Jump to content

Hvordan gjøre lakket mahogny mest mulig vedlikeholdsfri?

enslagsgjest

Recommended Posts

Hei, har en båt med listverk av mahogny, som jeg på sikt kunne tenkt meg å gjøre noe med. Den er i dag lakket med Biltema 1. komponent lakk, med beis under. Den blir ganske stygg ila sesongen, og krever en del vedlikehold for å se fin ut om våren. Jeg har litt lyst til å legge ned litt ekstra innsats og penger, for å få noe som varer i flere år. Det er jo mange produkter på markedet, slik som Xtreem Coat / Coelan, Epifanes, deIjssel, Rylard, International, etc. Hva funker best? Jeg har med hjelp av enkel googling, laget et forslag for en trinnvis behandling. Noen som vet om dette vil funke, og hvor lenge man kan forvente at dette kan vare?

1. Påføre mahognybeis

2. Grunne med tynn epoxy (de Ijssel Variopox)

3. Maaange strøk med Rylard 2-komponent lakk (Riva bruker Rylard!)

Og så er det jo selvfølgelig den drittjobben med å fjerne all gammel 1. komponent lakk...

Jeg er en slags gjest

Det kommer litt an på mahogniens dimensjon og hva den blir utsatt for. Regner med det er ute, siden det trenger såpass hyppig vedlikehold ? 

Hvis tynne dimensjoner, altså mindre mulighet for at virket får bevegd seg i forhold til temperatur og fuktighet, og spesielt hvis virket er kantskåret (årringene på høykant mot den største flaten), er løsningen med beis, epoksy og 2K klarlakk (med UV-filter) en grei løsning. Vil også tåle litt mekanisk belastning, siden overflaten blir så hard. Epoksyen vil sørge for at vann ikke lett trenger inn, og lakken (sammen med beisen) vil beskytte epoksyen og treoverflaten mot UV-stråling, og dermed nedbrytning og glipp. Vedlikeholdsintervallene er avhengig av flere faktorer som luftfuktighet, værmessig belastning, mekanisk slitasje, UV-stråling (selv lakk med UV-filter trenger vedlikehold, gjerne hvert 5. år eller mer, alt etter belastning).

Hvis virket er mer solid er det ofte greiere med en 1K lakk som gjerne er noe mer elastisk og klarer "leve med" eventuelle bevegelser i mahognien. Også spesielt ved flaskskjært mahogni, selv om denne er langt mer stabil enn mange andre treslag. Regner du med særlig mekanisk belastning på listene? Hvis ikke er Benar UVR en klassiker. Gyllen i fargen og med godt UV-filter vil den beskytte overflaten og leve med mahognien til en viss grad. Den er forholdsvis elastisk, men bruker dessverre litt tid på å tørke. Kan med fordel overlakkeres med Benar blank eller silkematt oppå UVR'en. Forutsatt tilstrekkelig lakksjikt og at overflaten ikke blir utsatt for nevneverdig mekanisk slitasje vil lakken holde i flere år. Vedlikehold blir å matte overflaten lett ned og påføre et nytt strøk med lakk, før den gamle lakkoverflaten krakelerer/sprekker opp. I praksis, alt etter bruk og slitasje (dekkes båten luftig til vinterstid er dette en fordel) vil vedlikeholdsintervallet kunne bli på 3-5 år. Hvis det er noe du kunne levd med.

Har ein Nord West 390 med mahogny lister.Disse blei lakkert I 2011 i Sverige. Skruehull blei plugga,listene montert på borrelås,taes av i oktober, monteres igjen i april.Dei er lakkert med 2 komp lakk.Har sprøyta 2 av listene,med billakk,grunna små riper i lakken.Forsatt blank og fin litt solbleika

20220212_162657.jpg

Mahogni blir kun vedlikeholdsfri, hvis du brenner den opp!

Men  godt vedlikeholdt Mahogni er jo vakkert. Problemet er at solen , regnet og vekslende temperatur utsetter den  for nedbrytning. Finner du et produkt som kan skjærme påvirkningen fra disse naturlige yttere påvirkninger samtidig som treverket er synlig? Ja da er du god!

Aileen ll

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...