Jump to content

Bygge Bolger båt

ojo030

Recommended Posts

Tiden er inne for å forsøke å bidra tilbake til dette forumet. Jeg har hatt stor glede og nytte av å stille spørsmål og få svar her når det gjelder båten jeg holder på å bygge. Noen har etterlyst bilder og jeg skal forsøke å legge ut noen.

Jeg er gjennom flere år i ferd med å bygge en seilbåt. Det er en ganske uvanlig båt som er tegnet av en, nå avdød, amerikansk konstruktør, Philip C. Bolger. Bolger var en svært produktiv båtkonstruktør og forfatter, han tegnet til sammen 668 båter (Wikipedia) og skrev flere bøker. Han ofte sine egne veier både når det gjaldt formgiving og konstruksjonsmåter.

Båten jeg bygger er en tomastet skonnert, men er veldig liten, til skonnert å være. 25,5 fot, men med litt tillegg for baugspryd og utenpåliggende ror kan jeg kanskje gi inntrykk av å ha en litt større båt.

Jeg startet med å bestille ca 800 kg kryssfiner fra England.

2014-03-2411_59_17.jpeg.007a7344237aa8bfd77946518970c93d.jpeg

Synd at bildet ble rotert litt feil. Men nå visste jeg at det var mulig å få tak i kryssfiner beregnet for båtbygging. Jeg lette en stund før jeg skjønte hvordan jeg kunne få tak i bra kryssfiner.

Det første jeg gjorde av konkret snekring var å lage mastene. Jeg var spent på om jeg kunne få til å lage hule master med birdsmouth teknikk. Mastene er ikke så veldig lange, den lengste er 7,37 m.

Her er masta allerede limt opp:

2014-09-1310_05_14.jpg.c72a67a98b409dcb9271f59972784052.jpg

2014-11-0712_04_48.jpg.1135cfff07103eb9775692bb2488c7fd.jpg

Mastene er satt opp i en bukk i båten, slik at de kan legges ned slik som en gammeldags flaggstang. Jeg vet ikke hva en slik anordning heter på norsk, hverken når det gjelder båtmaster eller flaggstenger. Den nederste delen av mastene må derfor gjøres kvadratiske, her har jeg limt på noen lister for å bygge opp denne utformingen.

Jeg la inn elektrikkerrør for kabler til lanterner og kanskje antenne:

2014-11-0510_05_20.jpg.6549884a806e0e2619a559702bc8988e.jpg

2015-04-0316_21_31.jpg.ef151bc3a2c115f80fa303be27a88d81.jpg

Dette er en sak jeg laget for å kunne rotere masta når jeg lakkerte, mange strøk.Jeg utnyttet hullet for bolten som skal hengsle masta i mastebukken. Her ser man også platene som forsterker hullet gjennom masta. Disseble skåret ut med laser. De er limt og skrudd til masta. Det er mange flere skruer som er dekket av maskeringsbandet. Det er en tilsvarende ring i andre enden, der utnytter jeg et hull for et beslag. 

Jeg håper noen av dere finner dette interessant og skal forsøke å legge ut litt flere bilder om litt.

Denne båten, modellen altså, heter «William D. Jochems» etter kunden som bestilte tegningen og beskrivelsen hos Bolger.

Oddbjørn

Takk for interessen så langt.

Flott at @subwoofer har funnet et bilde av den ferdige båten. Jeg tror det bildet er hentet fra en artikkel i Wooden Boat Magazine. Den artikkelen og bildet har jeg studert med stor interesse.  Artikkelen var forfattet av Phil. Bolger og hans kone og partner Susanne Altenburger Det er den artikkelen som fikk meg til å begynne å bygge denne spesielle båten.

Den artikkelen vil jeg virkelig anbefale. 

Oddbjørn

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...