ojo030 Startet 7.Mai Link til dette innlegget Startet 7.Mai Tiden er inne for å forsøke å bidra tilbake til dette forumet. Jeg har hatt stor glede og nytte av å stille spørsmål og få svar her når det gjelder båten jeg holder på å bygge. Noen har etterlyst bilder og jeg skal forsøke å legge ut noen. Jeg er gjennom flere år i ferd med å bygge en seilbåt. Det er en ganske uvanlig båt som er tegnet av en, nå avdød, amerikansk konstruktør, Philip C. Bolger. Bolger var en svært produktiv båtkonstruktør og forfatter, han tegnet til sammen 668 båter (Wikipedia) og skrev flere bøker. Han ofte sine egne veier både når det gjaldt formgiving og konstruksjonsmåter. Båten jeg bygger er en tomastet skonnert, men er veldig liten, til skonnert å være. 25,5 fot, men med litt tillegg for baugspryd og utenpåliggende ror kan jeg kanskje gi inntrykk av å ha en litt større båt. Jeg startet med å bestille ca 800 kg kryssfiner fra England. Synd at bildet ble rotert litt feil. Men nå visste jeg at det var mulig å få tak i kryssfiner beregnet for båtbygging. Jeg lette en stund før jeg skjønte hvordan jeg kunne få tak i bra kryssfiner. Det første jeg gjorde av konkret snekring var å lage mastene. Jeg var spent på om jeg kunne få til å lage hule master med birdsmouth teknikk. Mastene er ikke så veldig lange, den lengste er 7,37 m. Her er masta allerede limt opp: Mastene er satt opp i en bukk i båten, slik at de kan legges ned slik som en gammeldags flaggstang. Jeg vet ikke hva en slik anordning heter på norsk, hverken når det gjelder båtmaster eller flaggstenger. Den nederste delen av mastene må derfor gjøres kvadratiske, her har jeg limt på noen lister for å bygge opp denne utformingen. Jeg la inn elektrikkerrør for kabler til lanterner og kanskje antenne: Dette er en sak jeg laget for å kunne rotere masta når jeg lakkerte, mange strøk.Jeg utnyttet hullet for bolten som skal hengsle masta i mastebukken. Her ser man også platene som forsterker hullet gjennom masta. Disseble skåret ut med laser. De er limt og skrudd til masta. Det er mange flere skruer som er dekket av maskeringsbandet. Det er en tilsvarende ring i andre enden, der utnytter jeg et hull for et beslag. Jeg håper noen av dere finner dette interessant og skal forsøke å legge ut litt flere bilder om litt. Denne båten, modellen altså, heter «William D. Jochems» etter kunden som bestilte tegningen og beskrivelsen hos Bolger. Oddbjørn Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 8.Mai Link til dette innlegget Svart 8.Mai Kult prosjekt som jeg gleder meg til å følge Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 8.Mai Link til dette innlegget Svart 8.Mai Blir spennende å følge med på. Har du noen tegninger av ferdig båt? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 8.Mai Link til dette innlegget Svart 8.Mai Tøft, båten blir hjemmesnekra og du spikker mastene sjæl! Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 8.Mai Link til dette innlegget Svart 8.Mai Sånn den skal se ut til slutt? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Mai Link til dette innlegget Svart 8.Mai Det lå en slik i Frognerkilen (FB1860) Oslo for noen år siden, det kan tenkes den ligger der fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
ojo030 Svart 9.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai Takk for interessen så langt. Flott at @subwoofer har funnet et bilde av den ferdige båten. Jeg tror det bildet er hentet fra en artikkel i Wooden Boat Magazine. Den artikkelen og bildet har jeg studert med stor interesse. Artikkelen var forfattet av Phil. Bolger og hans kone og partner Susanne Altenburger Det er den artikkelen som fikk meg til å begynne å bygge denne spesielle båten. Den artikkelen vil jeg virkelig anbefale. Oddbjørn Sitér dette innlegget Link to post
ojo030 Svart 2.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni Hei, jeg skal forsøke å legge ut noen flere bilder fra byggingen av William D. Jochems. Jeg startet med deleproduksjon. Mastene har der allerede sett og jeg laget også lebordene, ror med feste i skroget og alle skottene før jeg startet med selve skroget. Jeg startet med å kjøpe ca. 800 kg kryssfiner. Her har jeg allerede begynt å forsyne meg av haugen: Lebord er de store platene på hver side av skroget. De fungerer på samme måte som senkekjøler. De kan svinge rundt en solid bolt og kan svinges helt ut av vannet for å redusere dypgående og senkes ned for å hindre avdrift når man seiler kryss eller slør. Hver lebord er laget av to 18 mm kryssfiner plater som er limt sammen. De er altså 36 mm tykke og blir kapslet inn i et par lag glassfiberduk lagt i Epoxy. Hver av dem fyller bortimot hele arealet til en standard krysfinerplate. Jeg avslutter med et bilde av skottene. Disse er laget av 12 mm kryssfiner med lister langs kantene.Her er også med en mall som skal fjernes når skroget kan holde fasongen selv. Det var alt for i kveld. Tar gjerne imot spørsmål. Oddbjørn Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.