
hegra
Ta alle tre kablene på B+ av. Så setter du på igjen den som går til skillediode altså den tykke uoriginale. De to andre originale fra VP skal ikke på B+ igjen, men kobles solid sammen, isoleres og stripses fast et trygt sted i motorrommet. Da funker det som det skal med skilledioden.
Årsaken til at mange her gjør feil er veiledningen til skilledioden. Der står det bare at ladekabel fra dynamo til startmotor skal flyttes over på skilledioden. Men den originale ladekabelen til VP er også den som gir strøm til nøkkel. Gjør du det på VP så får du ikke start, for den ledningen du sier går til et rele er samme ledning som gir strøm til nøkkel og startrele. Altså blir alt dødt. Det igjen fører til at mange bare kobler tilbake igjen, siden man ikke får liv i motor, og bare legger opp en ekstrakabel fra B+ til dioden. Og da er du i samme situasjon som Joltus. Leser du innlegget hans så forstår du hvorfor batteri blir ødelagt.
Så det er bare å koble slik jeg beskriver først i innlegget så funker det.
Skal prøve å tegne det, men dårlig med tid nå.