Jump to content

Hvordan koble Carling Pushbutton?

Maika

Recommended Posts

Jwg har kjøpt en slik for å slå en pumpe av/på:

https://www.marineshop.no/carling/143539/43677-carling-pushbutton-led-1-polet-trykknapp-on-off-grrønn-led-ip67

Jeg skal jo bare koble strøm til/fra på pumpa, og har dermed en plussledning koblet til batteriet og en ledning som går til pluss på pumpa. 
Kobler jeg disse direkte sammen, så får pumpa.

Såvidt jeg vet skal typisk strøm på C og pumpe NO, men Hverken det og heller ingen andre kombinasjoner på de fem kontaktpunktene bak på bryteren gir strøm til pumpa, hverken når jeg trykker knappen inn eller ut.

(Det eneste er jeg får til er grønt lys hvis jeg kobler til + og -.)

Har jeg fått en defekt bryter, kanskje?
https://www.marineshop.no/userfiles/ProductDocuments/comstedt/av-avh-series-datasheet.pdf

Jeg har prøvd alle kombinasjonene, så regner med at den er defekt.

+ og - er vel for å få lys på ringen, og ikke for å styre strømmen.

C er vel strøm inn, NO (Normal Open) gir vel strøm ut når knappen er trykket inn, og NC (Normal Close) gir vel strøm ut når knappen ikke er trykket inn.

TrikkerN Lønning skrev On 4.5.2025 at 21.25:

Det kan være litt forskjellig. Jeg hadde målt med et multimeter for endelig konklusjon.

C står som regel for common, og er der jeg i utgangspunktet hadde trodd at "fast" pluss skal tilkobles. 

Vis hele sitatet  

Jeg testet og helt dødt.

J-Å skrev On 5.5.2025 at 6.25:

Kan det være elektronikk som krever at minus er tilkoblet?

Vis hele sitatet  

Jeg var inne på tanken uten å teste, prøver igjen i ettermiddag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...