ezach Startet 13.Mai Link til dette innlegget Startet 13.Mai Jeg har funnet en praktisk plass til landstrømlader og dc-dc-lader på et skott/halvåpen skillevegg i en romslig benk. Utfordringen er at batteriet til vinsjen er plassert på den andre siden av skottet. Batteriet er av typen EFB (Enhanced Flooded Battery) BT nr. 80-3955, som skal være ganske tett. Er det for stor risiko å montere ladere og batteri såpass nære? Hva kan være trygge tiltak? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 13.Mai Link til dette innlegget Svart 13.Mai ezach skrev 7 minutter siden: Er det for stor risiko å montere ladere og batteri såpass nære? Nei, det vil jeg ikke si. Det er normalt ingen gnistdannelse fra en slik batterilader. Batteri montert nærme startmotoren er et mye mer reelt problem, og selv dette går normalt sett alltid helt fint. ezach skrev 8 minutter siden: Hva kan være trygge tiltak? Unngå å koble batteripolene med tilkoblet landstrøm i kombinasjon med helt nyladet batteri. Og om du kommer til båten og det lukter skikkelig forferdelig vondt og råttent egg så går du forsiktig tilbake på land og drar ut kontakten til landstrømmen før du går tilbake til båten for å lufte ut. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 13.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai Et betryggende svar. 🙂 Ja, har jo start og forbruk 40 cm fra starteren. Konstruert slik og stått der uten "uønskede hendelser" siden jeg overtok 86-modellen i 2011... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.