Jump to content

Feilsøking - Mercury ''Tower of Power'' rekke 6 90hk (1986mod) ujevnt/lavt turtall

Frodling

Recommended Posts

Hei,

I fjor satte jeg ut min Fjordling 17HT med Merc 90hk etter 2 år i opplag. Alt fungerte fint i ca. 10 minutter, men når jeg dro opp i plan for 2. gang falt turtallet plutselig fra 4500rpm, til ca 2-3000rpm og motoren begynte å ''jage'' på turtallet. 

Vanligvis klarer jeg rundt 40knop, men etter denne hendelsen har jeg bare klart rundt 20 knop, og motoren gikk svært ujevnt på 20 knop. Endte opp med å dorge inn til havn igjen:tommel_ned:

Jeg tok opp båten, og begynte å feilsøke. Jeg fikk målt kompresjon på alle sylinderne, og de var ok . Kobber elementet i noen av coil-ledningene var veldig sprø, og hadde knekt, jeg byttet coil-ledninger og tennplugger. Bare for sikkerhets skyld byttet jeg også bensinslange og bensintank. Jeg prøvde å kjøre motoren på land, og syntes turtallet var fint på tomgang. Jeg prøvde å sette ut på nytt, men jeg klarte fortsatt bare 20 ujevne knop. 

I år har jeg bestemt meg for å fikse motoren selv, så her er det jeg har gjort hittil, i tillegg til noen spørsmål jeg har:

- Det første jeg gjorde var å demontere forgasserne. Disse ble overhalt for 4 år siden, og de ser fortsatt helt ren og fin ut. Jeg sjekket flotørene og membranene i alle 3 forgasserne, og det ser helt normalt ut. 

Noen som vet om noe mer jeg kan sjekke på forgasserne? (gjerne gi meg ett nummer på vedlagt tegning fra service manualen)

ForgasserTegning.PNG.8ff1addac199700bb23eab48658ea947.PNG

- Jeg har også tatt av coilene og målt motstand. på de 4 nederste får jeg stabilt ca 900ohm med engang jeg setter + i hullet og - på minusbolten. Men på de 2 øverste må jeg ''prøve meg fram'' for å få 900ohm, og hvis jeg beveger litt på multimeter pinne skyter det opp til 2-6000ohm. 

Coil.jpg.59f52310ce10be282a7b803c2cf2d905.jpg

Er det mulig at disse 2 coilene er skyldige? Jeg tenker å sjekke med tenningsprøver før jeg bestiller nye, da disse koster svimlende 1100kr per stykk originalt.

Med mindre noen andre har en god metode for å feilsøke coiler på?

Setter pris på svar. 

2 minutes ago, Kallethekid said:

Er bensinen da 2-3 år gammel? Har du prøvd å koble til en kanne med ny bensin?

Om gasserne er rene og flottørene sjekket, har jeg liten tro på at gammel bensin halverer fart fra 40 til 20 knop!

Han har byttet slanger og tank.  Men her kan jo feilkildene være mange.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 22 minutter siden:

Om gasserne er rene og flottørene sjekket, har jeg liten tro på at gammel bensin halverer fart fra 40 til 20 knop!

Han har byttet slanger og tank.  Men her kan jo feilkildene være mange.

Jeg fikk ikke med meg at han hadde skiftet tank, beklager... Tenkte bare at det er lurt å starte med det enkleste og rimeligste. Jeg har sett motorer som nesten ikke gikk på gammel bensin, men som gikk helt fint på ny fersk. 

Husker fra min ungdom når disse motorene var mer vanlige, at en annen ting som ikke var helt uvanlig var at hvis bensinpumpa begynte å bli sliten så ble det dårlig med suppe på de øverste sylinderne.   

@dieselfan nevner ofte dynamisk flottørnivåkontroll, det burde kunne avdekke om det er det som skjer her

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takk for mange tips.

Nå har jeg tatt tenningsprøve mellom coils og tennplugger. Alt OK der.

Jeg prøvde å kjøre motoren med klokker på, og syntes den gikk fint. Uten noe motstand på propellen gikk den fint på 5000+rpm. Jeg bestemte meg for å sette ut båten å prøve en gang til. 

Men problemet er det samme. Båten går ikke mer enn 20 knop, og motoren vil ikke bikke 3000rpm. Den ligger høvelig stabilt på ca 2900rpm når jeg kjører. Og noen ganger ''hoster'' den opp til 3000rpm. 

Etter å ha forhørt meg på ''Inline 6 Mercury Outboard Motor Fans'' Facebook forum fikk jeg mange anbefalinger om å sjekke stator slik som ''ballistic'' referer til. Tydeligvis kan en ''high speed coil'' eller linje av noe slag feile i statoren, og noen mener på min situasjon er ett typisk symptom på dette. 

Jeg gjorde testene  'balistic' sendte meg. Og det var ingen motstand da jeg utførte markert test i bildet under.

IMG_7745.jpeg.bd4786baa26570e25b15e2796ce06cd8.jpeg

IMG_7737.jpeg.d8bc5fcc4d7a573b252b575a8cdb79e7.jpegIMG_7736.jpeg.53cfe87a3a9aa68b2214366ba7774551.jpeg

Jeg bestemte meg for å ta av statoren for å inspisere, og da jeg rikket litt på ledningene smuldret beskyttelsen på den gule ledningen opp, og det var mye irring i ledningen. IMG_7742.jpeg.23c543a2108140bc41d7d5fc15bb8f54.jpeg

IMG_7738.jpeg.68a168255439994cfbae66c11dcfe528.jpeg

Det kan se mye ut som at statoren har skylda, men jeg syntes det er rart hvis noe elektrisk hindrer motoren i å nå høyt turtall under belastning, siden det er tenning på alle plugger.

Hva tenker dere?

Skal uansett bestille ny stator og bytte den. 

Mens jeg var igang testet jeg også trigger. Der var målingene helt ok. 

Jeg mistenker også at en dyse eller lignende kan være tett i forgasserne, og at motoren derfor klarer å kjøre fint uten noe motstand, men at den ikke får nok fuel når det er motstand på propellen. Vurderer derfor å ta av forgasserne igjen å gjøre en full overhaling.

Selco Racing skrev On 14.5.2025 at 9.53:

Setter pris på svar. 

Coiler kan du sjekke ved å flytte til annen sylinder, for å se om feilen følger etter.

Èndte opp med å bruke en tenningsprøver fra biltema mellom hver enkelt coil/tennplugg. Både på tomgang og 3-5000rpm i gir. (med propellen av selvfølgelig):ler:

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/elektroniske-testinstrumenter/tenningsprover-2000017037

hanto1 skrev On 14.5.2025 at 12.12:

Kan godt være coil, Ikke alltid man merker så mye på tomgang. Så pluggene like ut på øvre og nedre cylindre? Hadde også sjekket bensinpumpa på motoren. Er det noen sil / bensinfilter inne i motoren?

Ingen sil eller filter som jeg vet av. Bensinpumpa ble forøvrig overhalt for 4 år siden. Men kan godt hende at noe har satt seg fast der ja. Skal sjekke hele fuel-linja når jeg har deler til det. 

subwoofer skrev On 14.5.2025 at 13.38:

Du målte kompresjon både kald og varm? Er ikke de to øverste sylindrene på ToP-motorene berykta for å gå varme, så er impeller og inntak i tipp-topp stand?

Kompresjon ble målt kald. Men kanskje jeg burde sjekke dem pånytt siden jeg har kjørt motoren en del nå. Hvis fuel er problemet er det neppe så sexy for de øverste sylinderne. Slik som Ivar sier her.

ivar skrev On 14.5.2025 at 15.56:

Husker fra min ungdom når disse motorene var mer vanlige, at en annen ting som ikke var helt uvanlig var at hvis bensinpumpa begynte å bli sliten så ble det dårlig med suppe på de øverste sylinderne.   

@dieselfan nevner ofte dynamisk flottørnivåkontroll, det burde kunne avdekke om det er det som skjer her

Hadde ca samme problem på min for mange år siden(har ikke brukt motoren siste 10 år). Motor dro til , men ville ikke over ca 2800 om jeg husker rett. Byttet da stator, trigger og rectifier og motor ble friskmeldt. Motoren kan gå helt fint uten belastning, mener stator har en høy og lav rpm  funksjon (ADI) på disse siste utgavene. Som nevnt er det greit å sjekke at motor får tilstrekkelig bensin på alle tre forgassere. Har vært en del smeltede stempler pga dette.

Frodling skrev for 20 timer siden:

Jeg mistenker også at en dyse eller lignende kan være tett i forgasserne, og at motoren derfor klarer å kjøre fint uten noe motstand, men at den ikke får nok fuel når det er motstand på propellen. Vurderer derfor å ta av forgasserne igjen å gjøre en full overhaling.

Når du hadde ut forgaserene, sjekket du at alt var ok med blad/ reedventilene?

Mvh. SAP

Frodling skrev On 13.5.2025 at 21.13:

Alt fungerte fint i ca. 10 minutter, men når jeg dro opp i plan for 2. gang falt turtallet plutselig fra 4500rpm, til ca 2-3000rpm. 

Sjekk magneter i svinghjul, når du først har det av.

Sjekk at likeretter fungerer før montering av ny stator, slik at den nye ikke blir ødelagt.

Plutselig fall i turtallet kan være både elektrisk eller bensin relatert. 

Sjekk at lufting er åpen og slange ikke i klem. Rart om en dysa plutselig blir tett under kjøring.

Kjør en runde og skru ut pluggene og se etter forskjell. Regner med at de er nye.

Se etter vann, bensin og forbrenning. Kjenn på eller mål temperatur på hver sylinder. 

Hvilke ohm verdier hadde stator, i forhold til fasit. Om det er dårlig kontakt på elektriske koblinger, gir det økt ohm i kretsen når du kobler den inn. 

Koble en tenningslampe til hver sylinder og sammenlign. Hvis to eller flere sylindere  faller ut, er problemet sannsynligvis enten statoren eller cdi. En enkelt sylinder som mister gnist, vil sannsynligvis være en defekt cdi eller coil. Hvis alle sylindere ikke gnister som de skal, indikerer det vanligvis en defekt stator.

Vanlig at det blir irr og dårlig kontakt på eldre motorer. Sjekk og rengjør alle el.forbindelser plugghette, jordinger osv.

Sjekk at trigger er montert i riktig avstand. Kan være slark i trigger opplagring.

Selco Racing skrev On 17.5.2025 at 7.00:

Sjekk magneter i svinghjul, når du først har det av.

Sjekk at likeretter fungerer før montering av ny stator, slik at den nye ikke blir ødelagt.

Plutselig fall i turtallet kan være både elektrisk eller bensin relatert. 

Sjekk at lufting er åpen og slange ikke i klem. Rart om en dysa plutselig blir tett under kjøring.

Kjør en runde og skru ut pluggene og se etter forskjell. Regner med at de er nye.

Se etter vann, bensin og forbrenning. Kjenn på eller mål temperatur på hver sylinder. 

Hvilke ohm verdier hadde stator, i forhold til fasit. Om det er dårlig kontakt på elektriske koblinger, gir det økt ohm i kretsen når du kobler den inn. 

Koble en tenningslampe til hver sylinder og sammenlign. Hvis to eller flere sylindere  faller ut, er problemet sannsynligvis enten statoren eller cdi. En enkelt sylinder som mister gnist, vil sannsynligvis være en defekt cdi eller coil. Hvis alle sylindere ikke gnister som de skal, indikerer det vanligvis en defekt stator.

Vanlig at det blir irr og dårlig kontakt på eldre motorer. Sjekk og rengjør alle el.forbindelser plugghette, jordinger osv.

Sjekk at trigger er montert i riktig avstand. Kan være slark i trigger opplagring.

Takk,

- Skal sjekke magneter i svinghjulet.

- Gjorde test av likeretter, og der målte jeg ingenting. Har bestilt ny. 

- Stator hadde som vist i bildene over, dårlige verdier på 2 av testene fra service manualen. 

- Skal sjekke trigger også når jeg først har alt av. 

IMG_7768.jpeg.33af6dc20c0948fa01e59649f3355faf.jpeg

Tror trigger ser bra ut, da stopperen til venstre treffer sperren når hendelen er fullt forover som vist på bildet. Mutter på stopperen satt også tight.

Målte motstand tidligere på trigger, og de var OK. Så jeg tror jeg kan utelukke trigger fra feilsøking.

Magnetene i svinghjulet var OK.

Venter fortsatt på ny stator og likeretter. Og satser på å prøvekjøre etter de er byttet.

Har du motornummer? Kjenner ikke motor. Så forbehold om at følgende er feil.

Angående utført måling ovenfor, tror jeg det er bedre å måle mellom henholdsvis rød og jord, og blå og jord.

Det er to high speed statorer: Rød-gnd og rød/hv- gnd, ohm 100-200 på hver.

Det er to low speed statorer: Blå-gnd og blå/hv- gnd, ohm 5100-7100 på hver.

Trigger 750-1500 ohm.

Kan være defekt high speed stator, siden den ikke går på høye turtall. Sjekk at det er god forbindelse alle steder. Slik at strømmen går der den skal. Stator og trigger produserer spenningspuls. Disse kan du måle når du drar den rundt på startmotor, kiner. Trigger 3v+, tennings spoler 100v+.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...