Jump to content

Kjøp av instrument for isolasjonsmåling - Megger

Lazyjack

Recommended Posts

Brukte før ofte en håndholdt i fra Fluke, men den blir jo for dyr. Hadde også en som så omtrent slik ut, men den blir sannsynligvis også for dyr. Men så ser jeg at Kjell og co har en billig variant. Har aldri prøvd den. Om jeg ikke husker feil så er 500V som er kravet for 230V og 1000V for 400 Volt. Man må selvfølgelig måle på frakoblet anlegg, og all elektronikk og andre ting som kan bli skadet av 500/1000 V må være koblet i fra. Sannsynligvis så fungerer Kjell og Co sin variant OK for feilsøking. Ser at Kjell og co også har Fluke sin, og det instrumentet kan jo også måle kontinuitet med riktig målestrøm (200 mA). Hvis pengene strekker til så er Fluke sin veldig god å jobbe med og "det eneste man behøver".

Jordfeil som kommer og går.

Fordelaktig at alle båter har sin egen plugg inn jordfeilbryter.

Ofte nok å megge med 250v, for å finne en jordfeil på 230/400 anlegg. Da behøver du nok ikke å koble fra elektronikk.

Jordfeil finner du ofte også med vanlig multimeter, ohm og eller volt.

Jeg har en Uni-T UT-501A kjøpt i Kina. Kjell.com har den samme. Sjekket den mot en mer profesjonell megger en gang jeg hadde en elsjekk hjemme. Den så ut til å være helt OK. Men dette er en isolasjonsmåler og måler ikke direkte jordfeil. Får å måle eventuell jordfeil er kanskje dette bedre egnet:

https://www.aliexpress.com/item/32869449561.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.931.50991802NDVsvN

Eivind

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...