Jump to content

Polere og vokse, hvorfor egentlig?

Knurr

Recommended Posts

Hei!

Er det EGENTLIG noen vits i å polere og vokse? Spør etter lang erfaring.

Jeg er en gammel båtmann som har hatt flere plastbåter siden 70-tallet.

Jeg har alltid likt at båten skal bære rein og fin, fri for grønske, oljeflekker, trafikknedfall osv. 

Så jeg kommer til å fortsette å vaske båtene med ok rengjøringsmiddel og ta flekker o.l. med flekkfjerner. Evt vaskemiddel med voks.

Men etter mange år har jeg begynt å lure: Er det nødvendig stadig å vokse og polere?  For gelcoat og plast er jo uansett ganske solide materialer. Noe matthet er vel uansett ikke til å unngå i tidens løp. Og gjør det noe?

Føler meg av og til litt som en idiot der jeg står og pusser og gnir. Kanskje like greit å spare kroppen for slitet og naturen for kjemiksliene?

Uten noe beskyttelse (voks) vil Gelcoat oksidere, da blir overflaten ru. Og det blir mye mer omfattende å holde den ren. Så om du ikke polerer og vokser, får du mye mer jobb med båtvasken. Overflaten vil også se veldig matt ut, uansett hvor bra du vasker den. 

Medlemet Eika kan sikkert komme med en ok beskrivelse av polering og voksing, som ikke er alt for tidkrevende.

Bruk roterende maskin til polering, den er effektiv. 

Takk for svar Martin, oksidering kan være et problem men kanskje det skyldes kvaliteten på gelcoat eller lakk, mer enn manglende polering?

Jeg har hatt båter som jeg har vært «flink» å polere, men som fortsatt har oksidert  med tiden.

Kanskje noen som ikke har polert kan svare på hvordan det gikk?

Utvilsomt blir resultatet etter polish/voks pent noen uker, men hvor lenge?

Kanskje like greit å la naturen gå sin gang? Og evt polere av og til for kosen sin skyld?

Jeg synes trådstarter stiller et veldig godt spørsmål. Vi erfarer jo at et skrog blir falmet, eller at overflaten oksiderer, men det jeg tror trådstarter spør om er om båten faktisk tar skade av dette på et mer grunnleggende plan. Hva hvis vi tar to skrog som begge er 30 år gamle. Det ene har blitt polert og vokset hvert år - det andre ikke. Så polerer vi begge etter alle kunstens regler og måler tykkelsen på gelcoat og oppnådd glans. Vil skroget som ikke er polert (men ellers vedlikeholdt) være mer slitt enn det andre? Er polish og voks en forutsetning for at skroget ikke skal erodere bort?

Er det nødvendig stadig å vokse og polere?

Har aldri vasket eller polert båten, aldri. Livet er for kort til slikt.

Bruker en sprayflaske med såpe og tørker bort flekker av måkedrit, grønske osv.

Ser ikke vesentlig forskjell på min båt og andres. 

Svaret er jo nei.

Det er ikke nødvendig å polere og vokse en glassfiberbåt. Det er jo bare å se på en glassfiber-fiskebåt som aldri har smakt polering, den greier seg helt fint. Jeg er usikker, men det dannes jo et oksidering lag på gelcoaten. Kan nesten virke som det stagnerer nedbrytingen. Kanskje litt som oksyderings-laget på aluminium? 

Selfølgelig så vil jo et lag voks gi en viss beskyttelse for gelcoaten, men jeg er usikker om gelcoaten på en 50 år gammel glassfiberbåt har tykkere gelcoat etter å ha vert gjennom polering, etter alle kunstens regler her, enn den båten som aldri har vert polert. 

Det var mine, ikke vitenskapelige tanker. 

For øvrig liker jeg blank båt, så den får en runde med polering, voks årlig. 

Selco Racing skrev for 2 timer siden:

Er det nødvendig stadig å vokse og polere?

Har aldri vasket eller polert båten, aldri. Ikke bilen heller. Livet er for kort til slikt.

Bruker til nød sprayflaske med vindusvak og tørker bort flekker av måkebæsj, grønske osv.

Ser ikke vesentlig forskjell på min båt og andres.

Hvis du aldri har vasket verken båt eller bil og ikke ser forskjell på dine eller andres tror jeg du er mindre opptatt av estetikk og detaljer en gjennomsnittet. 

Kan ikke tenke meg at båten tar skade av å ikke bli behandlet. Men når overflaten blir oksidert, er det mer jobb å holden båten skikkelig ren. Og om man senere skulle begynne å polere / vokse, er det en stor jobb å bli kvitt oksideringen. Da må man kansje vannslipe, rubbe i flere omganger, og så polere for å få overflaten blank igjen. Derfor velger nok mange å holde overflatene forholdsvis fri for oksidering, spesielt om båten er stor og kostbar.

Da jeg handlet meg en båt for et par drøye tiår siden var eier i gang med polering og da han skjønte at jeg ville ha båten stoppet jobben opp der og da... Forskjellen på polert og ikke-polert var borte i løpet av en mnd eller to...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Ingar skrev 56 minutter siden:

Interessant tema som jeg ikke kan huske har blitt tatt opp på baatplassen. Det er jo en opplest sannhet at man må polere og vokse.
Klart, båten blir fin og blank, men har det noen varig verdi?

Nei, båten flyter de neste 100åra uansett om den er polert eller ikke. 

Uten å kunne argumentere vitenskaplig for dette så tror jeg at polering er estetikk og ikke noe annet. Det er pent og praktisk med en blank båt, men om det har noen nytteverdi utover det tviler jeg sterkt på. 

Jeg gjør som med bilen, jeg vasker med Zalo en gang i blant, så får det være med det. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

5 hours ago, Sørlandet2 said:

Det er jo også en fordel for å redusere skade, og nedbrytning av gelcoat, glassfiber. 

Jeg trodde det var en opplest sannhet at gelcoat og glassfiber ikke brytes ned - eller at nedbrytningen eventuelt tar mange hundre år.

Sola kan bryte ned enkelte typer plast, men dette er normalt ikke noe problem for en glassfiberbåt som er dekket med gelcoat.

Vi diskuterte holdbarhet i en annen tråd og kom frem til at glassfiber er utsatt for materialtretthet ved gjentatt mekanisk belasning.  Dette er mest et problem dersom det er noe feil med design eller produksjon av båten, og uansett vil det ikke hjelpe noe med å polere eller vaske.

Teknisk levetid på båten affekteres ikke av polering og voksing, men vil en båt som har stått i 20 år uten noe form for polering og voksing kunne poleres og vokses og gjøres like shiny som nabobåten som har blitt polert og vokset hvert år?  Ikke vet jeg.  For meg som har lakkert båt er det lett å tenke "det spiller da ingen rolle, det er jo bare å pusse litt ned og legge på et nytt lag med lakk", men det er vel alt annet enn trivielt å legge et "nytt lag" med gelcoat på båten :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

For min del synes jeg noe av det flotteste som finnes er eldre båter og biler som er godt tatt vare på, også utseendemessig. 

For biler er det et poeng for å holde rusten borte også, slik er det jo ikke for båter. Til tross for den innledende setningen min, er jeg selv helt middels når det kommer til båt/bilpleie. Så mine ting ser ut som de er noenlunde tatt vare på, men langt fra "mint condition".

tobixen skrev 24 minutter siden:

Teknisk levetid på båten affekteres ikke av polering og voksing, men vil en båt som har stått i 20 år uten noe form for polering og voksing kunne poleres og vokses og gjøres like shiny som nabobåten som har blitt polert og vokset hvert år?  Ikke vet jeg.  For meg som har lakkert båt er det lett å tenke "det spiller da ingen rolle, det er jo bare å pusse litt ned og legge på et nytt lag med lakk", men det er vel alt annet enn trivielt å legge et "nytt lag" med gelcoat på båten :-)

Dette er en 30år gammel båt som aldri har blitt polert av nåværende eier som har hatt den i 18år, men som har blitt shina opp nå. Deler av dekket kan man se høyere opp i tråden her. Så det er håp, uansett hvor gammel og slitt gelcoat'n er 

IMG20250506191454.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...