Roger jo Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai aelan skrev On 15.5.2025 at 23.58: Vi kommer til å ha minst tre mobiler, så det skal nok holde. Har gode lademuligheter ombord. Hva har dere mer av utstyr om bord enn 3 mobiler som vil miste dekningen. her er dagens bilde av trafikken dere må forholde dere til. Mobil dekning i Danmark 3. Dekning i Sverige Telia Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai Ja, vi hadde mange turer til Skagen for å se Sussi og Leo på Hotel Skansen. Det var et sinnsykt trøkk i den brakka. Hotellet er revet og Leo døde for en del år siden. Men Skagen er fremdeles en plass å besøke. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai Jeg er av den oppfatning at det skal være ganske forsvarlig å seile Oslo-København uten AIS-transponder, AIS-mottager, radar, og internett, så lenge man har VHF, gode lanterner, radarreflektor, og er flink på å holde utkikk. Særlig så lenge det er dagslys - og det er det jo store deler av døgnet på sommeren. Selv mangler jeg AIS (og baserer meg også bare på mobildekning), men jeg har radar. Generelt sett. Når det er godt med plass er erfaringen min stort sett at skip prøver å unngå å renne over seilbåter. Det finnes internasjonale regler for hvordan man skal unngå sammenstøt til sjøs, og de tilsier at seilbåten om mulig skal holde stø kurs og fart mens motorbåten viker unna. Uttaskjærs i Kattegat er det god plass. Så lenge folka på brua ikke sover, så ser de deg på radaren i god tid, kan justere kursen noen grader mot styrbord eller babord slik at det ikke blir risiko for sammenstøt. Det hender at folk sover på vakt, og det kan være utfordrende å vurdere avstand, fart og retning på andre båter, særlig natterstid. Natterstid kan det også være utfordrende å få øye på andre skip (og særlig de skipene man er på kollisjonskurs med), særlig dersom det er mye bakgrunnsstøy i form av lyskilder fra land, og det er også utfordrende å kalle opp båter på VHF når man ikke vet navnet på båten. Man kan prøve å kalle opp "ship in vicinity of xx degrees xx minutes north xx degrees xx minutes east, this is the sailing boat right in front of you". Selv om man ikke får svar, kan det jo tenkes at noen våkner :-) Det kan også være utfordrende å se om andre båter og skip ligger for anker eller om de forflytter seg. De som ligger forankret må man selvfølgelig unngå å treffe, selv om man går for seil :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Gunga Din Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai Når du kommer ned til Øresund så husk att det er TSS-trafikk separering der ! enklest for deg er å seile i Inshore Traffic Zone ! Skall jeg til Køben så legger jeg meg på dansk side i ITZ……og så følg nøye med på ferjetrafikken H-H ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krimart Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai Jeg ville ikke seilt ut uten papirkart. I alle fall overseilingskart/oversiktskart. Anbefaler å sjekke NV charts, der får du både papirkart og elektronisk i en pakke: f.eks. denne for Kattegat: https://nvcharts.com/seekarten/ostsee/ Fastmontert kartplotter er fine greier, skal dere satse på telefon/nettbrett sørg i alle fall å ha vanntett lomme med bånd man kan ha rundt halsen. Sitér dette innlegget Link to post
aelan Svart 20.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai Takk for gode svar! Når det kommer til mobiltelefon er vi klare over at vi ikke har dekning store delere av overfarten, men GPS i iPhone skal allikvel fungere. Derfor tenker vi å bruke offline-kart. I tillegg vil vi kjøpe en VHF/GPS som backup dersom GPS i tlf ikke skulle fungere, og noterer ned waypoints å seile etter. Så vet vi hvor Skagen ligger dersom vi blir usikre midt ute i Skagerrak. Er dog enig at TSS-områdene kan bli noe stressende, men den som ligger nord for Skagen er vel innenfor mobildekning så man kan bruke AIS inne i Orca/Skippo/C-Map? Nettbrett tror jeg ikke vi investerer i, da vi alle har bærbar PC/Mac - men tar gjerne i mot tips/link til ENC vi kan ha på PC. Det burde vel fungere fint om man har ekstern GPS? Vil også nevne at vi tar selve seilturen som sport - og dagene i Køben som rolig ferie. Blir nok et par 24-timers etapper. Vi dropper nok også Strømstad på vei sydover, da vi skjønner at dette bare er omvei for marginalt billigere øl og kjøtt, hehe.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Nei, dere kan ikke regne med å ha mobildekning nord for TSS. Absolutt ikke. Men om dere legger opp slik at dere krysser i dagslys, burde det ikke være noe problem. AIS øker sikkerheten. Det er ikke umulig uten AIS heller. Story: Før AIS var oppfunnet kom vi fra Son direkte mot Skagen en tidlig morgen. Ute ved grensebøyene kom det en russisk rustholk fossende. Det var null vind, så vi gikk for motor med 13 hk. Umulig å kontakte holken over VHF. Jeg vek tydelig mot BB for å gi holken fri passasje. Holken giret mot SB og holdt oss i siktet. Nervene begynte å gjøre seg gjeldende. Giret mot SB, og holken fulgte etter. Til slutt la jeg meg rett bak grensebøyen. Og rustholken passerte med under 100 meters klaring. Slik oppførsel er ikke vanlig. Første og eneste gang jeg har opplevd noe slikt. Skipene som runder Skagens Rev kan holde over 20 knop, så det går nokså bra unna. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai aelan skrev 1 time siden: Nettbrett tror jeg ikke vi investerer i, da vi alle har bærbar PC/Mac - men tar gjerne i mot tips/link til ENC vi kan ha på PC. Det burde vel fungere fint om man har ekstern GPS? Jeg har ikke kartplotter lenger, men bruker en 14" Thinkpad laptop med OpenCPN kartsystem og kart fra O-charts. Med tilkoblet GPS har du da full dekning hele veien. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Som Lars H, jeg har eldgammel PC med ekstern GPS og kartpakke i OpenCPN, hos meg som backup om det andre skulle svikte. Fungerer helt utmerket. Jeg har ikke AIS på det systemet. Inntil for få år siden kjørte jeg denne PC'en som 'kartmaskin' og radar med AIS på kartplotter. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Så lenge man vet hvor trafikkseparasjonssonene er, og hvor man er i forhold til dem, så er det generelt ikke mye stress, i allefall ikke hvis man slipper å krysse dem - og selv ved kryssing er det stort sett så lite trafikk at det er problemløst. Eneste stedet hvor jeg har opplevd stor trafikk i separasjonssonen er I Marmarasjøen. Der kan det tidvis være vanskelig å finne en luke kun basert på øyemål. Ihht reglene skal man krysse vinkelrett på fartsretningen, men det er jo ikke alltid mulig når man går for seil. Den store fordelen med trafikkseparasjonssystemer er at man (stort sett) kan slappe litt mer av når man er på utsiden av dem - da trenger man ofte ikke å ta hensyn til skipstrafikken. Men så har man tidvis andre utfordringer - slik som masse lokaltrafikk, ferger, unger i optimistjoller, fiskenett med bunnmonterte staker, oppdrettsanlegg, samt et og annet stort skip som har forvillet seg ut av trafikksystemet - men ned til København er det ikke så mye av disse tingene. Jeg pleier ofte å seile akkurat langs ytterkanten av sonen, i "kjøreretningen". Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.