Jump to content

Oppgradering av raymarine kartplotter. Kompatibel med eksisterende utstyr?

Alphonzo

Recommended Posts

Hei! Vurderer å bytte ut min gamle Raymarine c90w til en nyere og mer sexy axiom12. 

Har idag en autopilot og radar som "snakker" sømløst med c90. Dette er noe som er viktig i en eventuell ny kartplotter. 

Da jeg nettopp har overtatt min første seilbåt, som også har en vindmåler som ikke snurrer rundt, kjente jeg at dette var behagelig å få ordnet hos en profesjonell aktør. 

Fikk en lengre mail om at mitt gamle utsyr ikke ville prate med ny plotter, så her måtte alt byttes, eller godta at jeg ikke kan bruke autopilot og radar på axom. 

Autopilot: X10

Radar: Usikker på alt angående denne, men legger ved noen bilder.

Må kjøpe ny vindmåler, så vurderer helt ny tridata med nytt display. 

Er det noen her som kan bekrefte, eventuelt avkrefte om dette utstyret vil kunne kobles til samme nettverk? 

Skjermbilde 2025–05–05 kl. 21.22.17.jpeg

IMG_2841.jpg

IMG_2830.jpg

IMG_2834.jpg

IMG_2835.jpg

IMG_2840.jpg

abbor skrev for 5 timer siden:

Radar og autopilot er kompatibel med Axiom. Du vil trenge overganger for Ethernet og SeaTalk ng (NMEA 2000). 

akkurat det jeg trengte å høre. Det var min oppfattelse etter noen timer på nett også. 

BingoBonzo skrev for 21 timer siden:

Var i lignende situasjon for noen år tilbake, her er min tråd (som gir deg tilsvarende råd som Abbor) + litt mer detaljer.

Takk! 
hvordan syntes du oppgraderingen gikk? Gikk alt greit i forhold til eksisterende autopilot (x10?) og radar? 

ser du skriver du ikke var fornøyd med kartet? Har dette blitt bedre i senere tid? Fungerer autorute? 

Alphonzo skrev for 3 timer siden:

Takk! 
hvordan syntes du oppgraderingen gikk? Gikk alt greit i forhold til eksisterende autopilot (x10?) og radar? 

ser du skriver du ikke var fornøyd med kartet? Har dette blitt bedre i senere tid? Fungerer autorute? 

Det fungerer bedre nå, men tok litt tilvenning. Brukervennlighet var betraktelig bedre på min forrige Garmin enn Navionics på Raymarine.

Autoroute fungerer, men må være nøye med hvor du starter og ender + at den ikke er til å stole på selv om du har satt riktige verdier (dybde, bredde høyde osv).

Den forsøker konsekvent å ta meg under brua til Jarlsø hvis jeg ønsker en autoroute fra Oslofjord-siden og inn til Tønsberg (Brohøyde 1.7m og har satt båt til 4.5m).

Ellers gikk tilkobling veldig greit, trengte kun den overgangen fra eldre til nye Seatalk for at det skulle fungere.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...