Jump to content

Vestlandet: En hentet opp – søk etter to personer etter båtkantring sør for Stad

Dreamer

Recommended Posts

Dei fann en til no. «Skadeomfang ukjent». 

Turistar dette. Utan å bedrive nokon form for spekulasjon rundt nett denne ulykka, minner det meg på ein samtale eg hadde med ein kompis for berre eit par veker sidan:

For vi observerer jo ofte desse utleigde «turistbåtane»; 3-4 velfødde mann i 14-fots båt, ståande (alltid) og pilke, iført kamuflasjekle (nesten alltid) og utpå i alt slags vær. Gjerne utaskjærs også. Det er egentlig pussig at det ikkje rek i land ein kamuflert turist oftare enn det faktisk gjer. 

Står litt på VG https://www.vg.no/nyheter/i/63R6QL/redningsaksjon-etter-funn-av-kantret-baat-utenfor-bergen

og BT https://www.bt.no/hendelser/i/GyL3LB/politiet-fant-drivende-baat-ved-kraakenes-fyr?utm_source=sdrn%3Avg%3Aarticle%3A63R6QL

Virker som det er utenfor Måløy og Kråkenes fyr.

Det har blåst moderat fra nord i ettermiddag rundt 8-12 sek på kråkenes.

Spent på størelse båt 

Mvh. SAP

Mammut1 skrev 7 minutter siden:

Turistar dette. Utan å bedrive nokon form for spekulasjon rundt nett denne ulykka, minner det meg på ein samtale eg hadde med ein kompis for berre eit par veker sidan:

For vi observerer jo ofte desse utleigde «turistbåtane»; 3-4 velfødde mann i 14-fots båt, ståande (alltid) og pilke, iført kamuflasjekle (nesten alltid) og utpå i alt slags vær. Gjerne utaskjærs også. Det er egentlig pussig at det ikkje rek i land ein kamuflert turist oftare enn det faktisk gjer. 

Må desverre si meg enig i disse betraktingene. 

Virker på meg som mange av fisketuristene mangler grunnleggende kunnskap og respekt for forholdene langs kysten.

Det er ikke alltid det er så himla dårlig vær, men ser litt for ofte disse båtene roter rundt skjær og grunner hvor ellers udramatisk havsjø kan tårne seg opp og bryte. 100 meter unna kunne man ligget trygt med en pioner 8.

For et par år siden kom jeg som en av de første båtene til en lignende ulykke ved Smøla. Greit vær i området den dagen, men det var en byge som satt igang endel vind og sjø, men ikke noe den 18-20 foteren ikke ville taklet med normalt kompetent mannskap ombord.

Resultatet ble to stk reddet opp og en ble litt senere funnet hengende fast under den kantrede båten. 

Mvh. SAP

Mammut1 skrev 28 minutter siden:

Dei fann en til no. «Skadeomfang ukjent». 

Ser på marinetraffic at det nå klokka 23:10 fremdeles pågår søk med 2 redningskjøyter, SAR helikopter og et par andre skip/ båter.

5D800B04-AB15-4CE2-AEA8-B19719946B9F_1_201_a.jpeg

7552F40F-C730-4A7F-BF5D-ECD993702C56_1_201_a.jpeg

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 4 minutter siden:

Virker på meg som mange av fisketuristene mangler grunnleggende kunnskap og respekt for forholdene langs kysten.

Der ligger nok mye der ja... Litt spøkefullt kaller vi dem "Engangstyskere" heromkring...

Havet er lunefullt. Har en håndfull ganger opplevd havets vrede og det er vel en blanding av oppmerksomhet og flaks som har gjort at det har gått bra. Jeg liker å tro at det er oppmerksomheten som har vært den viktigste faktoren for den berget meg de par første gangene og det ga lærdom til senere episoder...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg snakket for noen år siden med en båtutleier i det området.  Han sa at tyskere var veldig opptatt av hva som var lovlig og ikke lovlig. Så han pleide å si at når været var sånn og sånn så var det "verboten" å dra på sjøen med båtene de hadde. Men med sosiale media og internet-tilgang til lovverket, så er trolig den bløffen avslørt. Da må en kanskje se på om det må komme sertifikatkrav, slik at uerfarne må ha med guide/båtfører. Eller om det må stilles krav til båttype. Jeg husker vi hadde noen veldig robuste Harding MOB båter på oljeservice-fartøy, som vi kalte for "tresko". De var selvrettende med blykjøl, og hadde en liten kahytt forut. Kanskje noe slikt i de mest værharde områdene?

images?q=tbn:ANd9GcS3R-FF3-w4w4gUyZKC3hL

Mammut1 skrev for 8 timer siden:

For vi observerer jo ofte desse utleigde «turistbåtane»; 3-4 velfødde mann i 14-fots båt, ståande (alltid) og pilke, iført kamuflasjekle (nesten alltid) og utpå i alt slags vær. Gjerne utaskjærs også.

I tillegg har de leid seg inn for som regel en uke, og i løpet av den uken skal fryseren fylles.

For mange av de som kommer er ikke dette tur for kosens skyld, men "matauk".

Og da utgjør en dag med for dårlig vær til å gå ut i båt ikke en mulighet til å gjøre noe annet, men et tap.

Nå vet jeg ikke hva som er årsaken til ulykken som denne tråden starter med, så jeg skal ikke dømme eller spekulere i det. Det er like trist lesing hver gang det skjer.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

J-Å skrev for 1 time siden:

Da må en kanskje se på om det må komme sertifikatkrav, slik at uerfarne må ha med guide/båtfører. Eller om det må stilles krav til båttype.

Trur dette er vanskelig. Om turisten har tatt eit sertifikat (båtførerbeviset?) og lært seg å svinge både styrbord og babord på Mjøsa eller ein tysk kanal, vil det ikkje ha så stor betydning om du havnar utanskjærs i litt vær på Vestlandet. Dei siste dagane har det også våre svært lunefullt vær her rundt Stadt (eg er rett nok på nordsida) med plutselege byger frå S/V med snø og stormkast. Påfølgende dag samme bygene, men frå nord. Då blir det fort skummelt utaskjærs om ein fører båten «feil», sjøl i min «enorme» 17-fotar. Men det hadde i alle fall hjølpe om dei satt seg ned i båten…

Jens_P skrev 52 minutter siden:

I tillegg har de leid seg inn for som regel en uke, og i løpet av den uken skal fryseren fylles.

For mange av de som kommer er ikke dette tur for kosens skyld, men "matauk".

Det stemmer. Ein anna ting dei er opptatt av (iflg ein kollega som har holdt på litt med hytte/båtutleige) er hestekrefter. Det skal være 90+, uansett båt. 

VG har eit bilde med havaristen opp/ned: https://www.vg.no/nyheter/i/63R6QL/redningsaksjon-etter-funn-av-kantret-baat-utenfor-bergen

Ser ikkje ut som store saken. 

Mammut1 skrev 18 minutter siden:

Trur dette er vanskelig. Om turisten har tatt eit sertifikat (båtførerbeviset?) og lært seg å svinge både styrbord og babord på Mjøsa eller ein tysk kanal, vil det ikkje ha så stor betydning om du havnar utanskjærs i litt vær på Vestlandet.

Det er vel noe av bakgrunnen for at endel sertifikater krever fartstid, og sogar kreves farledsbevis, når en kommer litt opp i fartøystørrelse. Men det er klart at om de skal ha med seg en båtfører med profesjonelt sertifikat så blir det dyr fisk, hvis det er matauk som er målet. Det er likevel tenkelig med en slags konvoi, hvor det er med én profesjonell "admiral". Det er jo slik det ofte gjøres med uerfarne padlere. 

Flytevest med automatisk PLB bør ihvertfall bli påbudt. Det vil redusere kostnadene med redningsaksjoner og "søk etter antatt omkommet" mye.

Har et par kompiser som driver rorbuutleie og de sier at en god del av fisketuristene drar ut på havet når de lokale ikke gjør det.  Tror det skortter litt på kunskap samt respekt for vær og vind!

Selfølgelig tragisk når slikt skjer.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Nå kom det fram at båten er en rib. Jeg har ikke erfaring, men ser for meg at de ofte er raske. Ett sekund med for høy fart i krapp sjø, så flipper det vel fort..?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Siste:

Sitat

Det blir no leita etter den sakna mannen som sat i båten som kantra ved Kråkenes fyr utanfor Måløy i Vestland søndag.

Ein mann er død og ein annan mann ligg kritisk skadd på Haukeland universitetssjukehus der han får behandling.

Dei pårørande er informert, opplyser operasjonsleiar i Vest politidistrikt Frode Kolltveit.

Dei tre involverte er alle menn og har tysk statsborgarskap. To av dei er i 70-åra og den tredje er i 60-åra.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hadde det bare vert så enkelt at det kun er "utenlandske tullinger" som druknet på havet, så hadde det vert enkelt. 

Statistikken viser at ganske mange snakker norsk å, mange har til og med vokst opp med "teane i tanga", som vi sier på Sørlandet. 

Måtte det bli en fin sommer, som snur den stygge trenden det er på statistikken. 

Måtte det bli en god og sikker sommer for alle 😎

Har sett det samme i fjellet mange ganger. 
«vi har gps» sier de. Hjelper ikke det om du fryser i hjel på veien sa jeg. Så gikk de videre. 

respekt og forståelse for natur er noe man arver og opparbeider seg. Enten sjøen eller fjellet. 

Driver selv med utleie av hytter og båter til turister.

Jeg er sjeleglad jeg bor inne i en fjord, langt ifra havet. Hadde ikke hatt nerver til å slippe de ut på det åpne havet alene.

Forøvrig er det svært mye myter om turistfiske, for mange "har hørt" både det ene og det andre, og resten fylles ut av fantasi og spekulering... Og så er det dessverre en del cowboyer i bransjen som ødelegger for resten.

Men at de så godt som alltid står og fisker, medfører riktighet. Skjønner ikke helt hvorfor.

S/Y Emma skrev 1 minutt siden:

Forøvrig er det svært mye myter om turistfiske, for mange "har hørt" både det ene og det andre, og resten fylles ut av fantasi og spekulering...

Akkurat denne typen melding bidrar litt til spekulasjon. Kunne du dra en eller to av de vanligste mytene?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 3 minutter siden:

Akkurat denne typen melding bidrar litt til spekulasjon. Kunne du dra en eller to av de vanligste mytene?

At "alle" kommer med fryseboks i bobiler og smugler hundrevis av kilo loins med seg hjem.

Det har vært en vanvittig debatt om det i år, og jeg har egentlig gitt opp å diskutere det.

Men nå er det egentlig ikke det denne tråden handler om.

Interessant å se båten på Dagsrevyen, det så for meg ut som om den har gått på skjær i god fart. Hvis da ikke den drev inn i det etter å ha gått rundt. Men skadene tydet for meg på at det var en viss fart i smellet.

På bildet av båten på land, ser det ut som øyet i baugen er revet rett ut. Dersom det ikke har skjedd under bergingsaksjonen, lurer jeg på hva som har foregått. Blir Havarikommisjonen koblet inn i slike saker?

(Bilde fra smp.no):

https://vcdn.polarismedia.no/bfccc987-eedc-444e-8110-4c0064458d95?fit=clip&h=1300&q=80&tight=false&w=1000

S/Y Emma skrev 1 time siden:

På bildet av båten på land, ser det ut som øyet i baugen er revet rett ut. Dersom det ikke har skjedd under bergingsaksjonen, lurer jeg på hva som har foregått. Blir Havarikommisjonen koblet inn i slike saker?

https://vcdn.polarismedia.no/bfccc987-eedc-444e-8110-4c0064458d95?fit=clip&h=1300&q=80&tight=false&w=1000

Det må være fra bergingsaksjonen, for det er sprengt utover (som du også sa). Ellers måtte de jo ha fortøyd eller hatt dreggen bundet der, og det er jo lite sansynlig. Kanskje alle skadene er fra bergingen, og at noen har brukt for mye kraft?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...