Olakjerre Startet 5.Mai Link til dette innlegget Startet 5.Mai Hei Har i et par år fått check engine error pga en dårlig trim sender. En sjelden gang har motor pga dette sperra på 3000rpm, men dette har sluppet etter å gå av gass, på igjen. Motor er en Mercruiser 320hk, 2008 (hvite) med Bravo 3x. I vinter satte jeg mekaniker på saken, se om de kunne koble vekk hele dritten og bli kvitt check engine på oppstart. De har ikke klart å fikse det, og ved prøvetur nylig sperra i tillegg motor på 3000rpm. Heldigvis fikk jeg hjelp av en pensjonert automatiker som ligger i nabobåten. En trollmann med måleinstrumenter. Han har målt hvilke ledninger som gjør hva og at signal kommer til Smart Craft hjerne. I stad koblet han vekk ledningene fra drevet og satte på div motstander osv slik at Smart craft nå får 2.5v kontinuerlig, og i teorien skulle da også trim instrumentet på dash stå MIDT mellom 0 og 10, men det står fortsatt i bunn. Check engine lyden kommer ikke. Jeg tror instrumentet virker, for når mekaniker holdt på så stod plutselig nåla over 10 (på trailer tegnet) for uke/halvannen siden. Har ikke prøvekjørt enda for å se om den sperrer. Det vi ikke har prøvd er å koble en ny trimgiver på og rotert på hjulet, men han simulerte dette fra 0 til 5 volt med et apparat uten at nåla flyttet seg. Dette er da digital trimgiver med 3 ledninger, så ikke det blir noe forvirring. Gode tips tas i mot :) Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 5.Mai Link til dette innlegget Svart 5.Mai Hadde samme motor med samme motor for noen år siden. Husker ikke fremgangsmåten, men fikk deaktivert trimsensor gjennom displayet på turteller. Fant ut hvordan jeg gjorde det gjennom bruksanvisning til Smart Craft. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Olakjerre Svart 5.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai Gew77 skrev On 5.5.2025 at 16.41: Hadde samme motor med samme motor for noen år siden. Husker ikke fremgangsmåten, men fikk deaktivert trimsensor gjennom displayet på turteller. Fant ut hvordan jeg gjorde det gjennom bruksanvisning til Smart Craft. Vis hele sitatet Det høres nesten for lett ut til å være sant :D Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 5.Mai Link til dette innlegget Svart 5.Mai Skulle gjerne husket hvordan jeg løste det, men fikk ihvertfall ordnet det etter mye irritasjon når den gikk i "safe mode". Mener det er menyer å "bla" på displayet, hvor det kan stilles inn at den ikke har trimindikator. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Olakjerre Svart 5.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai Gew77 skrev On 5.5.2025 at 17.38: Skulle gjerne husket hvordan jeg løste det, men fikk ihvertfall ordnet det etter mye irritasjon når den gikk i "safe mode". Mener det er menyer å "bla" på displayet, hvor det kan stilles inn at den ikke har trimindikator. Vis hele sitatet Jeg fant frem dokumentasjon fra tidligere eiere, jeg har manualene til Smart Craft systemet. Under "Tachometer Cal 2" står detIs the boat equipped with a trim sensor? og her kan man slå av/på -kan det ha vært den du var borti? Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 5.Mai Link til dette innlegget Svart 5.Mai Olakjerre skrev On 5.5.2025 at 20.42: Jeg fant frem dokumentasjon fra tidligere eiere, jeg har manualene til Smart Craft systemet. Under "Tachometer Cal 2" står detIs the boat equipped with a trim sensor? og her kan man slå av/på -kan det ha vært den du var borti? Vis hele sitatet Det høres riktig ut, ja 😊 Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Olakjerre Svart 5.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai Gew77 skrev On 5.5.2025 at 20.55: Det høres riktig ut, ja 😊 Vis hele sitatet Tusen takk for svar. Er det så enkelt så blir jeg både glad og litt irritert på en gang :D Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 5.Mai Link til dette innlegget Svart 5.Mai Bare hyggelig, og kjenner den følelsen 😅 Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.