Jump to content

Hurrycane 370 med Yamaha F9,9HMH (20hk)4t, hvilken propell?

joerlend

Recommended Posts

Hakkannen skrev 4 minutter siden:

Svært farlig (for min del) å komme med slike anbefalinger @Eika, har ikke fått gjort noe som helst annet enn å lese om setback og justeringer siden 08:00 i dag😁 Interessant og spennende lesning! Har for så vidt lest en del om det tidligere, men ikke nok😄

Du skal berømmes for grundig forskning med gode og relevante tall joerlend, svært interessant👍 Kjekt å se hvordan resultatene varierer i praksis. Skal til med et prosjekt selv i sommer (eller, muligens til høsten, ting tar tid), skal prøve meg fram inspirert av deg for å få fram best mulig egenskaper på oppsettet😊

Jeg elsker jobben med dårlig innflytelse :fniser:

Setback, utforming og arbeidshøyde på propellen og vektfordeling er ett stort tema og sette seg inn i, men du verden så mye mer man kan få ut av båten kun med noen små justeringer. Tilogmed jolla til bestefar, kan bli spennende etter litt justeringer 

Hakkannen skrev Just now:

Det kan stemme godt med inntrykket jeg har av deg😁 Interessant tema dette her, setter stor pris på kunnskapen som blir delt av deg (og andre) om emnet😀👍

Det er morro når man bare kan komme med noen gode stikkord, også ser man faktisk at medlemmer gidder og undersøke litt selv og får seg ett par aha opplevelser. Når man går så grundig til verks som joerlend gjør og dokumenterer sånn som han gjør, så kommer det svært mye lærdom ut av det

Tipper det er sånn ca 527 kids med hurrycane/cyber som kommer til og få glede av den tråden her, i fremtiden

Eika skrev 6 minutter siden:

Det er morro når man bare kan komme med noen gode stikkord, også ser man faktisk at medlemmer gidder og undersøke litt selv og får seg ett par aha opplevelser. Når man går så grundig til verks som joerlend gjør og dokumenterer sånn som han gjør, så kommer det svært mye lærdom ut av det

Enig! Forhåpentligvis begynner flere å teste ut litt, tydelig effekt, også for mindre motorer og båter😊

Tenk hvordan det blir når kidsa finner ut hva de kan få til med en theri microfun, ribbene, kbs osv osv osv, for de prinsippene her hjelper ikke kun på speedbåter. 

Jeg og pappa hadde denne runda for 26år siden, når jeg kjørte rundt i seabird 500 med Evinrude xp10 og endte opp på 28knop på trykkmåleren. Fetteren min som kjørte seabird 900 med 40 Evinrude tok meg med 1-1.5 knop 

Tusen takk @Eika 🙏🏻  Dette inspirerer til videre «arbeid». 

Har lest om både cupping og setback til den store gullmedalje, og det blir definitivt veien videre etter god forklaring på hvor lite vektfordelingen har å si. Hang meg nok opp i det pga viktigheten av nettopp tyngdepunkt på fly (som ved å flytte få cm, og mm, endrer egenskaper markant).

Nå skal det anskaffes firkantede, og sikkert funderes en hel masse på hvordan dette kan gjøres smidig mtp. rom for høydejustering.

Dette er rett og slett moro!

@Hakkannen bare å gønne på😃

Har i ettertid fått info om at båten trolig ikke er en Hurricane, i hvert fall ikke original. Muligens snakker vi om en Winrace Mk1. Uten at det påvirker videre testregime😃

joerlend skrev 12 minutter siden:

Muligens snakker vi om en Winrace Mk1.

Hadde du delt bilde så hadde du spart mye tid...

En god ting er at en Winrace Mk1 er trolig et av skrogene som en mest testet mht propell, så du bør kunne få mye data fra andre med samme båt.

(om det er en Winrace ville jeg spurt Moderator om hjelp til å rette opp trådtittel, med tanke på relevanse og søkbarhet)

Liker måten du følger opp tråden din på (i tillegg til alt det andre) :tommel_opp:

Kan ikke nok om disse båtene til å si noe sikkert, og det du trenger nå er en "helt sikker" identifikasjon.

Om du ikke får noe klokkeklart på dette Forumet, kan du vurdere å sende en mail med bilder til Winrace propellers, hvor han som tegnet båten, Olle Terjesen,  fortsatt er innom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...