Jump to content

Batterisystem til liten helgebåt

soljer

Recommended Posts

Hei!

jeg har sammen med en venninne kjøpt en Vindø 29 for seilbåt. Den kom med to 12v batterier som i dag kan gi strøm til kjøleskap, lanterne og usb-uttak. Vi ønsker å installere en omformer/konvertor som vi kan bruke til å lade pc. Jeg er litt ny på dette men ønsker veldig veldig gjerne å lære. Har noen gode tips og råd?

legger ved bilder.

kan sende mer informasjon om det trengs.

takknemlig for dem som ønsker å ta seg tid til å svare :)

IMG_4422.jpeg

IMG_4423.jpeg

IMG_4424.jpeg

IMG_4425.jpeg

IMG_4427.jpeg

soljer skrev for 2 timer siden:

Vi ønsker å installere en omformer/konvertor som vi kan bruke til å lade pc.

Har dere vurdert å lade laptop via 12V "biladapter" ?

Strømuttaket til venstre for USB uttaket kan være et "sigarettenner" uttak.
Et "billaderadapter" til å lade laptop med koster normalt mye mindre enn en 230V omformer... men kanskje enda viktigere, det er ineffektivt å først tranformere opp 12V til 230V, for at laptopp-laderen så skal transformere ned fra 230V til ca 19V...

I båt mener jeg det er smart å velge det som gir lengst brukstid på batteriene mellom hver lading :glimter:

Lurt å dele fine bilder som sier veldig mye :tommel_opp:

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Et "billaderadapter" til å lade laptop med koster normalt mye mindre enn en 230V omformer... men kanskje enda viktigere, det er ineffektivt å først tranformere opp 12V til 230V, for at laptopp-laderen så skal transformere ned fra 230V til ca 19V...

I båt mener jeg det er smart å velge det som gir lengst brukstid på batteriene mellom hver lading :glimter:

Støttes!

De fleste nye laptoper kommer med USB-C idag. 😊

Jeg har brukt Biltemas lille 150w inverter til dette. Koster kun 329,-, og har form som en brusboks så den passer i en boksholder. Brukt den mye både i bil og båt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Som nybakt bestefar så tenker jeg mye på sikkerhet for tiden.
Mine egne barn vokste opp uten å få seg en "karramelll" og godt er det, og jeg vil ha litt av æren og ansvaret for det..

Jeg er en av de desidert dummeste her inne på strøm.
Men, finnes det en god faglig grunn for å absolutt rigge 230V i denne båten når eneste bruk er å lade en laptop ??
Løsningen med "billader"  (12V til 19V) til og med er billigere..

dieselfan skrev 8 minutter siden:

Som nybakt bestefar så tenker jeg mye på sikkerhet for tiden.
Mine egne barn vokste opp uten å få seg en "karramelll" og godt er det, og jeg vil ha litt av æren og ansvaret for det..

Jeg er en av de desidert dummeste her inne på strøm.
Men, finnes det en god faglig grunn for å absolutt rigge 230V i denne båten når eneste bruk er å lade en laptop ??

Hvis formålet er som oppgitt, vil jeg si nei..

Gratulerer !😊

dieselfan skrev for 9 timer siden:

Ikke annet enn at det er billig og enkelt, tapet er minimalt og det kan brukes til alt man måtte komme på å lade. Jeg har prøvd begge løsninger hos meg, men likte inverteren best. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Slik jeg ser det så har du et 55ah batteri til forbruk, og et 55ah batteri for start. 

55ah til forbruk er veldig begrenset kapasitet. På en god dag så holder det et døgn når du har kjøleskap på. Og går du mye for seil, så vil du slite med kapasiteten du har om bord. En 220v inverter er kjekk å ha, virker som årets ting her på båtplassen, men de fleste som installerer det her har kanskje 10 ganger så stor kapasitet på batteriene som det du har. Jeg hadde tidligere 115 ah forbruksbatteri i min båt. Det holdt ikke særlig mye mer en et døgn med kjøleskap en sommerdag. Har nå oppgradert til lithium batteri, og med det fått god kapasitet. 

Jeg skjønner du, og de fleste med ny båt, vil ha alt om bord, men det har en tendens til å bli tull. Du har en fin båt, som fungerer utmerket til det den skal, med det som det var designet for når den ble designet. 

Jeg ville heller gjøre det motsatte, sett deg litt inn i ting. Repeter det du lærte om strøm, forbruk og ohms lov. Med det så skjønner du hvor mye, lite, strøm du trekker når du har kjøleskap, lys, radio og annet på. Kanskje bytte noen pærer til led, eller ha enkle led lykter om bord som går utskiftbare batteri. Kanskje heller lage en kjøleboks med is. Kjøleskap trekker mye strøm. 

Hvis du vil ha en båt med god strømkappasitet så krever båten din nye batterier, og en omfattende oppgradering av ditt el net. 

Så mitt tips, få båren på vannet, kos deg, gjør båtlivet enkelt. En iPad er lett å lade på om bord, og fungerer kanskje sammen med ei bok. Etter en sesong så har du nok fått litt mer oversikt over hva du trenger, og ønsker. 

God båt-sommer 😎

Jeg støtter @Sørlandet2 her. Du har veldig liten batteripakke til forbruk her.  Lading av masse telefoner og laptop vil tømme det ene batteriet ditt veldig fort. 

Det du absolutt ikke ønsker å gjøre, er å tømme begge batterier. Da får du ikke start på motor.  

Forhåpentligvis er batteriene ikke sammenkoblet, slik at du bare tapper det som er ment til forbruk.

Veldig mange gjør en liten feil her, og kobler batteriene sammen. Å da kan det bli vanskelig å få start,  når kjøleboks og ladere til utstyr har stått på en stund.

Kanskje har du en powerbank i tillegg,  som du kan lade laptop fra? 

Alternativt kan et lite solcellepanel hjelpe med lading av forbruksbatteriet. 

Å forresten, velkommen til Båtplassen.no

Håper du vil trives med forumet.  :flagg_bp:

Endelig ble det Bobåt

Har alt mulig elektrisk ombord, men det som jeg vanligvis ender opp med å bruke til å lade PC og mobil, det er denne:

https://www.kjell.com/no/produkter/mobilt/lade-og-koble/mobiltelefonladere/billader/linocell-premium-billader-med-usb-c-pd-95-w-p22750

Ellers så blir jo et 55 AH batteri alt for lite til å trekke et kjøleskap over tid. Her kan en løsning være å få opp et solcellepanel på minumum 100 Watt til "etterfylling", når man ligger stille.

Har selv satt inne et ekstra Lithium batteri på 100 AH, som drives av et 160 W solcellepanel til dette formålet. Er ikke koblet opp mot båtens ordinære forbrukssystem (fortsatt basert på blybatteri), og det har så langt fungert fint.

Ellers så bruker ikke PC og mobiltelefon særlig mye, det er nok kjøleskapet som stikker av med det meste.

Har også en slik, og en slik men har skjeden bruk for noen av dem. Kan også lades direkte i fra Solcellepanel, slik at man slipper å koble opp mot båtens elektriske anlegg. (Den lille blir nok for liten for kjøleskapet, men OK for PC og mobil.)

On 5/5/2025 at 2:34 PM, dieselfan said:

Tusen takk for tilbakemelding og god info! Ja her tenker jeg en omformer fra 12 v til 24v, ikke 230 hehe. Tenker å installere da en omformer med noen uttak i båten i kabin og kjøkken og en bilbatterilader til å lade batteriene om vi trenger siden vi ikke har solcellepanel.

Det blir nok en https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/solceller-og-stromforsyning/invertere/luxorparts-vekselretter-med-ren-sinuskurve-300-w-p44438 som Code0 nevnte! Tenker det er mer en nok og så finner vi noe som vi kan bruke for å lese hvor mye strøm det er på batteriene. Er ikke snakk om mye dubeditter men er greit å ha! 

Jeg har ikke sjekket status på kjøleskap, er et veldig lite ett så aner ikke hva det trekker i strøm. Jeg skal også installere en lader til batteriene som vi kan bare plugge inn med strøm fra marinaen eller huset dersom vi trenger, f eks om vi er uheldig og bruker opp strømmen. Noen som har noen tips på hva vi burde kjøpe da?

soljer skrev 34 minutter siden:

Noen som har noen tips på hva vi burde kjøpe da?

Det viktigste her er å unngå å bruke opp strømmen 🙂 batteriet ditt vil bli veldig svekket dersom du kommer under 12 volt. Det skal normalt ligge på 12.7 når ikke noe trekker strøm. 

Såret du skriver om å følge med på batteriet, mens du bruker det er veldig smart🙂

Endelig ble det Bobåt

Jeg antar du har dynamo som lader batterier når innenbordsmotoren går, eller har du påhenger? Litiumbatteri lades mye fortere opp enn bly/ syre med samme dynamo. Så jeg hadde satt inn det jeg hadde fått plass til av litium, og ladet med motor om nødvendig. Og 100 ah litium gir 100 ah. 100 Ah bly kan du bare tømme 50% . Hvorfor det kalles 100 Ah når det er 50 tilgjengelig er ett naturlig spørsmål.

Hvis du kjøper et lithiumbatteri med bluetooth, så får du sånn noenlunde oversikt over hvor mye strøm  (energi) det er på det til enhver tid.

Da bør du også ha en landstrømlader som kan tilpasses lithiumbatteri. Helst bluetooth på den også.

Lading fra motor kan også kreve noen tilpasninger hvis du går for lithiumbatteri. Se for eksempel her

8 hours ago, soljer said:

Det blir nok en https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/solceller-og-stromforsyning/invertere/luxorparts-vekselretter-med-ren-sinuskurve-300-w-p44438 som Code0 nevnte! Tenker det er mer en nok og så finner vi noe som vi kan bruke for å lese hvor mye strøm det er på batteriene. Er ikke snakk om mye dubeditter men er greit å ha! 

Har en slik også, men den har vel havnet i haugen av ikke så heldige innkjøp, så den vil jeg nok ikke anbefale. Forsøkte å starte og drive et lite kjøleskap på hytta, men det gikk ikke. Startstrømmen ble for stor, så den trippet. Kan bare huske at denne 300W inverteren har virket til to ting, den ene var til å drive en 230V bordlampe med LED pære, og det annet var til å lade en elektriske tannbørste. Mulig at de kunne fungere med en 230V pc adapter også, hvis det er det eneste behovet.

Se de to innleggene over vedrørende lithiumbatteri. For ca ett år siden så kjøpte jeg inn et slikt batteri, og en slik regulator, og et solcellepanel av denne typen. Så var det bare å koble sammen, og så det på, og siden så har alt fungert av seg selv, og det har bare vært å bruke strøm uten å tenke mer på den siden av saken. Hvis jeg sjekker batterinivå, en gang i blant, så ligger det vanligvis opp mot 100%. Eneste problemet var/er at det fungerte så bra at alt det andre elektriske utstyret, som jeg også kjøpte inn, ble til overs. 

Ser at prisen for dette Lithium batteriet nå er så lav at jeg nesten er nødt til å kjøpe ett til, selv om jeg ikke helt vet hvordan jeg skal få til dette med tilstrekkelig utladning og forbruk. Har selvfølgelig et par hundre Watt solcellepanel og en regulator i reserve.  

Når solcellepanelene i praksis leverer mer strøm enn det man behøver, så er man jo også mye ute av den problematikken som har å gjøre med jording av landstrømsanlegg og lading av lithiumbatteri i fra generator.

23 minutes ago, enslagsgjest said:

Om man er dårlig på strøm, og ikke har så stort strømforbruk, hadde jeg nesten bare vurdert å kjøpe noe slik:

https://www.clasohlson.com/no/Elektro/Strømforsyning-og-12-V/Power-Stations/c/2771

Ja. ja. Har jo en slik Delta 2 også som "installert overkapasitet". Hvis man kobler den opp mot et solcellepanel, så vil den sannsynligvis fungere som "ett komplett elektrisk anlegg" som produserer det man behøver. Skulle man komme i manko for lading en dag, så kan man også bare dra til land og hurtiglade med landstrøm. Vil forsøke å teste ut i sommer, om ikke det også fungerer. Vil nok regne med at det skal fungere, og at man ikke behøver noe mer enn det, dvs en Delta 2 /Delta 3 pluss et passende solcellepanel. Alle nødvendige funksjoner er jo ellers innebygd.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...