Jump to content

Mercruiser trim sender feil

Olakjerre

Recommended Posts

Hei
Har i et par år fått check engine error pga en dårlig trim sender. En sjelden gang har motor pga dette sperra på 3000rpm, men dette har sluppet etter å gå av gass, på igjen. Motor er en Mercruiser 320hk, 2008 (hvite) med Bravo 3x. 

I vinter satte jeg mekaniker på saken, se om de kunne koble vekk hele dritten og bli kvitt check engine på oppstart.
De har ikke klart å fikse det, og ved prøvetur nylig sperra i tillegg motor på 3000rpm.

Heldigvis fikk jeg hjelp av en pensjonert automatiker som ligger i nabobåten. En trollmann med måleinstrumenter.
Han har målt hvilke ledninger som gjør hva og at signal kommer til Smart Craft hjerne.
I stad koblet han vekk ledningene fra drevet og satte på div motstander osv slik at Smart craft nå får 2.5v kontinuerlig, og i teorien skulle da også trim instrumentet på dash stå MIDT mellom 0 og 10, men det står fortsatt i bunn.
Check engine lyden kommer ikke. 
Jeg tror instrumentet virker, for når mekaniker holdt på så stod plutselig nåla over 10 (på trailer tegnet) for uke/halvannen siden. Har ikke prøvekjørt enda for å se om den sperrer.

Det vi ikke har prøvd er å koble en ny trimgiver på og rotert på hjulet, men han simulerte dette fra 0 til 5 volt med et apparat uten at nåla flyttet seg.
Dette er da digital trimgiver med 3 ledninger, så ikke det blir noe forvirring. 

Gode tips tas i mot :)

49 minutes ago, Gew77 said:

Hadde samme motor med samme motor for noen år siden. Husker ikke fremgangsmåten, men fikk deaktivert trimsensor gjennom displayet på turteller. Fant ut hvordan jeg gjorde det gjennom bruksanvisning til Smart Craft. 

Det høres nesten for lett ut til å være sant :D

3 hours ago, Gew77 said:

Skulle gjerne husket hvordan jeg løste det, men fikk ihvertfall ordnet det etter mye irritasjon når den gikk i "safe mode". Mener det er menyer å "bla" på displayet, hvor det kan stilles inn at den ikke har trimindikator. 

Jeg fant frem dokumentasjon fra tidligere eiere, jeg har manualene til Smart Craft systemet.
Under "Tachometer Cal 2" står detIs the boat equipped with a trim sensor? og her kan man slå av/på -kan det ha vært den du var borti?

Olakjerre skrev 12 minutter siden:

Jeg fant frem dokumentasjon fra tidligere eiere, jeg har manualene til Smart Craft systemet.
Under "Tachometer Cal 2" står detIs the boat equipped with a trim sensor? og her kan man slå av/på -kan det ha vært den du var borti?

Det høres riktig ut, ja 😊 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...