subwoofer Svart 27.Mai Link til dette innlegget Svart 27.Mai Eller diodetest, da pleier det å pipe ved kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Mai Link til dette innlegget Svart 27.Mai Dårlig bevart hemmelighet at jeg er null på strøm, men har opp gjennom årene byttet en god haug med tenningslåser fordi de ikke virket eller bare virket av og til... Ganske forutsigbart fenomen er at når jeg får tåttene borti noe som ikke virker...så får jeg ikke sove før det er plukket i fillebiter. 1 Enten så er det brente nupper på kontaktflater (og da måler ofte folk mye bedre enn meg, ok med multimeter) 2 eller så er det en plastikkdings som har brukket (og da er det ikke liv) 3 eller så er det en rusten fjær som også kan være brukket (da er det ofte en slik "av-og-til" greie) Har jeg ikke en annen tenningslås å butte ut med, prøver jeg først å laske starteren forbi innslagsreleet og om alt virker da så lasker jeg til releet og virker det da, men ikke med tenningslåsen, så bytter jeg tenningslåsen... Men som nevnt, jeg kan ikke strøm. De som kan strøm må stå fram og korrigere om dette er feil. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 10.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni Er det denne tenningslåsen jeg må kjøpe dersom den må byttes? https://webshop.baadsenter.no/i7097554?srsltid=AfmBOorzFx62gja-3qOHj5TRLf-L95KhsOSfyZfnJEMt2MYKFBBlL37Y Den koster noen tusenlapper så det frister å prøve å smøre den gamle dersom det hjelper? Hjelper det å skru opp kontrollboksen og bare spraye litt smøring på tenningslåsen? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 10.Juni Link til dette innlegget Svart 10.Juni Tenkte mer i dette prisleiet: https://www.24hshop.no/kjoretoy/battillbehor/tenningsnkkel-703-82510-44-00-for-yamaha-batmotor?gad_source=1&gad_campaignid=21302503143&gbraid=0AAAAADhv47bo0SRRT-PH62RWQBWwPRx6D&gclid=CjwKCAjwr5_CBhBlEiwAzfwYuIRyrA_yWcGDXVX92fcYRMrY7AqqzsQbX1XtjGra81GnB4wk3VfkqBoCTa0QAvD_BwE Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 11.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni subwoofer skrev for 10 timer siden: Tenkte mer i dette prisleiet: https://www.24hshop.no/kjoretoy/battillbehor/tenningsnkkel-703-82510-44-00-for-yamaha-batmotor?gad_source=1&gad_campaignid=21302503143&gbraid=0AAAAADhv47bo0SRRT-PH62RWQBWwPRx6D&gclid=CjwKCAjwr5_CBhBlEiwAzfwYuIRyrA_yWcGDXVX92fcYRMrY7AqqzsQbX1XtjGra81GnB4wk3VfkqBoCTa0QAvD_BwE Takk, jeg bestilte denne men den var ikke på lager og kommer ikke før om 1 mnd. Hjelper det å skru opp og spraye på tenningslåsen? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni Skader sikkert ikke. Det kommer også litt an på om det er mekanismen eller selve kontaktene som henger. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 11.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni subwoofer skrev for 12 timer siden: Skader sikkert ikke. Det kommer også litt an på om det er mekanismen eller selve kontaktene som henger. Jeg demonterte Yamaha 703 kontrolleren og sprayet 556 på tenningslåsen og kontaktene inni der. Startet motoren et par ganger men den fortsetter å "kinne" etter den har startet. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni Den prisen på tenningslåsen fra baadsenter.no er nesten kriminell, har sett ny komplett 703-boks på en norsk nettside til 2700 senest i dag. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni dieselfan skrev On 27.5.2025 at 18.45: Har jeg ikke en annen tenningslås å butte ut med, prøver jeg først å laske starteren forbi innslagsreleet og om alt virker da så lasker jeg til releet og virker det da, men ikke med tenningslåsen, så bytter jeg tenningslåsen... Prøvde du de to forslagene mine? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 12.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni dieselfan skrev for 11 timer siden: Prøvde du de to forslagene mine? Nei, jeg vet ikke hva laske betyr. 😄 Og jeg vet ikke hvor innslagsreleet og reléet er? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 17.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni dieselfan skrev On 27.5.2025 at 18.45: Har jeg ikke en annen tenningslås å butte ut med, prøver jeg først å laske starteren forbi innslagsreleet og om alt virker da så lasker jeg til releet og virker det da, men ikke med tenningslåsen, så bytter jeg tenningslåsen... Hvor er innslagsreleet og reléet? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 23.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni dieselfan skrev On 27.5.2025 at 18.45: Dårlig bevart hemmelighet at jeg er null på strøm, men har opp gjennom årene byttet en god haug med tenningslåser fordi de ikke virket eller bare virket av og til... Ganske forutsigbart fenomen er at når jeg får tåttene borti noe som ikke virker...så får jeg ikke sove før det er plukket i fillebiter. 1 Enten så er det brente nupper på kontaktflater (og da måler ofte folk mye bedre enn meg, ok med multimeter) 2 eller så er det en plastikkdings som har brukket (og da er det ikke liv) 3 eller så er det en rusten fjær som også kan være brukket (da er det ofte en slik "av-og-til" greie) Har jeg ikke en annen tenningslås å butte ut med, prøver jeg først å laske starteren forbi innslagsreleet og om alt virker da så lasker jeg til releet og virker det da, men ikke med tenningslåsen, så bytter jeg tenningslåsen... Men som nevnt, jeg kan ikke strøm. De som kan strøm må stå fram og korrigere om dette er feil. Hvor er innslagsreleet og reléet? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 5 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5 timer siden subwoofer skrev On 10.6.2025 at 22.10: Tenkte mer i dette prisleiet: https://www.24hshop.no/kjoretoy/battillbehor/tenningsnkkel-703-82510-44-00-for-yamaha-batmotor?gad_source=1&gad_campaignid=21302503143&gbraid=0AAAAADhv47bo0SRRT-PH62RWQBWwPRx6D&gclid=CjwKCAjwr5_CBhBlEiwAzfwYuIRyrA_yWcGDXVX92fcYRMrY7AqqzsQbX1XtjGra81GnB4wk3VfkqBoCTa0QAvD_BwE Kjøpte denne og igår kom den i posten. Monterte den idag og startet motoren men det er samme problemet fremdeles. Den fortsetter å "kinne" selv om motoren har startet. Kanskje det er starteren likevel selv om den virket ok? Det som dieselfan skrev om treghet i innslagsmekanisme. "Når du strømsetter starteren så "løftes" det lille tannhjulet slik at det får inngrep med tannkransen på svinghjulet." Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Det er vel et plastdeksel over svinghjulet som også dekker Bendix-drevet, blir lettere å se hvis du tar av dette. Tannhjulet på enden av starteren skal fly opp når du vrir på nøkkelen og ramle ned igjen med en gang du slipper. Med tenninga av, prøv å vri på tannhjulet så det løfter seg, så slipper du. Det skal gå fort ned igjen. Uttørket fett, rust, støv og annet gørra kan gjøre at den går tregt tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.