Tipper Startet 8.Mai Link til dette innlegget Startet 8.Mai Draco 18DC/140 hk Mercruiser 1985: Hver gang jeg vrir på hovedstrømbryter, aktiveres tankmåleren samtidig som voltmeteret "stanger" forbi 16V markeringen på instrumentet. Tenningsnøkkel er IKKE slått på. Har fulgt Mercruisers koblingsskjema, men finner ingen feil, så: Skal det være slik? Lar jeg hovedstrømbryter stå på over natten og kobler til lader, har batteriet mistet strøm. Noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 9.Mai Link til dette innlegget Svart 9.Mai Tips for feilsøking. Dobbelsjekk at du har koblet alt, absolutt alt riktig. Sjekk batteri og tenningslås. Plugg ut voltmeter og tankmåler for å se om problemet forsvinner. Et voltmeter som viser 16v kan mistenkes å være defekt eller feilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.Mai Link til dette innlegget Svart 9.Mai Antar at tankmåler og voltmeter er ettermontert og koblet feil. Skal være forsynt via tenningsnøkkel. Slike instrumenter bruker litt strøm. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 9.Mai Link til dette innlegget Svart 9.Mai Hva skjer når tenning slås på? Viser voltmeter normale verdier da, og hva med tankmåler? Sitér dette innlegget Link to post
Raymond_J Svart 9.Mai Link til dette innlegget Svart 9.Mai Har du ett eller to 12V batterier i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Tipper Svart 16.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai Takker for stort engasjement blandt de som har svart på innlegget mitt: Det er originale instrumenter, bortsett fra oljetrykk - og kun startbatteri. Når jeg vrir om tenningslåsen til 1. "hakk"/tenning på, skjer det ingen verdens ting annerledes. Dessuten; når jeg måler voltstyrken på de felles koblede "power-ledningene" til alle instrumentene, viser de ca 2V mindre enn om jeg måler direkte på batteriet... Tydeligvis er det en feil her og jeg undres om det rett og slett kan være dårlig kontakt på kabelskoene, evt. et "nesten" ledningsbrudd et sted? Har gått over alt av koblinger og finner ingen synlige brudd... Likevel; alt av bryteropererte funksjoner virker; lanterner, lensepumpe, lift på drev, vinduspussermotor, motorromsvifte, startmotor, cabin-lys osv. Og - ved tilkobling av voltmeter direkte på batteriet, "peaker" viseren helt i toppen av instrumentet; helt likt med når det står koblet inn i ledningsnettet i dashbordet, så er vel rimelig sikker på at selve voltmeteret er defekt - kjøper et nytt i dag! Og - ledningsnettet "mangler likevel ca 2V ifht. direkte kobling mot batteriet, så: Flere tips mottas med Stor Takk! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.Mai Link til dette innlegget Svart 16.Mai Som Ingar skriver så er det merkelig at det er strøm til instrumentene når nøkkel står på 0. Tror du må sjekke opp i det først og fremst. Det skal jo ikke være spenning til instrumenter i det hele tatt når nøkkel er av etter mitt hode. Har det alltid vært slik? Er spenningen 2 volt mindre enten nøkkel er av eller på? Og skriv helst hva spenningen er. Sitér dette innlegget Link to post
Tipper Svart 30.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai Hei. Spenningen er nå lik overalt, da det var dårlig kontakt på noen kabelsko - som nå er ordnet. Sjekker videre på koblingsskjemaene (mercruiser + Draco's, da disse er koblet til hverandre... Foreløpig ser alt riktig ut mht. farger på kabler og innskjøtinge av begge's systemer. Tydeligvis er det ingen andre på forumet som har opplevet samme feil, så jeg fortsetter å lete/måle.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.