Jump to content

Feilsøking - Mercury ''Tower of Power'' rekke 6 90hk (1986mod) ujevnt/lavt turtall

Frodling

Recommended Posts

Hei,

I fjor satte jeg ut min Fjordling 17HT med Merc 90hk etter 2 år i opplag. Alt fungerte fint i ca. 10 minutter, men når jeg dro opp i plan for 2. gang falt turtallet plutselig fra 4500rpm, til ca 2-3000rpm og motoren begynte å ''jage'' på turtallet. 

Vanligvis klarer jeg rundt 40knop, men etter denne hendelsen har jeg bare klart rundt 20 knop, og motoren gikk svært ujevnt på 20 knop. Endte opp med å dorge inn til havn igjen:tommel_ned:

Jeg tok opp båten, og begynte å feilsøke. Jeg fikk målt kompresjon på alle sylinderne, og de var ok . Kobber elementet i noen av coil-ledningene var veldig sprø, og hadde knekt, jeg byttet coil-ledninger og tennplugger. Bare for sikkerhets skyld byttet jeg også bensinslange og bensintank. Jeg prøvde å kjøre motoren på land, og syntes turtallet var fint på tomgang. Jeg prøvde å sette ut på nytt, men jeg klarte fortsatt bare 20 ujevne knop. 

I år har jeg bestemt meg for å fikse motoren selv, så her er det jeg har gjort hittil, i tillegg til noen spørsmål jeg har:

- Det første jeg gjorde var å demontere forgasserne. Disse ble overhalt for 4 år siden, og de ser fortsatt helt ren og fin ut. Jeg sjekket flotørene og membranene i alle 3 forgasserne, og det ser helt normalt ut. 

Noen som vet om noe mer jeg kan sjekke på forgasserne? (gjerne gi meg ett nummer på vedlagt tegning fra service manualen)

ForgasserTegning.PNG.8ff1addac199700bb23eab48658ea947.PNG

- Jeg har også tatt av coilene og målt motstand. på de 4 nederste får jeg stabilt ca 900ohm med engang jeg setter + i hullet og - på minusbolten. Men på de 2 øverste må jeg ''prøve meg fram'' for å få 900ohm, og hvis jeg beveger litt på multimeter pinne skyter det opp til 2-6000ohm. 

Coil.jpg.59f52310ce10be282a7b803c2cf2d905.jpg

Er det mulig at disse 2 coilene er skyldige? Jeg tenker å sjekke med tenningsprøver før jeg bestiller nye, da disse koster svimlende 1100kr per stykk originalt.

Med mindre noen andre har en god metode for å feilsøke coiler på?

Setter pris på svar. 

2 minutes ago, Kallethekid said:

Er bensinen da 2-3 år gammel? Har du prøvd å koble til en kanne med ny bensin?

Om gasserne er rene og flottørene sjekket, har jeg liten tro på at gammel bensin halverer fart fra 40 til 20 knop!

Han har byttet slanger og tank.  Men her kan jo feilkildene være mange.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 22 minutter siden:

Om gasserne er rene og flottørene sjekket, har jeg liten tro på at gammel bensin halverer fart fra 40 til 20 knop!

Han har byttet slanger og tank.  Men her kan jo feilkildene være mange.

Jeg fikk ikke med meg at han hadde skiftet tank, beklager... Tenkte bare at det er lurt å starte med det enkleste og rimeligste. Jeg har sett motorer som nesten ikke gikk på gammel bensin, men som gikk helt fint på ny fersk. 

Husker fra min ungdom når disse motorene var mer vanlige, at en annen ting som ikke var helt uvanlig var at hvis bensinpumpa begynte å bli sliten så ble det dårlig med suppe på de øverste sylinderne.   

@dieselfan nevner ofte dynamisk flottørnivåkontroll, det burde kunne avdekke om det er det som skjer her

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...