Jump to content

Sjøen for alle 2025

KC-

Recommended Posts

Sist helg var det "Sjøen for alle" på kadettangen i Sandvika. Det var min første gang på båtmesse, og i strålende vær må jeg si det var en veldig hyggelig opplevelse.  Etter tidligere å ha vært på et par messer, f.eks. boligmesse, var jeg litt skeptisk i utgangspunktet - erfaringen fra boligmesse var at det knapt gikk an å stå i ro i mer enn tre sekunder før noen kom for å prakke på deg strømabonnement, varmepumpe og slikt. 

Men på båtmessa synes jeg det var en helt annen opplevelse, i positiv forstand. Det er klart alle hadde noe å selge, men vi fikk stort sett gå i fred å titte og drømme. Mest av alt var jeg positivt overrasket over at vi - hvemsomhelst - kunne rusle ombord i båter vi aldri kommer til å få råd til - uten selgere og agenter som så skeptisk på oss.  

Det vil si, ingen regel uten unntak. Der vi ombord i en 13-18 millioners princess ble møtt av smilende representanter som slo av en prat og synes det var bare hyggelig og gøy å få vise frem båten sin også til de som ikke shoppet i akkurat det prissegmentet, ble vi på en annen båt stoppet av en litt for cocky selger. "Kan vi få ta en titt" spurte jeg, og det kunne vi, men det var bare det at da måtte vi registrere oss først. Javel, sa jeg, noe overrasket - da dette slettes ikke hadde vært et tema på noen av de mange andre båtene.  Vi fikk vel et tydelig inntrykk av at han ikke ville ha oss der, men etter at jeg oppga navn og nummer, slapp han oss noe skeptisk ombord. Jeg måtte riktignok svare på hvilken båt jeg hadde i dag, og hva jeg var i markedet for, og hvilket budsjett jeg hadde. 

Jeg sa at denne båten er nok langt utenfor mitt budsjett, jeg hadde bare lyst å se på en fin båt. Men hvis det ikke er mulig... Han avbrøt meg med at vi måtte ta av skoene, og vi fikk en litt motvillig omvisning i det som jo var en veldig fin båt.   (den var forøvrig billigere enn princess-båten). 

Så bortsett fra denne ene kjipe selgeren synes jeg det var en helt topp opplevelse, å kunne få snoke rundt, titte og drømme seg bort helt uten noe spesielt kjøpepress. Gleder meg til neste messe! 

Jeg synes denne messa var bra og en positiv utvikling etter at Lillestrøm ( som ikke var noen bra messe de siste årene) ble nedlagt.

Båter, hvertfall de over en viss størelse egner seg best på sjøen, og flere (hvertfall her på østlandet) er mer i båtmodus i mai når sola skinner sommeren er i anmarsj.

KC- skrev for 3 timer siden:

Men på båtmessa synes jeg det var en helt annen opplevelse, i positiv forstand. Det er klart alle hadde noe å selge, men vi fikk stort sett gå i fred å titte og drømme. Mest av alt var jeg positivt overrasket over at vi - hvemsomhelst - kunne rusle ombord i båter vi aldri kommer til å få råd til - uten selgere og agenter som så skeptisk på oss. 

Jeg var på også på messa, men stod på stand og kan gi noen betrakninger sett fra den siden.

Messa er der primært for at forhandlere og importører vil (og må) selge nye båter, noe som ikke er veldig lett i dag.

Standen jeg var på selger båter fra ca 3 til 16 mill. Og det er flest som vil se den båten som det er minst sannsynlig at blir kjøpt, ergo den største som sikkert hadde 4 ganger mer besøk enn de 3 andre mindre båtene til sammen.

Vi silte ikke på besøkende og hadde sikkert 500 - 700 hvis ikke flere personer i den båten i løpet av disse dagene vel vitende om at 99% antagelig aldri kommer til å kjøpe hverken ny eller brukt båt i noen av størrelsene.

Hyggelig og ikke noe problem så lenge folk oppfører seg og er forsiktig ombord, noe de fleste også gjør.

Men det var litt for mange ganger vi rett og slett ble sjokkert over det jeg vil si er grunnleggende mangel på respekt for andres eiendeler på litt forskjellige måter.

Voksne som på tross av skilt og høflig anmodning om å ta av seg skoene før de gikk inn på lyse tepper, regagerte negativt eller til og med ignorerte.

Vesker og sekker med metalldeler som blir dratt langs med flater som lett får riper, eller er møkkete og blir lagt i en lys stoffsofa, is hånda, åpne drikke osv.

Så var de de som kom med 2-3 unger i full sukkerrus som på godt norsk gikk banans, hoppet i senger, trykket på alt som kan trykkes på av knapper og åpnet alt som kunne åpnes uten at foreldre foretok seg noen ting.

Men det som toppet heile driten var endel tilfeller av en foreldre eller to i lag med 2-4 unger som stoppet på brygga utenfor båten og sendte ungene inn (for å gå fullstendig banans) mens de selv stod igjen på brygga uten den fjerneste interesse for hverken å følge med på ungene eller i det minste prøve å virke litt interesserte i båten.

Da må jeg si vi lurte veldig om noen folk tror en slik messe og båtene som er utstilt er en fornøyelsespark og hoppeslott for fulladede småunger samt hva som har skjedd med normal folkeskikk og barneoppdragelse i dag.

Båter på en slik messe er enten forhandler som eier (og har betalt for) eller i endel tilfeller kundebåter som er lånt for å kunne stilles ut på messe det første 1-2 årene.

Med andre ord kliss nye båter som skal selges eller leveres tilbake til kunder uten skavanker.

Eventuelle merker og skader koster penger og fikse og er den endel småting overalt så er det ikke lett å selge en ny båt til 2-20 mill uten betydelige avslag i pris.

Man kan jo sette seg selv på andre siden av bordet tenke litt på hvordan man ville reagert på å få tilbake sin nesten nye bil, hus etter visning eller båt med skader og merker.

Og jeg lurer også på om de samme folka oppfører seg slik eller går på boligvisninger og bilmesser som fritidsaktivitet for ungene.

Til syvende og sist er en båtmesse der primært for selge båter og få kontakt med potensielle kjøpere, også på sikt. Forhandleren har betalt ganske store summer for å være med på slike messer og det er mye jobb og utgifter med logistikk, prepping og rigging av båt, stand og bemanning.

Fra forhandlers side handler det også om å skape relasjoner til fremtidige potensiell kunder samt bygge opp interessen rundt båtmerket.

Noen kan begynne med en brukt båt om xx år som gjør forhandler får solgt en ny til han som solgte sin gamle eller ende opp med å kjøpe seg en ny båt selv med tiden.

Så man er avhengig å få ting til å gå rundt. For hvis man ikke får solgt båter, eller må selge båter med ekstra rabatt pga skader blir businessen dårlig. Og uten forhandlere som tjener penger blir det ingen messe og på sikt mindre nyere båter på bruktmarkedet.

Som sagt oppførte de fleste seg bra og hadde fin kontroll på seg selv og ungene men det var et overaskende stort antall som sjokkerte i negativ forstand.

Vi fant hvertfall ut at det dessverre må finnes på noe til neste messe for å sile ut de mest ekstreme tilfellene da en båt til 10-20 mill åpenbart ikke kan fungere som barnehage eller hoppeslott for unger eller voksne som ikke innehar normal oppdragelse eller folkeskikk. Det er foreldrene jeg sikter til her og ikke ungene som ikke vet eller har lært bedre.

Jeg var selv på båtmesser som barn sammen med foreldre og jeg er rimelig sikker på at jeg hadde fått så ørene flagret om jeg ikke oppførte meg eller som de sier på vestlandet "fått i ræven" :fniser:

Firmaet jeg stod på er totalt sett godt fornøyd med messa. 

Av de totalt ca 13.000 besøkende sitter man typisk igjen med +- en håndfull mennesker som virket både kapable og interesserte nok til å ta opp kontakten etter messa for mer info og prøvekjøring.

Mvh. SAP

Merkelig oppførsel på folk!   Virker som respekt og ydmykhet er på tur ut av samfundet!  Har aldri vært på noen båtmesse og kommer vel aldri til å dra på noen heller. Trøndelag er ganske dødt båtmessig. Rekner med også de fleste båtene der var båter over 2 mill og over mitt budget. Er vel ikke så mange i mellomstørrelser fra 24-26 fot

Husker før i tiden da folk ikke kom ombord i enkelte båtmerker om du hadde dongeribukse! :fniser:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det er klart at målet for utstillerne selvfølgelig er å selge båter :)

Og den dagen jeg skal kjøpe ny båt, kommer jeg til å huske spesielt de hyggelige folkene hos Nimbus og Princess. Det var mange andre hyggelige folk også, for all del.  Så det er sant som du sier det med langsiktige relasjoner. 

Nå var vi to voksne menn og ingen barn, heldigvis. Eller håndvesker :) 

Morten, jeg ble faktisk overrasket over hvor mange båter det var der som jeg kunne kjøpt. Men du har rett, jeg synes ikke det var alt for mange i mellomklassen... Det var ganske få båter der som var mellom daycruiser og cabincruiser, som jeg så i hvertfall. 

KC- skrev 1 time siden:

Og den dagen jeg skal kjøpe ny båt, kommer jeg til å huske spesielt de hyggelige folkene hos Nimbus og Princess. Det var mange andre hyggelige folk også, for all del.  Så det er sant som du sier det med langsiktige relasjoner. 

Det handler mye om det du sier også.

Husker selv når jeg gikk rundt som båtfrelst tenåring noen forhandlere som hadde "ovenfra og ned" holdningen. og hverken gadd å svare på et par enkle spørsmål og enda mindre slippe deg ombord da de (med rette) antok at jeg ikke hadde mulighet til å handle.  Det er slikt man ikke glemmer og jeg kjenner at selv i dag 35 år senere har  jeg negative følelser for disse forhandlere som hadde resultert i at jeg ikke ville belønnet slik oppførsel med å kjøpe båt fra de.

KC- skrev 1 time siden:

Nå var vi to voksne menn og ingen barn, heldigvis. Eller håndvesker :) 

Ingen av delen er noe problem så lenge en nagleveske blir satt igjen i aktercockpit (hvor vi passer på den) og unger som ikke går banans eller har foreldre som styrer de.

KC- skrev 1 time siden:

Men du har rett, jeg synes ikke det var alt for mange i mellomklassen...

Enig. Mellomklassen, mindre cabincruisere var det få av. Men det er antagelig de sammen med DC, jeep og RIB markedet 15-25 fot som sliter mest med nysalg om dagen. Likevel var det endel av disse på messa da de ofte har større konsern i ryggen (Yamaha, Merury osv) som jeg tipper tar endel av kostnadene.

I DC og Jeep segmentet er det blytungt om dagen og det er ofte mange lagerbåter hos forhandlere samt fabrikkene som konkurrerer mot nyere brukt som ble solgt i hopetall for noen få år siden til helt andre priser enn hva man må betale for ny båt i dag.

-morten- skrev for 2 timer siden:

Har aldri vært på noen båtmesse og kommer vel aldri til å dra på noen heller. Trøndelag er ganske dødt båtmessig.

Du får ta deg kjapp flytur ned hit da vet du :ja: (bare husk skreddersydd italiensk dress og Vitton veske:fniser:

Ellers har du Aquanor messa i Trondheim i August hvor det i tillegg til yrkesbåter er stilt noen vanlige styrehusbåter

Mvh. SAP

4 minutes ago, sap_2000 said:

Du får ta deg kjapp flytur ned hit da vet du :ja: (bare husk skreddersydd italiensk dress og Vitton veske:fniser:

Ellers har du Aquanor messa i Trondheim i August hvor det i tillegg til yrkesbåter er stilt noen vanlige styrehusbåter

Ja Aquanor har jeg vært mange ganger på både i skole/jobbsammenheng og privat, men det er litt annerledes.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Vårmønstering i Norsk Sportvogn Klubb på Øvrevoll eller Sjøen for alle ?
Vel ....Passerte denne gang Kadettangen men kanskje hopper haren en annen vei neste år .
Spesielt hvis de klarer å ikke ta den eneste dagen som er hellig i kalenderen så syntes jeg en båtmesse er gøy nok til å knyte på skoene.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...