Jump to content

Navigere Oslo til København med seilbåt

aelan

Recommended Posts

aelan skrev On 15.5.2025 at 23.58:

Vi kommer til å ha minst tre mobiler, så det skal nok holde. Har gode lademuligheter ombord.

Hva har dere  mer av utstyr om bord enn 3 mobiler som vil miste dekningen.

her er dagens bilde av trafikken dere må forholde dere til.

image.png.5cd8a41bba5d06b7fff59724c0aeb44e.png

Mobil dekning i Danmark 3.

image.png.3ef26af0fef07053bce092843e730255.png

Dekning i Sverige  Telia

image.png.83858d4ccb0a2d052a860a5ac9d68205.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg er av den oppfatning at det skal være ganske forsvarlig å seile Oslo-København uten AIS-transponder, AIS-mottager, radar, og internett, så lenge man har VHF, gode lanterner, radarreflektor, og er flink på å holde utkikk.  Særlig så lenge det er dagslys - og det er det jo store deler av døgnet på sommeren.  Selv mangler jeg AIS (og baserer meg også bare på mobildekning), men jeg har radar.

Generelt sett.  Når det er godt med plass er erfaringen min stort sett at skip prøver å unngå å renne over seilbåter.  Det finnes internasjonale regler for hvordan man skal unngå sammenstøt til sjøs, og de tilsier at seilbåten om mulig skal holde stø kurs og fart mens motorbåten viker unna.  Uttaskjærs i Kattegat er det god plass.  Så lenge folka på brua ikke sover, så ser de deg på radaren i god tid, kan justere kursen noen grader mot styrbord eller babord slik at det ikke blir risiko for sammenstøt.

Det hender at folk sover på vakt, og det kan være utfordrende å vurdere avstand, fart og retning på andre båter, særlig natterstid.  Natterstid kan det også være utfordrende å få øye på andre skip (og særlig de skipene man er på kollisjonskurs med), særlig dersom det er mye bakgrunnsstøy i form av lyskilder fra land, og det er også utfordrende å kalle opp båter på VHF når man ikke vet navnet på båten.  Man kan prøve å kalle opp "ship in vicinity of xx degrees xx minutes north xx degrees xx minutes east, this is the sailing boat right in front of you".  Selv om man ikke får svar, kan det jo tenkes at noen våkner :-)

Det kan også være utfordrende å se om andre båter og skip ligger for anker eller om de forflytter seg.  De som ligger forankret må man selvfølgelig unngå å treffe, selv om man går for seil :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...