Jump to content

Luftslange mellom akterkabin og bysse, hva er det?

Sutasuta

Recommended Posts

Kan noen fortelle meg hva det er på bildene? Det går en luftlør/slange gjennom akterkabinen som ender opp under dørken i byssa. Det er snakk om en svensk seilbåt fra 1986/87.

Taker for alle svar

IMG_20250504_131647.jpg

IMG_20250504_131650.jpg

IMG_20250504_131653.jpg

Ja det er mulig det er det som er tanken bak det. Har jo gassvarmer ombord så det er kanskje noe i det. Virker jo rart å pumpe inn luft der.

Kanskje jeg skal få fikset meg en ny en da om det er noe poeng?  Har overlevd 4 år uten så det går vel greit

Hmm. Propanbeholder skal monteres slik at eventuell lekkasje skal dreneres ut i det fri.  

Om du ikke allerede har gassalarm som varsler for propan bør du skaffe deg det snarest. Og gjerne også en CO-varsler om du ikke har det. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

En alarm vil være siste skanse. All fokus må være på at ting holdes så pass i orden at siste skanse er unødvendig. 

Er du klar over at propan er tyngre enn luft?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

1 hour ago, Brigg said:

Hmm. Propanbeholder skal monteres slik at eventuell lekkasje skal dreneres ut i det fri.  

Hjelper ikke stort dersom du har lekkasje der hvor gassen er koblet til komfyren. På min båt har jeg sensor til gassalarm rett under komfyren. 

Sutasuta skrev for 10 timer siden:

Ja det er mulig det er det som er tanken bak det. Har jo gassvarmer ombord så det er kanskje noe i det. Virker jo rart å pumpe inn luft der.

Kanskje jeg skal få fikset meg en ny en da om det er noe poeng?  Har overlevd 4 år uten så det går vel greit

Det er jo et valg man tar. Smeller det, så vil du trolig ikke oppfatte noe som helst. Personlg ville jeg satset på å ha fungerende avtrekk.

Da blir det at jeg fikser en ny vifte og lager til noe avtrekk. Har installert 3 meter med luftslange (Ø100) fra biltema så lå trenger jeg bare å spore opp en lignende slange men litt mindre dimensjoner. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...