Jump to content

Lading av lithium og startbatteri med landstrøm og dynamo.

TomOtter

Recommended Posts

Jeg har koblet opp anlegget i seilbåten som i bildet. Dc-dc laderen er av typen som har galvanisk skille og jeg koblet derfor start og forbruksbatteriet som hvert sitt system, altså ikke felles minus. Tanken var å la den eksisterende ctek laderen stå slik at den kun lader startbatteriet og deretter bygge helt nytt forbruks anlegg. 
når jeg nå satte i landstrømmen så ser jeg at dc-dc laderen står med 14,5v inn fra ctek laderen. Det vil da si at den åpner for lading til lithium batteriet, vil jeg tro. Ideelt sett skal vel denne «åpningsspenningen» ligge på 14v eller mindre avhengig av hva dynamoen gir så jeg kan ikke bare justere denne til 14,6V da den ikke vil åpne for lading fra motor. 
Er det noen her som har en løsning på dette? Kan det enklest løses med å koble startsignal til dc-dc’n slik at den kun slipper igjennom når motoren går? Er det andre utfordringer med et slikt oppsett?

Ønsker ikke egen bryter som sperrer eller åpner for det ene eller andre. Dette skal være automatisk og «idiotsikkert».IMG_2248.jpeg.46f705cddf1928a59e6e345373670cc5.jpeg

Jeg har tilsvarende , men jeg lar det bare være slik. Jeg antar at CTEC laderen går i "float" etter en stund. Da faller spenningen på startbatteriet, og DC-DC slår seg av.  Du kan evt koble et relé (kontaktor) inn der det står en lask på DC-DC, og la releet styres av landstrøm, slik at det er åpent når landstrøm er på.. Jeg liker ikke så godt å styre DC-DC  med tenningen, da den kan ved et uhell bli stående på. 

Jeg var i samme situasjon når Lithium ble montert. 

Slik du har det nå, så vil du potensielt tappe mer fra startbatteriet en det du tilfører. 

Noen alternativer,

-Du kan øke engine shutdown på laderen fra standard oppsett på 13.5v til kanskje 14v. Da vil DC-laderen justere ned ladespenningen på lithium, for å holde ladespenning på startbatteriet på 14v. 

-Erstatte den brua inn på DC-DC laderen med + fra tenningen. Står omtalt i bruksanvisningen. Da vil laderen kun fungere når tenningen er på, og det er ladespenning på startbatteriet. 
-Sist, men kanskje det jeg vil si er best, enklest, er å koble ombordlader rett på lithium. Ligger du i havn, på landstrøm, så er det vel der du vil ha strøm? Trenger startbatteriet litt lading, så har du vel en mulighet å koble start samen med forbruk? 
Min erfaring, etter noen turer med lithium er at det tar jo litt tid å lade opp. Ser du har 15ah lader? Etter noen dager ute har du kanskje tappet 100ah. Da tar det ca 7 timer med motorkjøring for å fylle opp. 

Oppdatering.

Ser du har egen lader til ditt forbruksbatteri. 
Da ville jeg kobla styring fra tenningen, slik at tenning må være på for at DC-DC laderen skal starte. 

Hva er egentlig problemet med at dcdc lader starter når ctek laderen står på? Jeg hadde samme oppsettet hos meg. Hadde egen lader til start og egen lader til lithium. Når landstrøm står på så får du lading fra begge ladere. Da via dcdc lader fra start. Den vil jo ikke tappe start batteriet. 

På Speiderskøyta AliBaba har vi ett RedTop startbatteri, og 2x125 (tror jeg det er) forbruksbatteri. Der fikk jeg varsel om lav ladespenning på startbatteriet når jeg var nede og testet i vinter. Heiv på C-tekladeren som jeg har liggende der på dagtid, siden jeg måtte låne landstrøm fra en stolpe hvor alt var opptatt. Når jeg kom ned, så var C-tek fornøyd, og hadde gått i vedlikeholdsmodus. Neste dag klagde batteritesteren like forbasket. Fikk fikset lading fra en annen ladestolpe med lenger landstrømskabel, og koblet til igjen, og lot laderen stå på i ett døgn. Det samme skjedde. så la jeg merke til at releet som kobler sammen batteriene når det var over 13.2 volt (tror jeg det er) slo inn når jeg ladet. Koblet ifra styrestrømmen til releet (eller var det minus jeg koblet fra?), og da fungerte det å lade start-batteriet.

Så det som skjedde var at laderen så spenningen fra forbruksbanken, og ikke fra start-batteriet, og dermed var laderen fornøyd. Mulig det blir anderledes med en dc-dc-lader, men jeg vil gjerne ha kontroll på hvilke(t) batteri(er) jeg lader.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Blir ikke helt det samme nei. Mange dcdc ladere settes opp akkurat sånn som du vil ha det. 

Den jeg hadde var en Victron smart dcdc lader. Den justerte ned landingen når det var lite strøm som gikk inn på start batteriet. Typisk når motor går på tomgang. 

J-Å skrev On 7.5.2025 at 14.34:

Jeg har tilsvarende , men jeg lar det bare være slik. Jeg antar at CTEC laderen går i "float" etter en stund. Da faller spenningen på startbatteriet, og DC-DC slår seg av.  Du kan evt koble et relé (kontaktor) inn der det står en lask på DC-DC, og la releet styres av landstrøm, slik at det er åpent når landstrøm er på.. Jeg liker ikke så godt å styre DC-DC  med tenningen, da den kan ved et uhell bli stående på. 

Jeg tester også samme opplegg. 

Vi bruker landstrøm bare når vi er i båten og i havn innimellom, så ikke noe fast tilkobling. Under test på land gikk både dc/dc lader og landstrømlader i float og oppstart ved sjøsetting gikk veldig lett.

Dc/dc laderen tok 39A av 40 som landstrømladeren kan gi under bulk.

På testtur på vannet tok dc/dc lader 50A som er maks. før den regulerte ned.

Nå står kjøleskapet på noen dager mens jeg følger med på forbruk før jeg skal teste med landstøm igjen. Startbatteriet har 7 sesonger bak seg så mulig det begynner å bli litt slitent og bør byttes.

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 5 minutter siden:

Jeg tester også samme opplegg. 

Vi bruker landstrøm bare når vi er i båten og i havn innimellom, så ikke noe fast tilkobling. Under test på land gikk både dc/dc lader og landstrømlader i float og oppstart ved sjøsetting gikk veldig lett.

Dc/dc laderen tok 39A av 40 som landstrømladeren kan gi under bulk.

På testtur på vannet tok dc/dc lader 50A som er maks. før den regulerte ned.

Nå står kjøleskapet på noen dager mens jeg følger med på forbruk før jeg skal teste med landstøm igjen. Startbatteriet har 7 sesonger bak seg så mulig det begynner å bli litt slitent og bør byttes.

Spørsmålet er hva slags lading fikk ditt start-batteri når du lå med landstrøm, og DC-DC laderen dro 39 av 40 ah? Hvilken ladespenning fikk startbatteriet under denne prosessen? Har du AGM, så liker det ca 14.4 ah i bulk fasen for å toppe det opp, før det går i float. 
Min erfaring er at selv om landstrøm lader leverer 14.4 i bulkfasen, så drar DC-DC laderen så mye strøm, at spenningen faller på startbatteriet, med det, så blir ikke startbatteriet toppet ordentlig opp før lader går i float. Det er vel dette @finnarneerfarte. 

Ja, en kan sette opp engine shutdown spenning, for å få opp ladespenning på startbatteriet, men tror det blir dårlig lading hvis den økes så mye som til 14.4 for å gi startbatteriet skikkelig lading. 

Men skjønner det er mange måter å løse dette på, det er jo bra. 

Sørlandet2 skrev 46 minutter siden:

Spørsmålet er hva slags lading fikk ditt start-batteri når du lå med landstrøm, og DC-DC laderen dro 39 av 40 ah? Hvilken ladespenning fikk startbatteriet under denne prosessen? Har du AGM, så liker det ca 14.4 ah i bulk fasen for å toppe det opp, før det går i float. 
Min erfaring er at selv om landstrøm lader leverer 14.4 i bulkfasen, så drar DC-DC laderen så mye strøm, at spenningen faller på startbatteriet, med det, så blir ikke startbatteriet toppet ordentlig opp før lader går i float. Det er vel dette @finnarneerfarte. 

Ja, en kan sette opp engine shutdown spenning, for å få opp ladespenning på startbatteriet, men tror det blir dårlig lading hvis den økes så mye som til 14.4 for å gi startbatteriet skikkelig lading. 

Men skjønner det er mange måter å løse dette på, det er jo bra. 

Er akkurat dette som er litt spennende hvordan vil fungere.

Tenker at normalt vil startbatteriet bli ladet under motorgange slik at ved ankomst til en havn hvor vi bruker landstrøm er det oppladet. Håpet er da at dc/dc lader ikke tapper det ned igjen før den også går i float.

Et alternativ er å koble ut dc/dc lader via app, men greit å slippe å huske på det.

Hilsen

Lurvetass

Det er sannelig ikke greit med dagens opplegg av strøm i båt. Jeg har selv et ganske så enkelt/greit opplegg, men uten "moderne" lion batterier.

• Under gange, lader dynamoen både start og forbruksbatteriet via en god gammeldags diodesplitter slig at de tar til seg det de trenger.
  • Ved ankomst havn uten landstrøm får forbruksbatteriet lading/forbruk fra solcellepanelet. Startbatteriet som da er fulladet får klare seg selv.
  • I havn med landstrøm får forbruksbatteriet lading/forbruk fra landstrøm. Da kobles solcellepanelet over til å gi startbatteriet vedlikeholdslading.

Dette går av seg selv, uten at jeg må styre med noe som helst. Jeg har ikke eget batteri for pysevispen, den er koblet til forbruksbatteriet som er semitraction batteri med mye CCA for vispen. Med slik kobling har alltid startbatteriet topp kapasitet til start.

Hvorfor dette innlegget? Jo, - det er ikke nødvendig å gjøre alt så fordømt komplisert!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

lurvetass skrev for 10 timer siden:

Er akkurat dette som er litt spennende hvordan vil fungere.

Tenker at normalt vil startbatteriet bli ladet under motorgange slik at ved ankomst til en havn hvor vi bruker landstrøm er det oppladet. Håpet er da at dc/dc lader ikke tapper det ned igjen før den også går i float.

Et alternativ er å koble ut dc/dc lader via app, men greit å slippe å huske på det.

En dcdc lader vil jo stoppe opp så fort lading av start batteriet stopper. Så den vil ikke tappe ned start batteriet. Det er jo hele meningen med en dcdc lader. Har hatt dette opplegget i båten nå i 3 år uten ett eneste feilslag. 

Lars H. skrev for 4 timer siden:

Det er sannelig ikke greit med dagens opplegg av strøm i båt. Jeg har selv et ganske så enkelt/greit opplegg, men uten "moderne" lion batterier.

• Under gange, lader dynamoen både start og forbruksbatteriet via en god gammeldags diodesplitter slig at de tar til seg det de trenger.
  • Ved ankomst havn uten landstrøm får forbruksbatteriet lading/forbruk fra solcellepanelet. Startbatteriet som da er fulladet får klare seg selv.
  • I havn med landstrøm får forbruksbatteriet lading/forbruk fra landstrøm. Da kobles solcellepanelet over til å gi startbatteriet vedlikeholdslading.

Dette går av seg selv, uten at jeg må styre med noe som helst. Jeg har ikke eget batteri for pysevispen, den er koblet til forbruksbatteriet som er semitraction batteri med mye CCA for vispen. Med slik kobling har alltid startbatteriet topp kapasitet til start.

Hvorfor dette innlegget? Jo, - det er ikke nødvendig å gjøre alt så fordømt komplisert!

Hva er det som er så komplisert med TS sitt oppsett? Når dette er montert og justert så går dette og helt av seg selv. Her er bare diodesplitteren som du bruker byttet ut med en dcdc lader siden lithium trenger mer nøyaktig spenning (altså ikke for høy). Satt opp riktig så er dette og ett system som ikke trenger å jobbes med. Det bare virker. 

Mr_Stian skrev Just now:

Hva er det som er så komplisert med TS sitt oppsett?

Har jeg sagt at TomOtter har et komplisert oppsett? Jeg tenkte litt mer generelt, da det er svært mange tråder her om hvordan få optimal lading med den nye batteritypen og løsninger på dette.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er litt enig i at det kan bli mange duppeditter som må kobles sammen og overvåkes. Men det kan gjøres ganske enkelt også. Og for de som kan ha vinsj/truster på startbatteri kan det være både enkelt og mye mer effektivt med Lithium.

Husker jo tråden til @Lars H. da nye blybatterier til forbruk skulle i båten. Enklere håndtering med liten vekt og mer effektive batterier. Og trenger jo ikke bygge batterier sjøl, men kan kjøpe ferdige.

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 1 time siden:

Husker jo tråden til @Lars H. da nye blybatterier til forbruk skulle i båten.

Jo takk, men det gikk jo bra. Hadde det imidlertid vært for mange år siden da jeg var yngre og vi lå mye i uthavn uten landstrøm, hadde jeg helt sikkert gått for lithium batterier om slike hadde vært tilgjengelig da.

Sørlandet2 skrev On 10.5.2025 at 10.08:

Min landstrømlader gjentar "absorption" lading 14.4V av startbatteriet en gang i uken. Da er det jo en viss risiko for at DC-DC laderen starter opp, og trekker ned spenningen, men den er satt opp med en forsinket start. Dessuten vil trolig forbruksbanken være fulladet og trekke lite strøm.  Men det er mulig jeg kobler om slik @finnarne foreslår. Altså å koble landstrømlader direkte til startbatteriet (med en egen sikring), mens DC-DC lader får strøm via startbatteriets hovedbryter.  Som da kan være av når jeg ligger på landstrøm.                                                                                                                            

J-Å skrev for 1 time siden:

Min landstrømlader gjentar "absorption" lading 14.4V av startbatteriet en gang i uken. Da er det jo en viss risiko for at DC-DC laderen starter opp, og trekker ned spenningen, men den er satt opp med en forsinket start. Dessuten vil trolig forbruksbanken være fulladet og trekke lite strøm.  Men det er mulig jeg kobler om slik @finnarne foreslår. Altså å koble landstrømlader direkte til startbatteriet (med en egen sikring), mens DC-DC lader får strøm via startbatteriets hovedbryter.  Som da kan være av når jeg ligger på landstrøm.                                                                                                                            

Jeg skjønner det er mange meninger om løsninger her som fungerer fint. Men jeg kan ikke se noen fordeler med å ha to ladere som lader forbruksbatteriene samtidig. For meg så kan det virke som de kan forvirre hverandre, når de skal gi bulk, og når de skal gi float. 

Løsningen som finnare skisserer virker jo enkel, og vil nok fungere bra på en pålitelig måte. Jeg har som sagt tatt styre-strøm fra tenningen for å sørge for at DC-DC laderen ikke slår inn, med mindre tenningen er på. Dette grunnet jeg ikke har separert hovedstrøm for motor/start. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...