Jump to content

Sleipner SidePower thrusterpanel sluttet å virke.

blue moon

Recommended Posts

Har disse panelene oppe og nede, virket normalt ved sjøsetting. Men i helgen var det plutselig dødt.

Jeg får ikke på aktiveringslyset. Fjernkontrollen får jeg på, den blinker i lysene men thrusterne vil ikke gå.

Thruster batteriet er 13V og friskmeldt. Så en Sleipner feilsøkvideo på youtube, der sies det at en skal måle spenning på + og - på selve thrusteren. Ingen strøm der hos meg, har dog MaxPower thruster og ikke Sleipner. Kan være ulikt?

Videre sies det i videoen at om jeg måler spenning på svart og rød på selve inntaktet til panelet så er panelet dødt. Her måler jeg heller ingenting, så da skal vel det være et godt tegn.

Tok ut en diger 200A knivsikring, målte om det var forbindelse mellom kvinene der og det var det. Tilbake med den.. Etter denne kommer dette sikringspanelet før batteriet.

De to 70A står inne, samt den hvite i midten. Men jeg har aldri vært borti den til høyre, er det en vridebryter? Den har pakning foran som en hageslangekobling, den røde nøkkelen som henger der passer ikke og kan ikke finne noe egnet sted for den.

Jeg har heller aldri vridd på den. Hva er det som gjør at jeg ikke får på panelene ? Nekter å tro at begge har feilet samtidig.

Noen karer med tips til meg..?

sikring.jpg.396712440431279fce8013f6c5590a42.jpg

09 Sealine F37 - VP D4 260

De panelene er forbruksvare, Blue Moon. Maritim har de, dobbeltsjekke variant, søk på Sleipner betjeningspanel.

Jeg har byttet 2 slike før og fikk da beskjed om at det ganske sikker bare er panelet. Det var det.

@Worry II Leste at de kan være litt skjøre ja, men hadde ikke gjort noe å sluppet ut med 7båtlapper for to nye.. 

Som @Gullfisk skriver, lite trolig at begge svikter samtidig. Jeg misforstod feilsøk videoen. Jeg måler ikke strøm frem til panelet, noe som betyr at de mest sannsynlig er OK og at det er en sikring/kabel som er problemet. Kan det være den hvite til høyre på bildet da? Har prøvd å trykke på den. Men det kan være det er en vri variant (bryter) 

Kan du vippe ut det hvite ''dekselet'' til høyre for å bruke den røde nøkkelen der ?

Jeg har noe lignende, rød nøkkel er hovedbryter hos meg.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

@Sylvester Kjekt med svar fra en med lik båt, vippe ut har jeg ikke prøvd. Men den er fjærbelastet. Rød nøkkel er til brytere tenker jeg også. Denne kan vel ikke endre seg uten fysisk vridning. 

Det var en liten sikring rett ved thruster, håpet det var den. Men nei, like hel. 
Disse panelene får vel styrestrøm et sted ja. Jeg får demontere og se.

Det er ikke helt likt hos meg, jeg kan sette den røde nøkkelen rett inn, den er hovedbryter for truster og vinsj. 

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Oppdatering (LØST): 

Det var hovedsikringen som vises på bildet til høyre, bildet viser innmaten på bryteren..

Plasten utvendig hadde knekt av. Ny bryter montert og alt virker. Herlig!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...