Jump to content

Yamaha F40 fortsetter å kinne etter den har startet


kjetillunde

Recommended Posts

Dårlig bevart hemmelighet at jeg er null på strøm, men har opp gjennom årene byttet en god haug med tenningslåser fordi de ikke virket eller bare virket av og til...
Ganske forutsigbart fenomen er at når jeg får tåttene borti noe som ikke virker...så får jeg ikke sove før det er plukket i fillebiter.

1 Enten så er det brente nupper på kontaktflater (og da måler ofte folk mye bedre enn meg, ok med multimeter)

2 eller så er det en plastikkdings som har brukket (og da er det ikke liv)

3 eller så er det en rusten fjær som også kan være brukket (da er det ofte en slik "av-og-til" greie)

 

Har jeg ikke en annen tenningslås å butte ut med, prøver jeg først å laske starteren forbi innslagsreleet og om alt virker da så lasker jeg til releet og virker det da, men ikke med tenningslåsen, så bytter jeg tenningslåsen...

 

Men som nevnt, jeg kan ikke strøm. De som kan strøm må stå fram og korrigere om dette er feil.

 

Link to post
  • 2 uker senere...
subwoofer skrev for 10 timer siden:

Takk, jeg bestilte denne men den var ikke på lager og kommer ikke før om 1 mnd. 

 

Hjelper det å skru opp og spraye på tenningslåsen?

Link to post
subwoofer skrev for 12 timer siden:

Skader sikkert ikke. Det kommer også litt an på om det er mekanismen eller selve kontaktene som henger.

Jeg demonterte Yamaha 703 kontrolleren og sprayet 556 på tenningslåsen og kontaktene inni der. Startet motoren et par ganger men den fortsetter å "kinne" etter den har startet.

Link to post
dieselfan skrev On 27.5.2025 at 18.45:

Har jeg ikke en annen tenningslås å butte ut med, prøver jeg først å laske starteren forbi innslagsreleet og om alt virker da så lasker jeg til releet og virker det da, men ikke med tenningslåsen, så bytter jeg tenningslåsen...

Prøvde du de to forslagene mine?

Link to post
dieselfan skrev On 27.5.2025 at 18.45:

Har jeg ikke en annen tenningslås å butte ut med, prøver jeg først å laske starteren forbi innslagsreleet og om alt virker da så lasker jeg til releet og virker det da, men ikke med tenningslåsen, så bytter jeg tenningslåsen...

Hvor er innslagsreleet og reléet?

Link to post
dieselfan skrev On 27.5.2025 at 18.45:

Dårlig bevart hemmelighet at jeg er null på strøm, men har opp gjennom årene byttet en god haug med tenningslåser fordi de ikke virket eller bare virket av og til...
Ganske forutsigbart fenomen er at når jeg får tåttene borti noe som ikke virker...så får jeg ikke sove før det er plukket i fillebiter.

1 Enten så er det brente nupper på kontaktflater (og da måler ofte folk mye bedre enn meg, ok med multimeter)

2 eller så er det en plastikkdings som har brukket (og da er det ikke liv)

3 eller så er det en rusten fjær som også kan være brukket (da er det ofte en slik "av-og-til" greie)

 

Har jeg ikke en annen tenningslås å butte ut med, prøver jeg først å laske starteren forbi innslagsreleet og om alt virker da så lasker jeg til releet og virker det da, men ikke med tenningslåsen, så bytter jeg tenningslåsen...

 

Men som nevnt, jeg kan ikke strøm. De som kan strøm må stå fram og korrigere om dette er feil.

 

Hvor er innslagsreleet og reléet?

Link to post
  • 2 uker senere...
subwoofer skrev On 10.6.2025 at 22.10:

Kjøpte denne og igår kom den i posten. Monterte den idag og startet motoren men det er samme problemet fremdeles. Den fortsetter å "kinne" selv om motoren har startet. 

 

Kanskje det er starteren likevel selv om den virket ok? 

Det som dieselfan skrev om treghet i innslagsmekanisme.

"Når du strømsetter starteren så "løftes" det lille tannhjulet slik at det får inngrep med tannkransen på svinghjulet."

Link to post

Det er vel et plastdeksel over svinghjulet som også dekker Bendix-drevet, blir lettere å se hvis du tar av dette. Tannhjulet på enden av starteren skal fly opp når du vrir på nøkkelen og ramle ned igjen med en gang du slipper. Med tenninga av, prøv å vri på tannhjulet så det løfter seg, så slipper du. Det skal gå fort ned igjen. Uttørket fett, rust, støv og annet gørra kan gjøre at den går tregt tilbake.

Link to post
subwoofer skrev On 4.7.2025 at 15.03:

Det er vel et plastdeksel over svinghjulet som også dekker Bendix-drevet, blir lettere å se hvis du tar av dette. Tannhjulet på enden av starteren skal fly opp når du vrir på nøkkelen og ramle ned igjen med en gang du slipper. Med tenninga av, prøv å vri på tannhjulet så det løfter seg, så slipper du. Det skal gå fort ned igjen. Uttørket fett, rust, støv og annet gørra kan gjøre at den går tregt tilbake.

Den så jo grei ut her eller?

https://youtube.com/shorts/-cCbj-yVdsQ?si=8gU2NoIWDYjhyZae

Link to post
  • 2 uker senere...
subwoofer skrev On 4.7.2025 at 15.03:

Det er vel et plastdeksel over svinghjulet som også dekker Bendix-drevet, blir lettere å se hvis du tar av dette. Tannhjulet på enden av starteren skal fly opp når du vrir på nøkkelen og ramle ned igjen med en gang du slipper. Med tenninga av, prøv å vri på tannhjulet så det løfter seg, så slipper du. Det skal gå fort ned igjen. Uttørket fett, rust, støv og annet gørra kan gjøre at den går tregt tilbake.

Nå vil ikke tannhjulet på starteren gå ned i det hele tatt. Selv når jeg prøver å dytte den ned med et skrujern. Hva skal jeg gjøre da?

Link to post
subwoofer skrev for 5 timer siden:

Skru ut starteren, høres ut som det kan være noe fysisk galt med den. 

Må jeg skru ut hele starteren? Hvordan gjør jeg det? Er det mange skruer/deler? Noe annet enn plastdeksel over svinghjulet jeg må demontere først?

 

Når jeg har demontert starteren, må jeg skru den fra hverandre?

 

Dette er en Yamaha F40 2003 BETL

Link to post
kjetillunde skrev 22 minutter siden:

Må jeg skru ut hele starteren?

 

Det hjelper vel lite å skru ut halve;-) Det er som regel et par ledninger og to-tre skruer, så er den ute. Evt levere den inn om du er utrygg på å gjøre det selv.  Motoren kan uansett ikke brukes før dette er fikset. Samme hvem som gjør det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 37 minutter siden:

 

Det hjelper vel lite å skru ut halve;-) Det er som regel et par ledninger og to-tre skruer, så er den ute. Evt levere den inn om du er utrygg på å gjøre det selv.  Motoren kan uansett ikke brukes før dette er fikset. Samme hvem som gjør det. 

Jeg får ikke levert den inn siden den ligger ved et svaberg på hytta. 

 

Kan forresten se bare én ledning tilkoblet strteren. Burde det ikke være to?

 

Tok av plastdekselet til svinghjulet og tok bilder med tenningen av. Ser dere noe galt her? Tannhjulet burde vel være nede?

20250725_140908.jpg.a009894db840275617dcd4091dbb726b.jpg

 

20250725_140921.jpg.6d9ef46fb8b10cffcf28ad4127e173b0.jpg

Link to post
index skrev 59 minutter siden:

Det burde vært nede ja. Du kan ikke kjøre med det sånn, da brenner du starteren. 

 

Har du prøvd å smøre opp gjengene drevet går på? Under lageret der? Det skal gå så lett at det faller ned med en gang du slipper nøkkelen. 

Sjekket den før sommeren og da gled den lett ned. Kan den ha låst seg fast i den lille fjøren mellom tannhjulet og mutteren øverst? 

 

Nå fikk jeg skrudd av hele starteren og sitter på stranda med den og funderer... Er det en idé å skru av topp mutteren her?

20250725_152020.jpg.8fe4ec5f82b804e6546d70b495f06971.jpg

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...