siden:

På min fosilmobil og med slitne øyne ser det ut som om du har har kraftig varme-skjæring på begge stempel.

Tok du kompresjonstest før du åpnet noe?
 

Det varme vannet kan komme av stor friksjon som følge av grove flater som skrubber mot hverandre....

 

Om dette er tilfelle så følger det gjerne med ulyd og lav eller veldig lav effekt... sorry....

Hmm, virker ikke som den er varmeskjært.

Tror bildet jeg tok var litt misvisende med fargerefleksjon. 

Motoren starter lett, sviver fint og har ingen ulyder. Det virker til å være god kompresjon, men kan måle dette imorgen.

 

Her er 2 nye bilder tatt med blitz. Ser det bedre ut? 

 

IMG_3920.jpeg.501f83ae19c494d4179d78fd16b6de19.jpegIMG_3921.jpeg.c7cacac52df7328f4977eb22081e7f21.jpeg

Link to post
dieselfan skrev 2 minutter siden:

Det er en naturlig på at du ikke ser så mye saltavleiringer her fordi vannet blir ikke så varmt på dette stedet.

Jeg ville sagt at du har demontert eksosdekselet.
Der det normalt er mest saltavleiringer er rundt øvre del av sylinderforingene, helt opp mot toppen (topplokket) på motoren. Det lokket pluggene sitter i. 

 

Mitt forslag: sett tilbake eksos dekselet, ta ut pluggene, del bilde, hold orden på hvilken plugg som satt hvor.  Gi full gass, ta kompresjonstest. Del verdiene. Så får du råd videre. 

Anbefaler ikke å ta av toppen før du har testet kompresjon.

Del gjerne nærbilde av stemplene sett inn fra eksossiden før du setter på eksosdekselet igjen.

Takk for gode råd!

Skal ta en kompresjonstest imorgen, kommer tilbake hit med resultatet👍🏼

Link to post

Takk for utrolig rask respons  :tommel_opp:  Supre bilder :klapper:

Skulle ønske jeg kunne dele en mer positiv tilbakemelding, men på meg ser det ut som du har skjæring på både øvre og nedre stempel, verst på øvre.

 

God trådtittel, god forklaring, veldig god oppfølging av tråden, fine bilder+++ selvfølgelig får du hjelp da :glimter:

 

Spent på resultatene av kompresjonstesten...
Jeg håper jo at jeg ser feil.

 

ALLE: kan noen andre med 2T erfaring se nøye på bildene og dele sin mening her :ber:

Link to post
dieselfan skrev 23 minutter siden:

Takk for utrolig rask respons  :tommel_opp:  Supre bilder :klapper:

Skulle ønske jeg kunne dele en mer positiv tilbakemelding, men på meg ser det ut som du har skjæring på både øvre og nedre stempel, verst på øvre.

 

God trådtittel, god forklaring, veldig god oppfølging av tråden, fine bilder+++ selvfølgelig får du hjelp da :glimter:

 

Spent på resultatene av kompresjonstesten...
Jeg håper jo at jeg ser feil.

 

ALLE: kan noen andre med 2T erfaring se nøye på bildene og dele sin mening her :ber:

Ser at det er riper på stemplet, men håpte kanskje at siden det er en eldre motor at dette var normalt slitasje 😪

 

Skal sette på eksosdeksel og ta en kompresjonstest imorgen.

Hva burde verdiene ligge på? 110 psi?

 

 

Isåfall - Om den er skjært, så kan dette forklare den varme kontrollstrålen? 

Link to post
SørlandetAs skrev 12 minutter siden:

Isåfall - Om den er skjært, så kan dette forklare den varme kontrollstrålen?

Tja... da bør du ha endel hvit damp også...og blokka bør også bli så varm at du ikke kan ta på topplokket.

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

Jeg er ikke på noen måte spesialist på påhengere. På andre motorer ville jeg nok definere de ripene som et dårlig tegn.

Enig der. Begge sylindere hadde rundt 120 psi, overraskende nok! 

Link to post
Hulda skrev 9 minutter siden:

Motoren er noenogtyveårgammel. Jeg hadde kjørt den til den konker.

Eg òg, men ikkje dersom eg køyrer i farvatn der motorstopp kan vera farleg for liv og helsa. Eg hadde testa kva folk vil betala som delemotor. 

Link to post
Hulda skrev 23 minutter siden:

Motoren er noenogtyveårgammel. Jeg hadde kjørt den til den konker.

Det er planen, men skulle først sett om jeg fikk fikset problemet med varm kontrollstråle, så tror jeg at motoren kan funke i god tid fremover.. 

Link to post

På disse motorene er det  kun kjølekanaler som befinner seg under "toppdekselet", da toppen på sylindrene er helstøpt sammen med blokken. De har ofte varm kontrollstråle som følge av at den ikke kommer før termostaten åpner, i og med at strålen går via termostaten. Men skal ikke være så varm at vannet ikke får kjølt motoren tilstrekkelig. Angående riper i stempler, så ser de noe grove ut for å være tørneskade/slitasje. Har kikket gjennom både brukermanual og service manual for å se om det var skrevet noe om temperatur eller varme/kulde på kontrollatrålen, men fant ingenting beskrevet.

Link to post
Diddn skrev 39 minutter siden:

På disse motorene er det  kun kjølekanaler som befinner seg under "toppdekselet", da toppen på sylindrene er helstøpt sammen med blokken. De har ofte varm kontrollstråle som følge av at den ikke kommer før termostaten åpner, i og med at strålen går via termostaten. Men skal ikke være så varm at vannet ikke får kjølt motoren tilstrekkelig. Angående riper i stempler, så ser de noe grove ut for å være tørneskade/slitasje. Har kikket gjennom både brukermanual og service manual for å se om det var skrevet noe om temperatur eller varme/kulde på kontrollatrålen, men fant ingenting beskrevet.

Takk for godt svar! 

Link to post

Da har jeg kjørt motoren gjennom eddik-blanding i 20 minutter. 
Etter dette så ble temperaturen på kontrollstrålen mye bedre.

Rundt 55-60 grader nå. 

Kjørte motoren i nesten 35 min, uten at blokka kjentes unormalt varm. 

Så da satser jeg på at problemet løste seg! Skal teste båten på vannet imorgen..

Link to post
dieselfan skrev for 17 timer siden:

ALLE: kan noen andre med 2T erfaring se nøye på bildene og dele sin mening her :ber:

Ja, endel  riper er det, men så lenge ringene er løse, og ikke fastbrente, så er disse motorene til en viss grad "selvreparerende". Altså, ringene er hardere enn sylinderveggen, og "honer" den til. Riper på selve stempelet har jo ikke så mye å si for tetningen. 

Link to post
J-Å skrev for 7 timer siden:

så lenge ringene er løse, og ikke fastbrente, så er disse motorene til en viss grad "selvreparerende". Altså, ringene er hardere enn sylinderveggen, og "honer" den til. Riper på selve stempelet har jo ikke så mye å si for tetningen.

Kanskje den grove overflaten motvirker skjørtebank :fniser:

 

Diddn skrev for 8 timer siden:

På disse motorene er det  kun kjølekanaler som befinner seg under "toppdekselet", da toppen på sylindrene er helstøpt sammen med blokken.

Det burde jeg husket...

 

Diddn skrev for 8 timer siden:

Har kikket gjennom både brukermanual og service manual for å se om det var skrevet noe om temperatur eller varme/kulde på kontrollatrålen, men fant ingenting beskrevet.

La du merke til hva service manualen sier om nominell kompresjon ?

 

SørlandetAs skrev for 7 timer siden:

Da har jeg kjørt motoren gjennom eddik-blanding i 20 minutter. 
Etter dette så ble temperaturen på kontrollstrålen mye bedre.

Rundt 55-60 grader nå. 

Godt jobba:tommel_opp:

 

Du får være forsiktig og ikke stikke ut på storhavet de første turene :smiler:

Link to post
SørlandetAs skrev for 11 timer siden:

Nå har jeg tatt en kompresjonstest på begge sylindrene. 

Begge viser rundt 120 PSI.

Godt jobba, det er et godt tegn at kompresjonen er helt jevn, men jeg har ikke tilgang til verkstedhåndbok på den motoren så jeg vet ikke hvor bra verdien er i forhold til nominell.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...