Tjodleif Startet Søndag 20:50 Link til dette innlegget Startet Søndag 20:50 Som emnet sier; På min VP D6 står det normalt sett vann i sjøvannsfilteret til enhver tid. Etter tur idag var alt helt normalt, inkludert temperatur på motor. Hadde synlig sirkulasjon i sjøvannsfilteret. Var innom båten nå i kveld, noen timer etter bruk av båt og ser at sjøvannsfilteret er tomt for vann. Er det normalt at dette kan skje eller bør jeg kontrollere noe spesielt eller kan dette være tegn på noe annet? Første båt med innenbords motor og drev:) Link to post
Gabi Svart Søndag 21:00 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:00 Skjer hele tiden på mine D6-310 2007 modell med drev. Varierer litt om hvor mye de tømmer seg etter stopp. Fikk hetta selv første gangen.....ringte forrige eier som beroliget meg med at dette var slik det var. Når du starter opp motoren igjen så fyller det seg igjen. Link to post
TrikkerN Lønning Svart Søndag 21:09 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:09 Gabi skrev 6 minutter siden: Skjer hele tiden på mine D6-310 2007 modell med drev. Varierer litt om hvor mye de tømmer seg etter stopp. Fikk hetta selv første gangen.....ringte forrige eier som beroliget meg med at dette var slik det var. Når du starter opp motoren igjen så fyller det seg igjen. Dette kommer vel ann på hvor høyt de er plassert i fra vannlinjen? Men det høres høres ikke normalt at de tømmes.. Vakuum skal forhindre tømming? Link to post
mag-la Svart Søndag 21:57 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:57 Jeg hadde nylig samme problem på min Volvo 41 P, i tillegg til at det ikke gikk kjølevann i eksosen på tomgang og lave turtall. Årsaken var sprekk i lokket på sjøvannsfilteret. Feil ble funnet ved at jeg hørte fresing fra filterlokket. Link to post
Escaro Svart Mandag 05:41 Link til dette innlegget Svart Mandag 05:41 Antar at det er en liten luftlekkasje et sted, bør sjekkes. Hos meg står det vann i filteret helt til lokket løsnes. Motor: D6 435 Link to post
Ask Svart Mandag 05:52 Link til dette innlegget Svart Mandag 05:52 Hei. Eg kjenner ikkje denne motoren, men det er neppe slik det bør vera. Dersom saltvassfilteret er plassert litt høgare enn vasslina så skal tett kjølekrets hindra at vatn lek ut, og luft inn. Impellaren vil jobba tørrare kvar gang du startar opp med luft i systemet. Over tid vil neppe korkje Impellaren eller du lika det. Det var nyss ein tråd der trådstartaren ikkje fekk kjøling på motoren pga luft i systemet. Eg hadde gjort ein innsats for å finna lekkasjen. Link to post
Chiefengineer Svart Mandag 06:22 Link til dette innlegget Svart Mandag 06:22 Escaro skrev 37 minutter siden: Antar at det er en liten luftlekkasje et sted, bør sjekkes. Hos meg står det vann i filteret helt til lokket løsnes. Motor: D6 435 Du har ikke drevversjonen men separat vanninntak og eget filter utenom motor. For DPH er det ikke uvanlig med observasjon lik den trådstarter har gjort og det er ikke unormalt. Kan være nok å fylle/tømme diesel- eller vanntankene for at dette endres, nivået skal være lavere enn filterlokket uansett lastekondisjon for å i det hele tatt kunne ta opp lokket og gjøre rent filteret da det ikke er avstengingsventil på sjøvannet på en motor med drev. Link to post
Gabi Svart Mandag 08:30 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:30 Det går an å sjekke pakningen under lokket, og eventuelt skru til topplokket på nytt. Jeg opplever at mange ganger holder vannet seg i filteret mens noen ganger drenerer det ut endel så vannstanden synker. Men etter 900 motortimer og noen tusen nautiske mil har jeg til gode å oppleve problemer mht dette. Ingen problem med at impeller går varm elns, den suger vann opp umiddelbart etter oppstart. Link to post
løve Svart Mandag 22:09 Link til dette innlegget Svart Mandag 22:09 (redigert) D6. 370 mod. 2016 med drev er født sånn Redigert Mandag 22:12 av løve (see edit history) Link to post
Ove T Svart Tirsdag 07:53 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:53 Jag tycker det är bra att vattnet rinner ur sjövattenfiltret, jag har gjort så att det alltid gör det så fort jag stannar motorn. Det fungerar då istället för vaccumventil. Sjövattenpumpen har ändå vatten då det vattnet inte kan rinna ut och den suger vatten med en gång. Hälsningar Ove Link to post
Tjodleif Svart Tirsdag 20:41 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:41 Escaro skrev On 12.5.2025 at 7.41: Antar at det er en liten luftlekkasje et sted, bør sjekkes. Hos meg står det vann i filteret helt til lokket løsnes. Motor: D6 435 Det har vært sånn hos meg 8gså men jeg kan ikke finne noen lekkasje.... Link to post
Tjodleif Svart Tirsdag 20:42 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:42 Ask skrev On 12.5.2025 at 7.52: Hei. Eg kjenner ikkje denne motoren, men det er neppe slik det bør vera. Dersom saltvassfilteret er plassert litt høgare enn vasslina så skal tett kjølekrets hindra at vatn lek ut, og luft inn. Impellaren vil jobba tørrare kvar gang du startar opp med luft i systemet. Over tid vil neppe korkje Impellaren eller du lika det. Det var nyss ein tråd der trådstartaren ikkje fekk kjøling på motoren pga luft i systemet. Eg hadde gjort ein innsats for å finna lekkasjen. Har prøvd å finne lekkasje men ikke lyktes. Link to post
Tjodleif Svart Tirsdag 20:45 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:45 Gabi skrev On 12.5.2025 at 10.30: Det går an å sjekke pakningen under lokket, og eventuelt skru til topplokket på nytt. Jeg opplever at mange ganger holder vannet seg i filteret mens noen ganger drenerer det ut endel så vannstanden synker. Men etter 900 motortimer og noen tusen nautiske mil har jeg til gode å oppleve problemer mht dette. Ingen problem med at impeller går varm elns, den suger vann opp umiddelbart etter oppstart. Kan se ut for at det er likt her. Mener vannet alltid har stått i systemet. Testet i går og ene gangen rant det relativt raskt ut. Test nummer to så holder vannet seg på plass. Mulig det kan være at det bare skjer av og til og av og til ikke... Link to post
Tjodleif Svart Tirsdag 20:47 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:47 Mener at det alltid har stått fullt av vann tidligere. Har skjedd to ganger nå at vannet renner ut. Ved siste test har det holdt seg der. Får bare følge med. Har fungerende kjøling i det minste. Link to post
Jens_P Svart Tirsdag 21:00 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:00 Hvis motor stoppe med et stempel på topp mellom utblåsning og innsugning vil det være åpent fra eksos ut i luftinntak. Ventilene har overlapp på dette punktet, innsug-ventil åpner litt før eksos-ventil stenger. Og da er det ikke noe undertrykk som holder vannet oppe i kjølesystemet. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Gabi Svart Tirsdag 21:03 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:03 Du kan alltids følge med, skader jo ikke det. Mine var tomme senest i går, da stod det vel 5cm over impelleren elns. Og som flere andre skriver her, sånn er det bare og helt naturlig! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn