Jump to content

Navigere Oslo til København med seilbåt

aelan

Recommended Posts

Planen for sommer 25 er å seile Tønsberg - Køben, via Strømstad, Skagen, Læsø og Anholt.

Da seilbåten vår er reltaivt lett utstyrt, har jeg har sett litt på diverse kartplottere, men konkludert med at dette kan bli dyrt for studenter.

Spørsmålet mitt blir derfor om Orca eller Skippo-abonnement vil være tilstrekkelig for å navigere denne turen?

Vil jeg kunne bruke disse appene(iphone) med offline-kart midt ute i Skagerak/Kattegat?

Tar gjerne mot andre tips til denne turen også. :)

Det går jo, dere må ha par-tre stykker for back up, og powerbanks / gode lademuligheter. Forutsatt at disse appene har kart for hele området, og ikke bare Norge. Nettbrett er bedre, og papirkart fortsatt en fin ting. Masse annet man kan si om ruta, men venter til jeg ser du svarer, så mange nye som slenger ut ett spm og aldri logger på igjen / kommenterer / følger opp.

Vi kommer til å ha minst tre mobiler, så det skal nok holde. Har gode lademuligheter ombord.

Skulle gjerne navigert etter papirkart, men på den ruta blir vel papirkart minst like dyrt som en helt OK Ecdis, hehe.

Har dessverre ingen nettbrett..

Fra Oslo til Göteborg går jo ruta mest innaskjærs.  Der er det viktig å ha gode kart, og å følge merkingen godt.  Det er stort sett koseseiling, unntatt noen få strekk som er utsatt for bølger, samt at det kan være litt vanskelig enkelte steder hvor leia plutselig snur seg mot vinden, da er det ofte enklest å bruke motor.  Kabelferger til Malmöen og over Hamburgsund, der må man være litt forsiktig.  I fellesferien kan det være temmelig sterk trafikk.  Er man trøtt og sliten kan man droppe anker omtrent hvor som helst.  Men mobiltelefon med gode kart bør være godt nok, i allefall om man er flere slik at en kan studere kart mens en annen styrer båten.

Fra Göteborg og nedover mot Helsingør/Heslingborg er det passelig ille - et langt strekk hvor det omtrent ikke finnes øyer å gjemme seg bak, ingen ankringsplasser (bortsett fra bak Hallands Väderö, men man må regne med en del skvalping der), bortsett fra at man har noen få havner man kan besøke så er det et lengre strekk, med dominerende vind fra vest og krappe, ekle bølger - men så lenge man holder seg et stykke unna kysten, så er det dypt vann og ikke noe særlig ehov for å følge med på kartet.

Anholt er absolutt verd et besøk, hvis vindretningen tillater det.

I Øresund er det også en fordel å kunne følge med på kartet.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

aelan skrev 31 minutter siden:

Vi kommer til å ha minst tre mobiler, så det skal nok holde. Har gode lademuligheter ombord.

Skulle gjerne navigert etter papirkart, men på den ruta blir vel papirkart minst like dyrt som en helt OK Ecdis, hehe.

Har dessverre ingen nettbrett..

Et OK nettbrett koster 1-2000.(Sjekk finn/tise)

Dette bør dere prioritere og heller ha mobil til backup.

De appene du sikter til koster en del kroner for dekning i DK. Jeg har begge. Jeg har seilt tilnærmet samme rute de siste 3 år. Beste appen til best pris for dekningsområde syntes jeg er C-MAP,  god autorouting og jeg liker designet i kartet da det ser ut som papirkart. Nr 2 er Navionic Boating., men du er oppe i 1195,- / år, for korrekt dekning. Orca er bra men jeg sliter med design og lesbarhet. Alle har offlinemodus. Husk å laste ned kart for hele området før du stikker langt til sjøs. Nå skal det sies at der du ikke har dekning er det ingenting å treffe, men det er greit å se hvor du er…

Du mister trolig dekning mellom Støstad-Skagen, og mellom Læsø og Anholt. 

Det blir ikke København på oss i år, men Læsø, og Anholt blir det. 

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Captain Chaos skrev for 6 timer siden:

De appene du sikter til koster en del kroner for dekning i DK...

…Orca er bra men jeg sliter med design og lesbarhet…

Orca har gratis-app, som funker fint for kystnær seilas. Billigste abonnement med offline kart er 49€. De fleste jeg kjenner, og seilmagasiner som har testet Orca, sier at en av de største fordelene med Orca er nettopp intuitive og lett lesbare kart. 
Orca funker like godt på iOS og Android, mobiler og nettbrett. 

Redigert: gratis-versjonen av Orca har begrenset dekning i noen land, inkludert Danmark. 
https://getorca.com

Det stemmer, Danmark sitter tight på kartene sine. Danske kart gir heller ikke så detaljert info om bunnforholdene. Det er ikke bare sand hele veien, om man får lyst til å ankre opp.

Jeg ville også spandert et nettbrett. Jeg bruker Navionics, har ikke erfaring med andre. 

tobixen skrev for 8 timer siden:

Fra Oslo til Göteborg går jo ruta mest innaskjærs.

Hvis været er greit, og man vil enkelt og kjapt ned, så velger jeg utaskjærs framfor den traffikerte indre leden. 

TrikkerN Lønning skrev for 8 timer siden:

Dette bør dere prioritere og heller ha mobil til backup.

Det går fint med mobil til en slik tur med seilbåt. 

7 minutes ago, Maika said:

Hvis været er greit, og man vil enkelt og kjapt ned, så velger jeg utaskjærs framfor den traffikerte indre leden. 

Sant, sant, og om man skal innom Læsø, så blir det helt klart en omvei å gå innaskjærs.

Det kommer an på hvor mye tid man har, hvem som er med, hvor lett folk blir sjøsyk, hvordan været er og hva slags type seiler man er.  Er man regattaseiler, så er vel uttaskjærs alltid best.  Skal man på koseferietur med familie, så er alltid innaskjærs best :-)

aelan skrev 19 minutter siden:

Takk for gode svar!

Håper på å nå Køben innen fem dager. Skjønner at dette innebærer noen ganske lange etapper, men det er litt av moroa! Har totalt 14 tur/retur.

Er dette realistisk, eller litt for optimistisk?

Orca sier 42 timer og 19 minutter om jeg drar nå (Polar diagram for Bavaria 36 Cruiser). Når du drar er det ofte motvind, men hvis du står opp grytidlig (natta) kan du få gunstig vind. Jeg brukte over 30 timer på halve distansen i Skagen Race i fjor, det var mer enn nok vind men ikke så gunstig vinkel (halvparten sto av i Smögen)  IMG_7711.png.cb1b5c0d2bff9591ee4f8d505f8f11e3.png

Regn med at det er vinden meldt i kastene du vil oppleve for det meste (bortsett fra når det er for lite vind, da du ønsker deg mer). Dvs. som eksempel her: meldt vind 9 m/s - du vil oftest kjenne på 14 som meldt i kastene. Mange synes det er for mye hvis det ikke er medvindsseilas. 

IMG_7710.png.627535005f16fde75ffdfac4ec249f96.png
Dere får en fin tur, det er absolutt mulig å gjøre på fem dager, men om forholdene er ugunstige de fem dagene dere har satt av, får dere en finere, kortere, tur nedover Bästkusten. Tidsplaner, møtepunkter og seilbåt er for spesielt interesserte 😬.

lr-80 skrev for 3 timer siden:

Orca har gratis-app, som funker fint for kystnær seilas. Billigste abonnement med offline kart er 49€. De fleste jeg kjenner, og seilmagasiner som har testet Orca, sier at en av de største fordelene med Orca er nettopp intuitive og lett lesbare kart. 
Orca funker like godt på iOS og Android, mobiler og nettbrett. 

Redigert: gratis-versjonen av Orca har begrenset dekning i noen land, inkludert Danmark. 
https://getorca.com

Gratis dekning for Sverige har også begrenset varighet. Min gikk ut i dag.  Selv om jeg har planer om å faktisk kjøpe Orca Core og Pad syntes jeg kartene er for lyse/blasse og jeg kunne tenkt meg mere kontraster, men jeg syntes også appen og funksjonalitet er blant de beste. For en slik tur til DK som de planlegger mener jeg likevel at C-Map med abonnement gir mest for pengene.  

aelan skrev 1 time siden:

Takk for gode svar!

Håper på å nå Køben innen fem dager. Skjønner at dette innebærer noen ganske lange etapper, men det er litt av moroa! Har totalt 14 tur/retur.

Min Svenske venn med en "Compis 32" som vi ofte er på tur med, gjorde samme reisen fra Hvaler - Køben i fjor. Det ble en del timer med motor. Går du ruten som du selv beskriver og beregner litt motorgange, så er det svært realistisk. Da får du som regel fine vinder på returen og ikke minst nyte helmaks på Anholt, Læsø, og Skagen på hjemturen. Har dere flaks med været er Anholt og Læsø magisk, hvis ikke blir det mer tid til Ompa og pub i Skagen ;)

Høne, øl og hornmusikk!

aelan skrev for 11 timer siden:

Å satse på mobildekning  og onlinekart er langt fra bra ,,,  mye verre.

OpenCpn  og karter til No .Sv. DK  koster 1500 kr  og et nettbrett 2000

Dropper dere  1-2 tur er på by`n og laster ned  og sett dere inn i programmet er en god investering.

5 dager til København er det for å ha spise frokost i Skagen middag på Læsø og lunsj på Anholt,  forstår jeg det?  Med flaks kan det gå.

Er det et kompass om bord?  VHF? Gummibåt med plass til alle? hvor mange er dere? Alle kan seile?

@aelan ""Har totalt 14 tur/retur. Er dette realistisk, eller litt for optimistisk? ""

Hvis dere greier København på 5  dager  er det ca 220mn til Ferder hvis jeg husker rett, utaskjærs.

Har i alle år praktisert å snu når 1/2 ferien er godt,

men det er med 5 timers økter og ikke hver dag.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har minst en transport-tur hvert år til og fra sørlige Danmark, og jeg foretrekker å legge inn en eller to nattseilaser for å få unna noen nautiske når været er gunstig.

Seiler gjerne 36 timer, altså dag - natt - dag og så en natt i havn. Passer bra når jeg seiler alene.

Tønsberg - Læsø går fint med en nattseilas, så kan man ta Læsø - Anholt som dagseilas. Anholt - Køben er i lengste laget for dagseilas, men man kan jo legge inn en stopp i Helsingør f.eks.

Hvis du seiler uten AIS-mottaker kan det være ganske stressende å krysse skipsrutene, særlig rute T forbi Anholt som har det meste av trafikken ut og inn av Østersjøen.

Også nord for Skagen kan det være temmelig tett i begge retninger, der er det også separasjonssoner å passe på.

2 hours ago, aelan said:

Det kommer helt an på formålet med turen.  Det går fint an å bruke fem dager bare på å seile til Göteborg :-)

Start fra Oslo ved 3- tiden på morgenen da får dere som regel nattbrisen ut fjorden. Og den kan vare til forbi Hvaler. Ut fra det jeg har seilt:

Oslo Son ca. 7 timer.

Son Skagen ca. 24 timer. Personlig ville jeg tatt Skagen fremfor Læsø. Eller Sæby. Vær også obs hvis det kniper på tid, går an å parkere båten en plass og ta toget til Kjøben.

Osv.. 

Jeg ville tatt Jylland sydover og Bohuslän nordover. Kjøben på 2 uker er innafor med et par/tre 24 timers strekk. 

Hvis dere ikke har spesielle grunner for å oppsøke Strömstad, så er det mange steder i både Bohuslän og Danmark jeg ville prioritert høyere.

Alle steder har jo sin sjarm, men jeg ville satt Skagen høyt på lista hvis dere ikke har vært der før. Og for meg scorer både Väderöarna og Anholt høyt på natur og eventyr.

Jeg husker en gang for flere dekader siden da jeg hadde noen få uker med sommerferie og vi kjørte bil fra Oslo ned til Frankrike/Biscaya og deretter for å se på okseløpet i Pamplona.  Sammendraget av den ferieturen ble noe slikt som "vi kjørte til Frankrike, gikk ut av bilen, ble solbrent og kjørte tilbake".  Var det egentlig verd å kjøre så langt når man allikevel hadde så kort ferie?  Sikkert egentlig ikke.  Det er ikke eneste eksemplet på at vi har hatt litt for ambisiøse sommerferieplaner, også har vi endt opp med å nesten bare kjøre/haike/seile og ikke riktig fått tid til å besøke stedene vi passerte på veien.

Det går sikkert an å seile til København via Strömstad, Læsø og Anholt på fem dager - men da blir det ikke stort annet enn seiling og soving.  Dersom formålet med turen er å kose seg og se nye steder, så er en toukers ferie tilstrekkelig til å dra til Göteborg og tilbake, med mange fine stopp, oppankringer i fine uthavner og/eller besøk i gjestehavner i sjarmerende småbyer underveis.  Det er min anbefaling.  Dersom formålet med turen er å seile på ápen sjø, så har jo andre foreslått Skagen.

aelan skrev for 3 timer siden:

Hvor stor / sjøsterk er båten? Hva regner du i marsjfart og maks vindstyrke / bølgehøyde? Har du 14 dager, så ser du jo an underveis, og snur så du rekker jobben på mandag. Stor forskjel på noddvind og syd-vest når du skal hjemover.

Helt enig @Indy. Hadde det ikke vært for grensehandelen, ville Strömstad knapt eksistert. Så med god bør ville jeg tatt over til Skagen i ett jafs. Anholt er en opplevelse, spesiell plass. Havner dere i et høl som heter Grenå. Ligg rolig 1 dag og ta bussen over til Ebeltoft. Og om dere får litt god tid, dra rundt hjørnet fra Kjøben til Dragør. Den plassen er vel verd et besøk. Og på vei nordover kommer Gilleleje. Over på svenskesiden ligger Torekov (Hallands Väderö). Ungdommer må vel innom Smögen, for en våkenatt...

Dere får nok en litt heseblesende tur. Med unntak av Skagen, starter for oss Danmark syd for Anholt. Jo  lenger syd, dess bedre. 

Ahh good times 😊. Gjorde den løypa flere ganger som student. Som andre har vært inne på. Kjøben er litt ambisiøst på 14 dager om dere skal stoppe på veien 

Ville anbefalt å gå rett på Skagen. Det tar minst et par dager å være student i Skagen 🍻 så videre til Læsø. 

Hvis været og tiden er god kan dere gå på Anholt. Marstrand, Smøgen og Strømstad (om dere gidder. Eller Koster?) på vei hjem. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...