Jump to content

Polere og vokse, hvorfor egentlig?

Knurr

Recommended Posts

Jeg har en båt som har ligget urørt siden jeg støpte den i militæret vinteren 75-76. Aldri vært vasket, langt mindre polert eller vokset. Som man ser er den ene siden verre enn den andre og det skyldes nok at det har blitt en del mose på siden mot nord.

Nå som denne tråden dukket opp tenkte jeg å se om hva som var mulig å få til med vask og rubbing etter 50 år. Polish og voks hadde jeg ikke for hånden så det ville nok kunne bli blankere enn bildene viser. Jeg ser at gelcoaten er noe ujevn/skjoldete men om det skyldes at den ble lagt på for tynn den gangen eller om den er kan være nedbrutt over tid vet jeg ikke. Jeg tror vi malte den inn i forma med pensel den gangen og kun ett strøk.

Strukturelt virker båten upåvirket men så har den da også stort sett ligget og hvilt siden den ble født.

PXL_20250513_141546068.jpg

PXL_20250513_142743493.jpg

PXL_20250513_142751458.jpg

1 hour ago, Bigdrago said:

Noen rer opp senga ...

Det er en god sammenligning.  Å re opp senga, og å polere glassfiberbåten, det er en rent kosmetisk operasjon.  For enkelte er det en viktig rutine.  Andre synes det er bortkastet tid.

For å lufte ut fukt og unngå midd så kan det være viktig å ikke tildekke madrassen helt med dyna.  Tilsvarende har vi altså slått fast at polering (i allefall overdreven polering) kanskje ikke er heldig for båten :-)

1 hour ago, Bigdrago said:

Andre lever i sin egen skit

Jeg vet av folk som lever med konstant rot og kaos på stuebord og kjøkkenbord - men som allikevel anser det som viktig å ha ferske blomster i en vase midt i alt rotet!

Jeg skal ikke si at jeg er så veldig flink til å holde det rent og ryddig rundt meg, men for meg er det viktigere at det er rent og ryddig enn at det fremstår som rent, ryddig og dekorert med blomster.  (Og relatert, når jeg vasker klær så bruker jeg helst vaskemidler uten parfyme.  For meg er formålet med å vaske klærne å få de rene, ikke for at de skal lukte godt).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...