Jump to content

Batteri til båten - kan noen forklare tallene? + 12V uttak og stikk som ikke virker...

ko-stens

Recommended Posts

ttyridal skrev for 2 timer siden:

@ko-stens

Nå funker vel tilslutt opplegget ditt, og hull er borret, så hadde ikke brydd meg om å endre på det, men den universalkontakten har vel en intern sikring... ta med et par ekstra på tur ;)    for den er ikke beregnet på 15 eller 20 A.. mer sannsynlig 8 eller mindre.

Men det kommer nok til å stort-sett funke. den snella drar vel ikke maks med mindre du prøver å sveive inn en hval eller en god slump tareskog uansett.

Generelt er disse sigarett-tenner-kontaktene noe møkk. enkle, praktiske og "universelle", men dårlig mekanisk design, som før eller siden byr på dårlig kontakt.  Å selge en sånn kontakt med "20A" er som å selge en Lada med toppfart 300km.   det går sikkert i fritt-fall, men det er ikke trygt.

Et tips er å se til solcelle-verden hvis man leter etter 12v kontakter som tåler litt belastning.

Denne kontakten har ikke innebygd sikring, heldigvis, så regner med det går bra. 

Ellers hadde det sikkert vært bedre med noe annet enn slikt uttak, men i min kunnskapsløse verden innenfor slike ting, ante jeg ikke hva jeg kunne brukt som alternativ, så det ble den løsningen jeg fant. Finnes det noe bedre og sikrere som kan bruke 32 mm hull, som det jo er i siden der nå, så hadde det vært kjekt. Det er kun snella som skal brukes i dette uttaket, så noe spesialgreier gjør ingenting. Men får nå teste ut det her nå.

Burde kanskje lagt ut spørsmål om det her før jeg gjorde noe!

Det som er kjekt med å ha denne typen kontakt er at det finnes masse annet av utstyr som kan gå i samme kontakt.

Lading til mobiltelefon eller laptop?  https://www.kjell.com/no/produkter/mobilt/lade-og-koble/mobiltelefonladere/billader/linocell-premium-billader-med-usb-c-pd-95-w-p22750 ... laptop er kanskje ikke så aktuelt, men å lade opp telefon kan jo være ganske så aktuelt når man er ute på tur.

Jeg kommer for øyeblikket ikke på andre ting som kan være aktuelt for en båt av den typen, men jeg er ganske sikker på at man finner noe på Biltema hvis man leter :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...