Jump to content

Langtidslagring av EFI påhenger. Hva bør gjøres?


ths1

Recommended Posts

Hvorfor ikke selge den hvis den ikke skal brukes på mange år? Setter du de pengene i fond har du kanskje råd til en splitter ny når du trenger den igjen uten at det koster deg noe ekstra.

 

Ellers ville jeg kjørt den med 98 bensin, og enten drenere av hvis mulig eller kjøre den tom.

Ville også tatt ut tennplugger og sette inn med konserveringsspray.

God rengjøring utvendig og innvendig, fersk olje på motor og girhus og en film med 6-66 eller lignende under deksel så er du langt på vei for at motor er i samme tilstand som når du setter den vekk. 

Link to post

Det svake punktet er dysene.

Selg og kjøp ny når du er tilbake på denne planeten er det desidert beste rådet.

Å kjøre tom en EFI ville jeg aldri gjort.. da blir det god tilgang på oksygen i systemet og det som er ille blir værre.

( de som fortsatt tror at en forgasser er tom, når en har kjørt til motoren stopper må lære seg fakta )

Link to post

Takk for svarene. Motoren skal på kort varsel fungere som backup for folk som bor på øy, om hovedbåten av en eller annen grunn "forsvinner". Backup skal være tilgjengelig umiddelbart, ikke etter en anskaffelsesprosess.

 

Kjøre motoren tom, eller ikke? Hvor ugunstig er det å ha 98-bensin stående i systemet i årevis?

 

@Sturee Tenkte også på å få (totakts)olje inn i syliderene, på totaktere er jo dette vanlig konserveringspraksis. Men usikker siden en EFI-firetakter er annerledes enn en totakter. Er det en spesiell konserveringsspray?


@dieselfan Hvilken ugang gjør oksygen i systemet? En motor som er gått tom for bensin er det jo mulig å få igang igjen?

@pappa_wolf Tenker du kjøre motoren med olje i bensinen? Er dessverre ikke aktuelt å starte hvert år.

Link to post

Kjør motoren en stund  på Alkylatbensin  Denne tåler lagring meget godt ( mye bedre enn standard 98som inneholder inntil 5%etanol)

 

I gamle dager kjørte vi inn litt dreieolje/ kjøleveske ( som vi brukte på metalldreiebenker ) i vannet når vi ferskvannskjørte påhengere som skulle settes bort. la igjen en beskyttende film.

 

Ellers spray over alle kontakter etc med 6-66 eller tilsvarende så slipper man forhåpentligvis korrodering  under motorhetta.

Link to post

Egen spray ja, f.eks quicksilver sin storage Seal. Denne var spesifisert i manualen til min 250hk. Ville ikke kjørt den inn luftinntaket som på en 2t kanskje, men heller inn via tennplugger og rotert svinghjul et par ganger, da forsvinner det bare ut eksosen når motor startes igjen 
 

godt mulig det er bedre å la den stå med 98 eller alkylatbensin så ikke oksygen kommer til

Link to post
  ths1 skrev On 22.5.2025 at 8.28:

dieselfan Hvilken ugang gjør oksygen i systemet? En motor som er gått tom for bensin er det jo mulig å få igang igjen?

Vis hele sitatet  

Oksygen må til for at korrosjon/oksidasjon skal holdes i gang.

Er det minimalt med "luft" tilstede, så vil det korrodere/oksydere minimalt også.

 

Generelt, kan en forgasser tåle tørr lagring, mens et brukt EFI system ikke bør lagres tørt, eller delvis tørt.

 

Ellers, følg de gode rådene du fikk av @hanto1 og @Sturee

Alkylatbensin tåler lagring klart bedre enn 98.

Link to post
  hanto1 skrev On 22.5.2025 at 8.40:

Kjør motoren en stund  på Alkylatbensin  Denne tåler lagring meget godt ( mye bedre enn standard 98som inneholder inntil 5%etanol)

 

I gamle dager kjørte vi inn litt dreieolje/ kjøleveske ( som vi brukte på metalldreiebenker ) i vannet når vi ferskvannskjørte påhengere som skulle settes bort. la igjen en beskyttende film.

 

Ellers spray over alle kontakter etc med 6-66 eller tilsvarende så slipper man forhåpentligvis korrodering  under motorhetta.

Vis hele sitatet  

Den 98 oktan bensinen som selges hos Shell/Esso inneholder ikke noe etanol innblanding foreløpig, selv om den er merket med E5. Er vel kun noe EU krav som tilsier merkingen med E5.

Link to post
  LM 605 skrev On 22.5.2025 at 13.49:

Den 98 oktan bensinen som selges hos Shell/Esso inneholder ikke noe etanol innblanding foreløpig, selv om den er merket med E5. Er vel kun noe EU krav som tilsier merkingen med E5.

Vis hele sitatet  

Der du bor, eller over hele landet! litt skeptisk, eller har du inside info?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...