Jump to content

Edit History

Joltus

Joltus

Det er så mange rare koblinger....

I min båt var sense koblet på startbatteriet. Forbruk låg bak et diodeskille. Det var bare det at slik ting var koblet så var ikke startbatteriet koblet etter skillet men foran. 

Det førte til at startbatteri fikk riktig spenning, mens forbruket fikk ladespenning minus spenningsfallet over diodeskillet. I tillegg forsynte startbatteriet forbrukskretsen så lenge hovedbryter var innkoblet. Med andre ord. Skillet var fullstendig bortkastet, eneste det hindret var å bruke forbruk som start :D

I tillegg knakk jo forbruksbatteriet etter kort tid, da det aldri var oppladet.

Det var EN ting som hjalp meg når eg lette etter feilen. Tegning. Ledning for ledning. Da får man oversikt og man kan se hva man skal kunne forvente av målinger på de forskjellige stedene.

Joltus

Joltus

Det er så mange rare koblinger....

I min båt var sense koblet på startbatteriet. Forbruk låg bak et diodeskille. Det var bare det at slik ting var koblet så var ikke startbatteriet koblet etter skillet men foran. 

Det førte til at startbatteri fikk riktig spenning, mens forbruket fikk ladespenning minus spenningsfallet over diodeskillet. I tillegg forsynte startbatteriet forbrukskretsen så lenge hovedbryter var innkoblet. Med andre ord. Skillet var fullstendig bortkastet, eneste det hindret var å bruke forbruk som start :D

I tillegg knakk jo forbruksbatteriet etter kort tid, da det aldri var oppladet.

• Create New...