Jump to content

Vann eller ikke i sjøvannsfilteret. Noe feil om det renner ut etter motoren stoppes? VP D6-310 DPH

Tjodleif

Recommended Posts

Som emnet sier;

På min VP D6 står det normalt sett vann i sjøvannsfilteret til enhver tid. Etter tur idag var alt helt normalt, inkludert temperatur på motor. Hadde synlig sirkulasjon i sjøvannsfilteret. Var innom båten nå i kveld, noen timer etter bruk av båt og ser at sjøvannsfilteret er tomt for vann. Er det normalt at dette kan skje eller bør jeg kontrollere noe spesielt eller kan dette være tegn på noe annet? Første båt med innenbords motor og drev:)

Skjer hele tiden på mine D6-310 2007 modell med drev. Varierer litt om hvor mye de tømmer seg etter stopp. Fikk hetta selv første gangen.....ringte forrige eier som beroliget meg med at dette var slik det var.

Når du starter opp motoren igjen så fyller det seg igjen.

Gabi skrev 6 minutter siden:

Skjer hele tiden på mine D6-310 2007 modell med drev. Varierer litt om hvor mye de tømmer seg etter stopp. Fikk hetta selv første gangen.....ringte forrige eier som beroliget meg med at dette var slik det var.

Når du starter opp motoren igjen så fyller det seg igjen.

Dette kommer vel ann på hvor høyt de er plassert i fra vannlinjen?

Men det høres høres ikke normalt at de tømmes.. Vakuum skal forhindre tømming?

Hei. Eg kjenner ikkje denne motoren, men det er neppe slik det bør vera. Dersom saltvassfilteret er plassert litt høgare enn vasslina så skal tett kjølekrets hindra at vatn lek ut, og luft inn. 

Impellaren vil jobba tørrare kvar gang du startar opp med luft i systemet. Over tid vil neppe korkje Impellaren eller du lika det. 

Det var nyss ein tråd der trådstartaren ikkje fekk kjøling på motoren pga luft i systemet. 

Eg hadde gjort ein innsats for å finna lekkasjen. 

Escaro skrev 37 minutter siden:

Antar at det er en liten luftlekkasje et sted, bør sjekkes.

Hos meg står det vann i filteret helt til lokket løsnes.

Motor: D6 435

Du har ikke drevversjonen men separat vanninntak og eget filter utenom motor.

For DPH er det ikke uvanlig med observasjon lik den trådstarter har gjort og det er ikke unormalt.

Kan være nok å fylle/tømme diesel- eller vanntankene for at dette endres, nivået skal være lavere enn filterlokket uansett lastekondisjon for å i det hele tatt kunne ta opp lokket og gjøre rent filteret da det ikke er avstengingsventil på sjøvannet på en motor med drev.

Det går an å sjekke pakningen under lokket, og eventuelt skru til topplokket på nytt. Jeg opplever at mange ganger holder vannet seg i filteret mens noen ganger drenerer det ut endel så vannstanden synker. Men etter 900 motortimer og noen tusen nautiske mil har jeg til gode å oppleve problemer mht dette. Ingen problem med at impeller går varm elns, den suger vann opp umiddelbart etter oppstart.

Jag tycker det är bra att vattnet rinner ur sjövattenfiltret, jag har gjort så att det alltid gör det så fort jag stannar motorn. Det fungerar då istället för vaccumventil. Sjövattenpumpen har ändå vatten då det vattnet inte kan rinna ut och den suger vatten med en gång.

Hälsningar Ove 

Escaro skrev On 12.5.2025 at 7.41:

Antar at det er en liten luftlekkasje et sted, bør sjekkes.

Hos meg står det vann i filteret helt til lokket løsnes.

Motor: D6 435

Det har vært sånn hos meg 8gså men jeg kan ikke finne noen lekkasje....

Ask skrev On 12.5.2025 at 7.52:

Hei. Eg kjenner ikkje denne motoren, men det er neppe slik det bør vera. Dersom saltvassfilteret er plassert litt høgare enn vasslina så skal tett kjølekrets hindra at vatn lek ut, og luft inn. 

Impellaren vil jobba tørrare kvar gang du startar opp med luft i systemet. Over tid vil neppe korkje Impellaren eller du lika det. 

Det var nyss ein tråd der trådstartaren ikkje fekk kjøling på motoren pga luft i systemet. 

Eg hadde gjort ein innsats for å finna lekkasjen. 

Har prøvd å finne lekkasje men ikke lyktes. 

Gabi skrev On 12.5.2025 at 10.30:

Det går an å sjekke pakningen under lokket, og eventuelt skru til topplokket på nytt. Jeg opplever at mange ganger holder vannet seg i filteret mens noen ganger drenerer det ut endel så vannstanden synker. Men etter 900 motortimer og noen tusen nautiske mil har jeg til gode å oppleve problemer mht dette. Ingen problem med at impeller går varm elns, den suger vann opp umiddelbart etter oppstart.

Kan se ut for at det er likt her. Mener vannet alltid har stått i systemet. Testet i går og ene gangen rant det relativt raskt ut. Test nummer to så holder vannet seg på plass. Mulig det kan være at det bare skjer av og til og av og til ikke...

Hvis motor stoppe med et stempel på topp mellom utblåsning og innsugning vil det være åpent fra eksos ut i luftinntak.

Ventilene har overlapp på dette punktet, innsug-ventil åpner litt før  eksos-ventil stenger. Og da er det ikke noe undertrykk som holder vannet oppe i kjølesystemet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...