kjetillunde Svart Lørdag 08:23 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:23 index skrev for 14 timer siden: Neida, det går sikkert helt greit. Jeg brukte en tang på tannhjulet som mothold. Tannhjulet satt fast oppi toppen og hengt seg oppi fjæren der og kuttet den i to. Kan jeg montere starteren i motoren og teste den uten den ødelagte fjæra? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart Lørdag 18:35 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:35 dieselfan skrev On 16.5.2025 at 23.49: En mulighet er treghet i innslagsmekanisme. Når du strømsetter starteren så "løftes" det lille tannhjulet slik at det får inngrep med tannkransen på svinghjulet. Jeg monterte starteren på motoren uten fjæra, men det fungerte ikke. Den må nok ha en fjær for at den skal gå ned igjen. Siden båt verksted var stengt på en lørdag dro jeg til jula å kjøpte fjærsett. Men nå får jeg ikke av top mutteren igjen. Har ikke nok mothold med tangen, for nå sitter jo ikke tannhjulet fast lengre. Må jeg demontere hele starteren for å få opp top mutteren? Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart Lørdag 19:49 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:49 Har du muttertrekker, bruk den. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
kjetillunde Svart Lørdag 19:58 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:58 Arejane skrev 8 minutter siden: Har du muttertrekker, bruk den. Har det ikke her på hytta nei... Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart Lørdag 21:23 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:23 Pleier man å demontere hele starteren for å få av toppmutteren? Med mindre man har muttertrekker? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart Mandag 13:44 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 13:44 Løsningen ble at jeg kjøpte en ny brukt starter. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Mandag 21:32 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:32 Det var en god løsning! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
fritidsfiskeren Svart Tirsdag 10:56 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:56 Supert at det ordnet seg. Et tips til å holde godt fast med tang, er å bruke en slik tang: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/sveisetilbehor/sveisetang-212059/ Selges "over alt". Genialt verktøy som holder godt fast, bedre enn man klarer med håndmakt på en "vanlig" tang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.