ths1 Startet 14.Mai Link til dette innlegget Startet 14.Mai Har en Suzuki DF20a som skal lagres på ubestemt tid (årevis). Den skal lagres under tak, men utendørs. Hva bør gjøres med motoren? Sitér dette innlegget Link to post
ths1 Svart 17.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai En totakter kunne man kvele i totaktsolje ved sesongslutt. Hva kan man gjøre med en EFI-motor? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai Hvorfor ikke selge den hvis den ikke skal brukes på mange år? Setter du de pengene i fond har du kanskje råd til en splitter ny når du trenger den igjen uten at det koster deg noe ekstra. Ellers ville jeg kjørt den med 98 bensin, og enten drenere av hvis mulig eller kjøre den tom. Ville også tatt ut tennplugger og sette inn med konserveringsspray. God rengjøring utvendig og innvendig, fersk olje på motor og girhus og en film med 6-66 eller lignende under deksel så er du langt på vei for at motor er i samme tilstand som når du setter den vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai ths1 skrev On 14.5.2025 at 13.31: lagres under tak, men utendørs. Hva bør gjøres med motoren? Vis hele sitatet Det er ikke bare å sette vekk og glemme en motor i to år. men som @sturee sier selg den og sett inn litt hver mnd. i forventet forbruk av bensin penger også. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dieselfan Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai Det svake punktet er dysene. Selg og kjøp ny når du er tilbake på denne planeten er det desidert beste rådet. Å kjøre tom en EFI ville jeg aldri gjort.. da blir det god tilgang på oksygen i systemet og det som er ille blir værre. ( de som fortsatt tror at en forgasser er tom, når en har kjørt til motoren stopper må lære seg fakta ) Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai Fyll 1 % totakt olje på tanken som er fylt opp med 98 oktan. Kjør motoren varm med fuel stabilizer I tanken. Og vinterkonserver den med glykol. Fyr den opp årlig på samme oppskrift. Så tåler den langtidslagring. Sitér dette innlegget Link to post
ths1 Svart 22.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai Takk for svarene. Motoren skal på kort varsel fungere som backup for folk som bor på øy, om hovedbåten av en eller annen grunn "forsvinner". Backup skal være tilgjengelig umiddelbart, ikke etter en anskaffelsesprosess. Kjøre motoren tom, eller ikke? Hvor ugunstig er det å ha 98-bensin stående i systemet i årevis? @Sturee Tenkte også på å få (totakts)olje inn i syliderene, på totaktere er jo dette vanlig konserveringspraksis. Men usikker siden en EFI-firetakter er annerledes enn en totakter. Er det en spesiell konserveringsspray? @dieselfan Hvilken ugang gjør oksygen i systemet? En motor som er gått tom for bensin er det jo mulig å få igang igjen? @pappa_wolf Tenker du kjøre motoren med olje i bensinen? Er dessverre ikke aktuelt å starte hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Kjør motoren en stund på Alkylatbensin Denne tåler lagring meget godt ( mye bedre enn standard 98som inneholder inntil 5%etanol) I gamle dager kjørte vi inn litt dreieolje/ kjøleveske ( som vi brukte på metalldreiebenker ) i vannet når vi ferskvannskjørte påhengere som skulle settes bort. la igjen en beskyttende film. Ellers spray over alle kontakter etc med 6-66 eller tilsvarende så slipper man forhåpentligvis korrodering under motorhetta. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Egen spray ja, f.eks quicksilver sin storage Seal. Denne var spesifisert i manualen til min 250hk. Ville ikke kjørt den inn luftinntaket som på en 2t kanskje, men heller inn via tennplugger og rotert svinghjul et par ganger, da forsvinner det bare ut eksosen når motor startes igjen godt mulig det er bedre å la den stå med 98 eller alkylatbensin så ikke oksygen kommer til Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai ths1 skrev On 22.5.2025 at 8.28: dieselfan Hvilken ugang gjør oksygen i systemet? En motor som er gått tom for bensin er det jo mulig å få igang igjen? Vis hele sitatet Oksygen må til for at korrosjon/oksidasjon skal holdes i gang. Er det minimalt med "luft" tilstede, så vil det korrodere/oksydere minimalt også. Generelt, kan en forgasser tåle tørr lagring, mens et brukt EFI system ikke bør lagres tørt, eller delvis tørt. Ellers, følg de gode rådene du fikk av @hanto1 og @Sturee Alkylatbensin tåler lagring klart bedre enn 98. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai hanto1 skrev On 22.5.2025 at 8.40: Kjør motoren en stund på Alkylatbensin Denne tåler lagring meget godt ( mye bedre enn standard 98som inneholder inntil 5%etanol) I gamle dager kjørte vi inn litt dreieolje/ kjøleveske ( som vi brukte på metalldreiebenker ) i vannet når vi ferskvannskjørte påhengere som skulle settes bort. la igjen en beskyttende film. Ellers spray over alle kontakter etc med 6-66 eller tilsvarende så slipper man forhåpentligvis korrodering under motorhetta. Vis hele sitatet Den 98 oktan bensinen som selges hos Shell/Esso inneholder ikke noe etanol innblanding foreløpig, selv om den er merket med E5. Er vel kun noe EU krav som tilsier merkingen med E5. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai LM 605 skrev On 22.5.2025 at 13.49: Den 98 oktan bensinen som selges hos Shell/Esso inneholder ikke noe etanol innblanding foreløpig, selv om den er merket med E5. Er vel kun noe EU krav som tilsier merkingen med E5. Vis hele sitatet Der du bor, eller over hele landet! litt skeptisk, eller har du inside info? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
LM 605 Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai -morten- skrev On 22.5.2025 at 16.10: Der du bor, eller over hele landet! litt skeptisk, eller har du inside info? Vis hele sitatet Står på Esso sin hjemmeside : Esso Synergy Supreme + bensin 98 inneholder ikke etanol. Eller Shell ( 1 st bensin 98) inneholder ikke etanol. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.