Jump to content

Gummibåt eller rib. Erfaringer?

Engers

Recommended Posts

Jeg har i dag en Aquaquick MS300 gummibåt, som begynner å bli sliten. Til denne har jeg en Tohatsu 8hk 2-takter.

Dette fungerer tålelig bra, og planer med meg og fruen om bord, men da kan vi ikke ha med så mye mer i båten.

Hadde forøvrig en AQ MS265 tidligere og samme motoren. Den planet dårligere.

Ser for meg å skaffe ny gummibåt, og lurer på om dere der ute har noen tanker om hva som vil fungere best.

Ser at f.eks West system har Gummibåt på 290 cm og rib på 290 cm.

Vil en rib eller en gummibåt være lettest til å gå i plan ?

Gummibåt er "lekebåt" Rib er båt...   Neida, spøk til side..

Vi gikk i fjor fra liten gummibåt til liten rib, og det ble en helt annen opplevelse.

*Mer stabil under slep, og kjøring

*Mer stødig
*Går "mykere" i vannet, tåler småbølger bedre

*Går faktisk fortere/lettere for gummijolla "sugde seg fast"

*Tørrere -mye mindre sprut

*Usikker på om den planer lettere da vi har en annen motor på riben, men føler det er et større "fartsspekter" med rib

* Bakdeler: Tyngre, dyrere og må være litt mer forsiktig mtp glassfiberbunn enn gummi mpt stein/strand etc

Engers skrev for 2 timer siden:

Takk for svar Sommer2022.  Var din gummibåt og rib i ca. samme størrelse?

Tenkte nok også det du sa, at en rib går litt mykere i vannet enn en gummibåt.

Jeg er også på jakt og vurderer sterkt jolle med glassfiber/AL skrog. Det virker som disse har betydelig bedre sjøegenskaper.

28 minutes ago, TrikkerN Lønning said:

Jeg er også på jakt og vurderer sterkt jolle med glassfiber/AL skrog. Det virker som disse har betydelig bedre sjøegenskaper.

Ja det kan ikke sammenliknes, som jeg spøkte litt med Rib er båt, gummibåt er leketøy

Det er vel lagring det kommer an på. Gummibåtens fordel er at den kan rulles sammen og lagres under dekk på åpne havstrekk. Har man davit som tåler en RIB så velger man det om man har pengene. For meg er sleping etter seilbåt uaktuelt. Jeg har gummijolle som jeg tar opp på dekk, motor på pushpit. Begynner å bli lei av å sjaue 6 hk, blir vel el-motor etterhvert. Vi trenger ikke kjøreegenskapene til en RIB, og 36 fot seilbåt så blir det gummijolle.. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...