Jump to content

Hvordan få skylt skikkelig igjennom ferskvannskretsen på en VP MD2030?

Maika

Recommended Posts

Jeg testet i år med å rense ferskvannskretsene på mine VP MD2030 med Rydlyme mens båten fortsatt ligger på land.

Jeg kjørte dette en god stund, og planen var å tømme ut alt med bunnpluggen, noe jeg i min naivitet tenkte skulle være grei skuring.

På min motor hadde Volvo Penta derimot bestemt seg for å bruke en 17mm firkantplugg som ikke kan nåes med skiftenøkkel.

Siden jeg ikke har noe verktøy som kunne brukes for å løsne denne, tenkte jeg det holdt med å løsne slangen som går ned fra akkumulatortanken og inn i pumpa, og deretter spyle inn i tanken med hageslange. Deretter koblet jeg sammen, fylte i min ukuelige naivitet på med kjøleveske, og kjørte motorene en stund for å sjekke. Da var alt blitt til en grønnskummete guffe, så det var tydeligvis ikke godt nok. Jeg tømte igjen, fylte vann denne gangen, ny kjøring og tømming, fortsatt guffete, og enda fire ganger før det så bra ut.
(Rydlyme-guffa er temmelig ulekker, og det virker ikke som den er særlig snill mot VP-malingen, men dette er gamle motorer, så det tar jeg ikke så tungt.)

Jeg har altså har to motorer, og hadde bare med én vannslange, så det ble mange turer opp og inn i båten for å spyle og fylle, og ned for å montere kjølevann. Jeg hadde spart noe tid på å ha flere vannslanger, men det hadde jo vært mye lurere hvis jeg hadde latt slangen fra tanken bli liggende frakoblet og tømme seg i bunnen der jeg har pumpe til å ta ut vannet, og koble en annen slange til pumpa som den kunne suge vann fra. For at termostaten skulle åpnet seg, slik at hele kretsen hadde blitt gjennomskyllet, så måtte vel vannet den skulle suge holde en viss temperatur (husker ikke i farten hvilken temperatur det er.) Jeg har nettopp installert varmtvann ombord, så da kunne jeg vel hatt det rennende ned i en bøtte, som pumpa da kunne suge fra.

Virker det som en ok plan? Andre innspill?

Jeg ville demontert termostatene slik at du kan grovskylle uten å være avhengig av så varmt kjølevann at termostatene står pip åpne.
Om du har tilkomst så tror jeg du tar igjen den tiden.
Sikkert greit å skylle først for å redusere faren for "geledannelse"...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...