Jump to content

Tæring på propell

Bikkeren

Recommended Posts

Da jeg klargjorde båten/pusset propellen så oppdaget jeg noen prikker som jeg ikke  tror har vært der tidligere, i hvert fall ikke i et slikt omfang. Noen som har hatt samme problemet. Antar det er galvanisk tæring. Tidligere lå båten fast tilkoblet landstrøm, men det har jeg sluttet med. Er det mulig å reparere en slik skade?IMG_0338.jpeg.856a02b274f736f2e0970414ae0c5331.jpegIMG_0338.jpeg.856a02b274f736f2e0970414ae0c5331.jpeg

IMG_0350.png

IMG_0342.jpeg

Bikkeren skrev 18 minutter siden:

Tidligere lå båten fast tilkoblet landstrøm, men det har jeg sluttet med.

Bra !!

Dette er kun kosmetisk, det er tilnærmet null reduksjon i styrke. 

Svært tidkrevende å reparere.

Slettes ikke det du spør om men i beste mening vil jeg råde deg til å bruke A4 skruer på anodene dine på akslingen, vet ikke nøyaktig hvilken legering akselen din er laget av, men utifra det gode bildet ditt vil jeg anta at det er 5xCr familien og vil råde deg til å ha avstand til svartstål i nedsenket sone. Neste gang du bytter klem-anoder burde du pusse akselen med fineste "3M matte / NKmatte" 
Beklager ekstraarbeidet  :glimter:

Ser ut som du har noen 'hull' i propellen. Du kan google 'pitting corrosion', så ser du hva det er. Aksleanoden har gjort sitt, om den noen gang har vært særlig aktiv. Ellers kan du følge oppskriften til dieselfan. Propellen ser ut til å ha vært utsatt for elektrolyse (galvanisk tæring), uten at anoden har gjort jobben sin. 

Takk for svar. Helt klart litt groptæring/"pitting, men heldigvis ikke mye. Har pusset akselen og satt på ny anode. Hadde ikke A4 skruer i riktig dim. tilgjengelig,men det blir det neste år (og årene fremover) :)

A4 skruer ikke essensielt, galv jern helt utmerket. Pitting: Ut fra hva du ser på overflaten er det ikke gitt å kunne se hva som skjer inne i materialet. Det var derfor jeg anmodet deg å google. Merk at pitting ikke stopper, prosessen fortsetter og er selvdrivende.

Hulda skrev for 20 timer siden:

Ser ut som du har noen 'hull' i propellen. Du kan google 'pitting corrosion', så ser du hva det er. Aksleanoden har gjort sitt, om den noen gang har vært særlig aktiv. Ellers kan du følge oppskriften til dieselfan. Propellen ser ut til å ha vært utsatt for elektrolyse (galvanisk tæring), uten at anoden har gjort jobben sin. 

Hulda skrev for 9 timer siden:

A4 skruer ikke essensielt, galv jern helt utmerket. Pitting: Ut fra hva du ser på overflaten er det ikke gitt å kunne se hva som skjer inne i materialet. Det var derfor jeg anmodet deg å google. Merk at pitting ikke stopper, prosessen fortsetter og er selvdrivende.

Skjønner, men det er første gang jeg har pusset propellen helt blank og «studert» overflaten så tæringene kan ha vært der i flere år. Båten er kun på sjøen i 2-3 måneder hver sommer, så forh vis slipper jeg å kjøpe ny propell (med det første). 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...