Jump to content

Navigere Oslo til København med seilbåt

aelan

Recommended Posts

aelan skrev On 15.5.2025 at 23.58:

Vi kommer til å ha minst tre mobiler, så det skal nok holde. Har gode lademuligheter ombord.

Hva har dere  mer av utstyr om bord enn 3 mobiler som vil miste dekningen.

her er dagens bilde av trafikken dere må forholde dere til.

image.png.5cd8a41bba5d06b7fff59724c0aeb44e.png

Mobil dekning i Danmark 3.

image.png.3ef26af0fef07053bce092843e730255.png

Dekning i Sverige  Telia

image.png.83858d4ccb0a2d052a860a5ac9d68205.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg er av den oppfatning at det skal være ganske forsvarlig å seile Oslo-København uten AIS-transponder, AIS-mottager, radar, og internett, så lenge man har VHF, gode lanterner, radarreflektor, og er flink på å holde utkikk.  Særlig så lenge det er dagslys - og det er det jo store deler av døgnet på sommeren.  Selv mangler jeg AIS (og baserer meg også bare på mobildekning), men jeg har radar.

Generelt sett.  Når det er godt med plass er erfaringen min stort sett at skip prøver å unngå å renne over seilbåter.  Det finnes internasjonale regler for hvordan man skal unngå sammenstøt til sjøs, og de tilsier at seilbåten om mulig skal holde stø kurs og fart mens motorbåten viker unna.  Uttaskjærs i Kattegat er det god plass.  Så lenge folka på brua ikke sover, så ser de deg på radaren i god tid, kan justere kursen noen grader mot styrbord eller babord slik at det ikke blir risiko for sammenstøt.

Det hender at folk sover på vakt, og det kan være utfordrende å vurdere avstand, fart og retning på andre båter, særlig natterstid.  Natterstid kan det også være utfordrende å få øye på andre skip (og særlig de skipene man er på kollisjonskurs med), særlig dersom det er mye bakgrunnsstøy i form av lyskilder fra land, og det er også utfordrende å kalle opp båter på VHF når man ikke vet navnet på båten.  Man kan prøve å kalle opp "ship in vicinity of xx degrees xx minutes north xx degrees xx minutes east, this is the sailing boat right in front of you".  Selv om man ikke får svar, kan det jo tenkes at noen våkner :-)

Det kan også være utfordrende å se om andre båter og skip ligger for anker eller om de forflytter seg.  De som ligger forankret må man selvfølgelig unngå å treffe, selv om man går for seil :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg ville ikke seilt ut uten papirkart. I alle fall overseilingskart/oversiktskart. Anbefaler å sjekke NV charts, der får du både papirkart og elektronisk i en pakke: f.eks. denne for Kattegat: https://nvcharts.com/seekarten/ostsee/  Fastmontert kartplotter er fine greier, skal dere satse på telefon/nettbrett sørg i alle fall å ha vanntett lomme med bånd man kan ha rundt halsen. 

Takk for gode svar!

Når det kommer til mobiltelefon er vi klare over at vi ikke har dekning store delere av overfarten, men GPS i iPhone skal allikvel fungere. Derfor tenker vi å bruke offline-kart.

I tillegg vil vi kjøpe en VHF/GPS som backup dersom GPS i tlf ikke skulle fungere, og noterer ned waypoints å seile etter. Så vet vi hvor Skagen ligger dersom vi blir usikre midt ute i Skagerrak. :glimter:

Er dog enig at TSS-områdene kan bli noe stressende, men den som ligger nord for Skagen er vel innenfor mobildekning så man kan bruke AIS inne i Orca/Skippo/C-Map?

Nettbrett tror jeg ikke vi investerer i, da vi alle har bærbar PC/Mac - men tar gjerne i mot tips/link til ENC vi kan ha på PC. Det burde vel fungere fint om man har ekstern GPS?

Vil også nevne at vi tar selve seilturen som sport - og dagene i Køben som rolig ferie. :ler: Blir nok et par 24-timers etapper.

Vi dropper nok også Strømstad på vei sydover, da vi skjønner at dette bare er omvei for marginalt billigere øl og kjøtt, hehe..

Nei, dere kan ikke regne med å ha mobildekning nord for TSS. Absolutt ikke. Men om dere legger opp slik at dere krysser i dagslys, burde det ikke være noe problem. AIS øker sikkerheten. Det er ikke umulig uten AIS heller. 

Story: Før AIS var oppfunnet kom vi fra Son direkte mot Skagen en tidlig morgen. Ute ved grensebøyene kom det en russisk rustholk fossende. Det var null vind, så vi gikk for motor med 13 hk. Umulig å kontakte holken over VHF. Jeg vek tydelig mot BB for å gi holken fri passasje. Holken giret mot SB og holdt oss i siktet. Nervene begynte å gjøre seg gjeldende. Giret mot SB, og holken fulgte etter. Til slutt la jeg meg rett bak grensebøyen. Og rustholken passerte med under 100 meters klaring. Slik oppførsel er ikke vanlig. Første og eneste gang jeg har opplevd noe slikt. Skipene som runder Skagens Rev kan holde over 20 knop, så det går nokså bra unna.

aelan skrev 1 time siden:

Nettbrett tror jeg ikke vi investerer i, da vi alle har bærbar PC/Mac - men tar gjerne i mot tips/link til ENC vi kan ha på PC. Det burde vel fungere fint om man har ekstern GPS?

Jeg har ikke kartplotter lenger, men bruker en 14" Thinkpad laptop med OpenCPN kartsystem og kart fra O-charts. Med tilkoblet GPS har du da full dekning hele veien.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Så lenge man vet hvor trafikkseparasjonssonene er, og hvor man er i forhold til dem, så er det generelt ikke mye stress, i allefall ikke hvis man slipper å krysse dem - og selv ved kryssing er det stort sett så lite trafikk at det er problemløst.  Eneste stedet hvor jeg har opplevd stor trafikk i separasjonssonen er  I Marmarasjøen.  Der kan det tidvis være vanskelig å finne en luke kun basert på øyemål.  Ihht reglene skal man krysse vinkelrett på fartsretningen, men det er jo ikke alltid mulig når man går for seil.

Den store fordelen med trafikkseparasjonssystemer er at man (stort sett) kan slappe litt mer av når man er på utsiden av dem - da trenger man ofte ikke å ta hensyn til skipstrafikken.  Men så har man tidvis andre utfordringer - slik som masse lokaltrafikk, ferger, unger i optimistjoller, fiskenett med bunnmonterte staker, oppdrettsanlegg, samt et og annet stort skip som har forvillet seg ut av trafikksystemet - men ned til København er det ikke så mye av disse tingene.  Jeg pleier ofte å seile akkurat langs ytterkanten av sonen, i "kjøreretningen".

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...