Jump to content

Tresnekke

Guest ona

Recommended Posts

driver å lurer på å kjøpe meg ny båt. det jeg har lurt på er å kjøpe en gammel tre snekke . jeg har ikke noe erfaring med trebåter og lurer på om det er mye arbid med disse. (om du har en som er i ok form) .

bør/må de landsettes hver vinter eller overlever de det å ligge ute.

hvordan er gamle snekker i pris. har sett alt fra 3- til 30000

eivind

Det jeg kan si med en gang er at en trebåt har det best på vannet sommer som vinter.

Forutsetning for vinter er at du ligger i boblehavn (isfri havn)!

Når du skal skaffe deg trebåt må du se etter råte og nagler.

Med nagler mener jeg følgende: De aller fleste er naglet med kobbernaggel, men de ryker etterhvert som årene går. Problemet er da at de som eier båten setter inn nagler som er galvaniserte, noe som er rimligere enn kobber. Det medfører at kobbernaglene blir spist opp da det er et bløtere metall.

Når det gjelder pris kan du hvis du er heldig du får en til 3000,- som er bra mens en til 30000,- er bare råte.

Ta med deg en kniv og stikk i treverket her og der (fortrinnsvis under vannlinje og ved for/akterstevn)  for og se om treverket er bløtt. Det bør det ikke være.

Kjøp helst ikke trebåt som har vært i ferskvann, da ferskvann er trebåtens værste fiende.

Jeg for min del har trebåt nr.2 som er en 68 modell. Prima skrog! Det  første jeg ser etter er tilstand på skroget, overbygg er ikke så nøye da det er mye lettere og gjøre noe med.

Den første tresnekka jeg hadde var fra 1936 og der var det mye rart som var erstattet med nagler. Blant annet gjennomgående bolter med skive og mutter.

Lykke til med trebåt, og nei det er ikke mer arbeid med tre enn plast så lenge grunnarbeidet er bra! Husk dette: grunnarbeidet er finsish´en!!!!! :sailing:

Spør gjerne mer!

• 1 år senere...

Har en 25 fots tresnekke som er ble mettet med D1 olje før årets sesong . Jeg ønsker nå å sette den inn med D2 hvordan går jeg frem ? Må jeg mette den med olje i år også får jeg smører på D2 ? Må jeg vaske skutsiden med rødsprit ? Må jeg slipe den ned ? Hva er best å bruke i kjølsvinet D1 elle er det et kjære prodrukt som er bedre ?

Mvh Kåre

Har en 25 fots tresnekke som er ble mettet med D1 olje før årets sesong . Jeg ønsker nå å sette den inn med D2 hvordan går jeg frem ? Må jeg mette den med olje i år også får jeg smører på D2 ? Må jeg vaske skutsiden med rødsprit ? Må jeg slipe den ned ? Hva er best å bruke i kjølsvinet D1 elle er det et kjære prodrukt som er bedre ?

Mvh Kåre

Black varnish er bra og billig å bruke i kjølsvinet..

Hei...

Jeg ville ha mattet over med fint sandpapir for å åpne porene i treverket. Etter dette hadde jeg tatt runden med å mette med D1. I og med at den ble mettet i fjor vil den ikke ikke trekke så mye som sist. La den tørke i 14 dager før du begynner med D2. Max ett strøk med D2 i døgnet...

D1 er fint til å bruke i kjølsvinnet...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...