Jump to content

Vestlandet: En hentet opp – søk etter to personer etter båtkantring sør for Stad

Dreamer

Recommended Posts

Har fisket med åpne småbåter i samme område siste 20 åra, og ja, sjansen er større for at det går galt for en "tilfeldig turist", men området her er ekstremt. Vi har et par båter selv, men har begynt å leie de siste årene for å få større, raskere og tryggere båter. 

Området er ekstremt utsatt. Det er store dybdeforskjeller, det er mye strøm, plutselig kastevinder så det spruter av sjøen osv. Uansett værmelding kan det gå fra en fin dag på sjøen til et slit med å komme seg i land uten å velte i løpet av minutter. 

Har selv måtte kjempe virkelig hardt for karre oss i land uten å bli kastet rundt to- tre ganger. Ingen skal fortelle at vi gjorde en feilvurdering når vi gikk ut. Mulig vi skulle kappet snørene og gått rett inn på første tegn til endring i vinden, men med 2-300 meter ute på et par stenger og oppheng ville det bli kostbart fiske, for det er ofte værskift her og når en først er ett stykke ute så henger en gjerne litt igjen for å se om det er et forbigående blaff, eller ikke. 

Dette er et krevende område å ferdes i med småbåt. En trenger overhodet ikke å gjøre noe åpenbart feil for at det skal kunne gå galt. 

---

Så lenge fiske fra småbåt langs kysten er lovlig vil sånt som dette skje. Om båten, eller en av gubbene hadde vært utstyrt med en nyere PLB eller Eprib ville alarmen med GPS posisjon og AIS signal gått i samme øyeblikk båten veltet. Det koster litt, men burde kanskje vært påbudt på åpne utleiebåter i utsatte områder? 

Ole Pedersen skrev 7 minutter siden:

Har fisket med åpne småbåter i samme område siste 20 åra, og ja, sjansen er større for at det går galt for en "tilfeldig turist", men området her er ekstremt. Vi har et par båter selv, men har begynt å leie de siste årene for å få større, raskere og tryggere båter. 

Området er ekstremt utsatt. Det er store dybdeforskjeller, det er mye strøm, plutselig kastevinder så det spruter av sjøen osv. Uansett værmelding kan det gå fra en fin dag på sjøen til et slit med å komme seg i land uten å velte i løpet av minutter. 

Har selv måtte kjempe virkelig hardt for karre oss i land uten å bli kastet rundt to- tre ganger. Ingen skal fortelle at vi gjorde en feilvurdering når vi gikk ut. Mulig vi skulle kappet snørene og gått rett inn på første tegn til endring i vinden, men med 2-300 meter ute på et par stenger og oppheng ville det bli kostbart fiske, for det er ofte værskift her og når en først er ett stykke ute så henger en gjerne litt igjen for å se om det er et forbigående blaff, eller ikke. 

Dette er et krevende område å ferdes i med småbåt. En trenger overhodet ikke å gjøre noe åpenbart feil for at det skal kunne gå galt. 

---

Så lenge fiske fra småbåt langs kysten er lovlig vil sånt som dette skje. Om båten, eller en av gubbene hadde vært utstyrt med en nyere PLB eller Eprib ville alarmen med GPS posisjon og AIS signal gått i samme øyeblikk båten veltet. Det koster litt, men burde kanskje vært påbudt på åpne utleiebåter i utsatte områder? 

Ja kysten har mange utsatte områder og med fisketurister som ikke kjenner til lokale forhold langs kysten blir det nok ikke den siste tragedien.

Føler selv det med båtutleie til fisketurister er litt cowboy bransje.

J-Å skrev On 5.5.2025 at 6.13:

Jeg snakket for noen år siden med en båtutleier i det området.  Han sa at tyskere var veldig opptatt av hva som var lovlig og ikke lovlig.

I Tyskland er stort sett alt som er farlig forbudt. Derfor går det lett dårlig i Norge der det forutsettes at du selv tar ansvar . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

J-Å skrev for 7 timer siden:

Det var interessant lesning. Etter hva jeg skjønner er dette samme type båt.

Havarikommisjonen gir 3 anbefalinger til utleier av båtene, ingen til produsent og heller ingen til andre som har samme type båt.

Dette må bero på at forholdene ikke har relevans for andre enn utleier den gangen, og ikke kan knyttes til båttypen generelt eller til produsent.

Vi får se hva de kommer opp med denne gangen. Det pleier å være læring i havarikommisjonens rapporter.

Dessverre er det flere båter som har dårlig patent på selvlensing så vann kommer inn i dobbeltbunn. Har vært lingnede saker med Rodman 620 osv. Hadde selv et nestenforlis i en Hellefisk 21 for  mange år siden, vannet skulpet ut av parken og ned  under dørken.

En billig forsikring er en vippebryter som varsler når det blir litt vannstand ( samt etablere pumpe eller lensemulighet for dobbeltbunn)

Hva som utløste denne ulykken finner vi vel aldri ut, en bråttsjø eller for  mye vann på dørken kan gjøre at man vipper rundt. Samme  med  uerfaren båtfører, særlig i høy, krapp medsjø og en båt med litt kjøl.

Havarita skrev 40 minutter siden:

Havarikommisjonen gir 3 anbefalinger til utleier av båtene, ingen til produsent og heller ingen til andre som har samme type båt.

Nei, det stemmer vel ikke. Utleier Nordkyn Nordic Safari AS får kritikk for manglende opplæring, manglende pakning og overlast, men får ingen formelle tilrådinger. Men  Havarikommisjonen gir tre sikkerhetstilrådinger til Dolmøy Gjestebrygge AS, som ansvarlig produsent, og én til Sjøfartsdirektoratet, som tilsynsmyndighet

Ser det ligger flere artikkler på nett om Dolmøy 23.  Det har desverre vært flere ulykker med selvlensende båter som har en feil eller for dårlig konstruksjon, når båten er lastet. Selv renomerte produsenter har hatt slike problemer, men såklart modifisert designet etter noe sånnt.

Har selv båt med åpen hekk og akterdekk. og ved noen anledninger fått sjøen innover bakfra. Da har akterdekket tømt seg veldig kjapt og ikke en dråpe kommer inn i bunnen. Jeg kan inspisere skutebunnen både helt akter i lasterommet, i styrhuset der lensepumpa står og helt forrut ved baugpropellen. Skjønner at folk ikke går å kikker i lukene til en hver tid, og man merker jo ikke 100-150 liter, men så får jo dette en omd sirkel om drenering kommer for lavt, med mye vekt og ekstra vann i skutebund. Det som var litt merkelig her da er at ISO sertifiserte systemer for lensing ikke fungerte.  For min del er lensesystemet og selvdrenering på mine båter jeg sjekker grundig og inspiserer hele tiden. På utleiebåter bør dette være et pungt for gjennomgang før man slipper fisketurister ut på åpent hav som ute ved Kråkenes.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

J-Å skrev for 2 timer siden:

Nei, det stemmer vel ikke. Utleier Nordkyn Nordic Safari AS får kritikk for manglende opplæring, manglende pakning og overlast, men får ingen formelle tilrådinger. Men  Havarikommisjonen gir tre sikkerhetstilrådinger til Dolmøy Gjestebrygge AS, som ansvarlig produsent, og én til Sjøfartsdirektoratet, som tilsynsmyndighet

Jeg oppfattet Dolmøy Gjestebrygge AS som utleier/eier av båtene. https://www.dolmoy.no/

Jeg forbinder heller ikke denne omtalen med produsent av fritidsbåter: https://velihavn.no/gjestehavner/kategori/dolmoy-gjestebrygge. Selskapet er etablert i 2019, så havarikommisjonens rapport fra 2016 må referere til et avviklet selskap med samme navn.

Dolmøy 23 markedføres idag av Dolmøy Båt AS. Jeg oppfatter dette som produsent. De er registrert i bransje 30120: Bygging av fritidsbåter. (En liten aktør som omsatte for 3,6MNOK i 2023)

Dette skriver produsent om sikkerhet. Her må det være endret i forhold til de første modellene.

Sikkerhet

For å gjøre 230 Fisker så robust og sikker som mulig, er det dobbelt skrog og innerliner. Den har også dobbel kjøl og dobbelt framskip, samt flytetanker både på styrbord og babord side og i baugen. Båten er synkefri. Batteriet er montert i den ene kassa på dekk slik at lensepumpa får strøm selv om båten fylles med vann. På den måten kan den kjøres til land etter å ha gått på grunn.

Det brede, flate skroget har ingen planingsterskel og gir en følelse av å gå lett i vannet. Den klarer over 30 knop med 100 hk.

Stabiliteten er også meget god, og man kan fint stå tre mann på en side å fiske. Sjøegenskapene er gode og du vil bli overrasket positivt over båtens drivstofforbruk.

Den gode bredden gjør 230 Fisker usedvanlig rommelig til 23-foter å være. Det kommer godt med uansett om man er ute med familien eller på fisketur.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Havarita skrev 7 minutter siden:

Jeg oppfattet Dolmøy Gjestebrygge AS som utleier/eier av båtene.

Det kan virke litt forvirrende ja, men rapporten sier ganske tydelig at utleier av Viking 7 var  Nordkyn Nordic Safari AS. Og den sier dette om produsenten:

Sitat

... Dolmøy Gjestebrygge AS hadde levert om lag 230 båter totalt. Av disse var ca. 120 av typen Dolmøy 230 Fisker. De første fartøyene av typen Dolmøy 230 Fisker ble produsert i Norge i 2012. I 2013 ble den fysiske produksjonen flyttet til Sverige, og i 2014 til Polen, men Dolmøy Gjestebrygge beholdt produsentansvaret. Viking 7 var således produsert av Admiral Boats SA i Polen på vegne av Dolmøy Gjestebrygge AS. ... I tillegg til å produsere og omsette båter, drev Dolmøy Gjestebrygge AS på ulykkestidspunktet utleie av båter til turistfiskere og tilbød innkvartering i rorbuer på Hitra...

-morten- skrev for 2 timer siden:

Dette skriver produsent om sikkerhet. Her må det være endret i forhold til de første modellene.

De har sikkert forbedret noe, men basisdesignet ser likt ut. Og det er endel ting med det jeg ikke liker:

- Båten har styrehus, og i tillegg er dette plassert ut til en side. I dårlig vær vil typisk alle ombord prøve å komme inn her . Og de vil typisk bli stående helt ute på babord side, siden styreposisjonen er inn mot midtskips. Dette gir høyt og asymmetrisk tyngdepunkt. I tillegg kommer vindfang og vekt fra selve styrehuset, og fra fiskestenger plassert i holdere på styrehustaket.

- Styrehuset kan lukkes med et forheng med glidelås og flere kalesjelåser. Det kan være tidkrevende å få åpnet hvis båten velter.

- Lavt akterspeil. Dette er bra for å få drenere dekket fort ved overvann, men reduserer stabilitet når båten krenger så mye at vann flommer inn på dekk.

- Lavere dekk inne i styrehus. Vann her vil redusere stabilitet, og må pumpes ut.

- Luke uten karm i dekket, ned til stuerom. Denne må være helt tett for å sikre stabilitet. Men den kan bli åpnet for å hente eller plassere ting i stuerommet.

23 minutes ago, J-Å said:

De har sikkert forbedret noe, men basisdesignet ser likt ut. Og det er endel ting med det jeg ikke liker:

- Båten har styrehus, og i tillegg er dette plassert ut til en side. I dårlig vær vil typisk alle ombord prøve å komme inn her . Og de vil typisk bli stående helt ute på babord side, siden styreposisjonen er inn mot midtskips. Dette gir høyt og asymmetrisk tyngdepunkt. I tillegg kommer vindfang og vekt fra selve styrehuset, og fra fiskestenger plassert i holdere på styrehustaket.

- Styrehuset kan lukkes med et forheng med glidelås og flere kalesjelåser. Det kan være tidkrevende å få åpnet hvis båten velter.

- Åpen hekk. Dette er bra for å få drenere dekket fort ved overvann, men reduserer stabilitet når båten krenger så mye at vann flommer inn på dekk.

- Lavere dekk inne i styrehus. Vann her vil redusere stabilitet, og må pumpes ut.

- Luke uten karm i dekket, ned til stuerom. Denne må være helt tett for å sikre stabilitet. Men den kan bli åpnet for å hente eller plassere ting i stuerommet.

Har faktisk ikke sett båten på nært hold, men i min underbevisthet er det noe som sier meg at dette ikke er av samme byggekvalitet som de alu bygde båtene fra Hitra.  Om det er luker uten karm og pakning, hadde jeg ikke engang vurdert p dratt utaskjærs med den.

Så nå på bildet at det er omtrent fraværende terskel inn til kahytt. Det er ikke bra. Hadde vært interessant å sett selvlensingsystemet, men det er ingen bilder av akterdekket på hjemmesiden deres.

Ser ut som de drenerinsåpningene er alt for lave. Kunne jo vært en bra løsning å hatt sånn flaps der som en del båter med lav åpen hekk har

Leser nå at alle 3 er funnet. Utrolig trist å lese at 2 ikke hadde redningsvest på seg når de ble funnet. Heller ikke noe klær med oppdrift. 

Det var da trist lesing. Det er helt utrolig at folk tror de er på danskebåten når de går fra kaien. Jeg er utrolig glad for at jeg, mine barn og de aller fleste vokser opp med en redningsvest rundt kroppen. For meg handler dette om holdning, og som Nederlender ser jeg at slike holdninger er langt fra normalt der jeg kommer fra. 

Siste omkomne tysker funnet ved Kråkenes – familien takker redningsmannskapene

ReneNorge skrev On 9.5.2025 at 16.12:

Utrolig trist å lese at 2 ikke hadde redningsvest på seg når de ble funnet. Heller ikke noe klær med oppdrift. 

Det er utrolig trist at 3 mennesker har omkommet. Men er det noe i denne saken som peker mot at de hadde overlevd med vest?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...