Tjodleif Startet 11.Mai Link til dette innlegget Startet 11.Mai Som emnet sier; På min VP D6 står det normalt sett vann i sjøvannsfilteret til enhver tid. Etter tur idag var alt helt normalt, inkludert temperatur på motor. Hadde synlig sirkulasjon i sjøvannsfilteret. Var innom båten nå i kveld, noen timer etter bruk av båt og ser at sjøvannsfilteret er tomt for vann. Er det normalt at dette kan skje eller bør jeg kontrollere noe spesielt eller kan dette være tegn på noe annet? Første båt med innenbords motor og drev:) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 11.Mai Link til dette innlegget Svart 11.Mai Skjer hele tiden på mine D6-310 2007 modell med drev. Varierer litt om hvor mye de tømmer seg etter stopp. Fikk hetta selv første gangen.....ringte forrige eier som beroliget meg med at dette var slik det var. Når du starter opp motoren igjen så fyller det seg igjen. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 11.Mai Link til dette innlegget Svart 11.Mai Gabi skrev 6 minutter siden: Skjer hele tiden på mine D6-310 2007 modell med drev. Varierer litt om hvor mye de tømmer seg etter stopp. Fikk hetta selv første gangen.....ringte forrige eier som beroliget meg med at dette var slik det var. Når du starter opp motoren igjen så fyller det seg igjen. Dette kommer vel ann på hvor høyt de er plassert i fra vannlinjen? Men det høres høres ikke normalt at de tømmes.. Vakuum skal forhindre tømming? Sitér dette innlegget Link to post
mag-la Svart 11.Mai Link til dette innlegget Svart 11.Mai Jeg hadde nylig samme problem på min Volvo 41 P, i tillegg til at det ikke gikk kjølevann i eksosen på tomgang og lave turtall. Årsaken var sprekk i lokket på sjøvannsfilteret. Feil ble funnet ved at jeg hørte fresing fra filterlokket. Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 12.Mai Link til dette innlegget Svart 12.Mai Antar at det er en liten luftlekkasje et sted, bør sjekkes. Hos meg står det vann i filteret helt til lokket løsnes. Motor: D6 435 Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 12.Mai Link til dette innlegget Svart 12.Mai Hei. Eg kjenner ikkje denne motoren, men det er neppe slik det bør vera. Dersom saltvassfilteret er plassert litt høgare enn vasslina så skal tett kjølekrets hindra at vatn lek ut, og luft inn. Impellaren vil jobba tørrare kvar gang du startar opp med luft i systemet. Over tid vil neppe korkje Impellaren eller du lika det. Det var nyss ein tråd der trådstartaren ikkje fekk kjøling på motoren pga luft i systemet. Eg hadde gjort ein innsats for å finna lekkasjen. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 12.Mai Link til dette innlegget Svart 12.Mai Escaro skrev 37 minutter siden: Antar at det er en liten luftlekkasje et sted, bør sjekkes. Hos meg står det vann i filteret helt til lokket løsnes. Motor: D6 435 Du har ikke drevversjonen men separat vanninntak og eget filter utenom motor. For DPH er det ikke uvanlig med observasjon lik den trådstarter har gjort og det er ikke unormalt. Kan være nok å fylle/tømme diesel- eller vanntankene for at dette endres, nivået skal være lavere enn filterlokket uansett lastekondisjon for å i det hele tatt kunne ta opp lokket og gjøre rent filteret da det ikke er avstengingsventil på sjøvannet på en motor med drev. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 12.Mai Link til dette innlegget Svart 12.Mai Det går an å sjekke pakningen under lokket, og eventuelt skru til topplokket på nytt. Jeg opplever at mange ganger holder vannet seg i filteret mens noen ganger drenerer det ut endel så vannstanden synker. Men etter 900 motortimer og noen tusen nautiske mil har jeg til gode å oppleve problemer mht dette. Ingen problem med at impeller går varm elns, den suger vann opp umiddelbart etter oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
løve Svart 12.Mai Link til dette innlegget Svart 12.Mai (redigert) D6. 370 mod. 2016 med drev er født sånn Redigert 12.Mai av løve (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 13.Mai Link til dette innlegget Svart 13.Mai Jag tycker det är bra att vattnet rinner ur sjövattenfiltret, jag har gjort så att det alltid gör det så fort jag stannar motorn. Det fungerar då istället för vaccumventil. Sjövattenpumpen har ändå vatten då det vattnet inte kan rinna ut och den suger vatten med en gång. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Tjodleif Svart 13.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai Escaro skrev On 12.5.2025 at 7.41: Antar at det er en liten luftlekkasje et sted, bør sjekkes. Hos meg står det vann i filteret helt til lokket løsnes. Motor: D6 435 Det har vært sånn hos meg 8gså men jeg kan ikke finne noen lekkasje.... Sitér dette innlegget Link to post
Tjodleif Svart 13.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai Ask skrev On 12.5.2025 at 7.52: Hei. Eg kjenner ikkje denne motoren, men det er neppe slik det bør vera. Dersom saltvassfilteret er plassert litt høgare enn vasslina så skal tett kjølekrets hindra at vatn lek ut, og luft inn. Impellaren vil jobba tørrare kvar gang du startar opp med luft i systemet. Over tid vil neppe korkje Impellaren eller du lika det. Det var nyss ein tråd der trådstartaren ikkje fekk kjøling på motoren pga luft i systemet. Eg hadde gjort ein innsats for å finna lekkasjen. Har prøvd å finne lekkasje men ikke lyktes. Sitér dette innlegget Link to post
Tjodleif Svart 13.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai Gabi skrev On 12.5.2025 at 10.30: Det går an å sjekke pakningen under lokket, og eventuelt skru til topplokket på nytt. Jeg opplever at mange ganger holder vannet seg i filteret mens noen ganger drenerer det ut endel så vannstanden synker. Men etter 900 motortimer og noen tusen nautiske mil har jeg til gode å oppleve problemer mht dette. Ingen problem med at impeller går varm elns, den suger vann opp umiddelbart etter oppstart. Kan se ut for at det er likt her. Mener vannet alltid har stått i systemet. Testet i går og ene gangen rant det relativt raskt ut. Test nummer to så holder vannet seg på plass. Mulig det kan være at det bare skjer av og til og av og til ikke... Sitér dette innlegget Link to post
Tjodleif Svart 13.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai Mener at det alltid har stått fullt av vann tidligere. Har skjedd to ganger nå at vannet renner ut. Ved siste test har det holdt seg der. Får bare følge med. Har fungerende kjøling i det minste. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 13.Mai Link til dette innlegget Svart 13.Mai Hvis motor stoppe med et stempel på topp mellom utblåsning og innsugning vil det være åpent fra eksos ut i luftinntak. Ventilene har overlapp på dette punktet, innsug-ventil åpner litt før eksos-ventil stenger. Og da er det ikke noe undertrykk som holder vannet oppe i kjølesystemet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Gabi Svart 13.Mai Link til dette innlegget Svart 13.Mai Du kan alltids følge med, skader jo ikke det. Mine var tomme senest i går, da stod det vel 5cm over impelleren elns. Og som flere andre skriver her, sånn er det bare og helt naturlig! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.