Eika Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai pipe skrev 1 time siden: For min del kan han godt bruke tiden sin på viktigere ting her i livet så dør ikke av spenning i mellom tiden Ikke hold pusten heller imens du venter, det er 4år siden han var pålogga sist Sitér dette innlegget Link to post
Bjarty Svart 20.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai Takker til alle som har gitt svar, jeg har fått mange og gode svar Sitér dette innlegget Link to post
Bjarty Svart 20.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai Komodo skrev On 18.5.2025 at 0.21: Forbruk per sesong kan vel være alt fra 100 liter til 30.000 liter. Men som @dieselfan sier så skjønner jeg ikke helt hvorfor du spør om dette. Skjønner jo at du lurer på hva det koster å ha en slik båt som du drømmer om, men alle kostnader knyttet til båtholdet kan variere ekstremt, deriblant dieselforbruket. Skal du finne ut hva en slik båt koster deg må du først klarlegge dine egne parametere. Det går på alt fra bruk til service, opplag kapitalkostnad osv. dieselfan skrev On 17.5.2025 at 21.49: I 5-6 knop kan en 35fot bruke 6liter/time med en motor og aksel. 6liter x 50 timer = 300 liter/sesong. Det finnes uhyggelige mengder av forbruksdata på sgs alle båt/motorkombinasjoner, jeg begriper ikke hvordan disse spørsmålene du stiller kan være til vesentlig hjelp for deg når det er så grasat uspesifikt. Du vet vel hvor mange motortimer du kommer til å ha ? Kan du ikke lage deg en liten tabell med forbruksdata for de 3-4 mest aktuelle båtene vs ditt typiske timetall ?? Brigg skrev On 17.5.2025 at 21.44: Tommelfingerregelen er vel at lurer du på hva det koster, da har du ikke råd. Frustrasjon grunnet uspesifikk spørsmål Hele poenget med uspesifikk spørsmål er å få et uspesifikk svar for å få en feeling av forskjellige erfaringer. Jeg har ingen spesifikk drømme båt, og kan lett velge båt utfra andres erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarty Svart 20.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai Hekri skrev for 23 timer siden: Her har du et forslag hvis du går med svært moderat fart. Husk det @Brigg nevnte, og at det koster ca 100 båtpenger bare å ha greiene liggende stille - vel å merke hvis du ikke har gjeld på skuta..... Takker for god info :) Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Jeg glemte dataene @Bjarty, 2x430 Volvo som flytter mange liter vann rundt og forbi 46 fot båt. Plukket opp tips fra @Bjørn Løvjomås en gang, at jo fortere du kjører, jo mer vann må du flytte fortere. Og vann er ganske tungt. Bjørn konverterte til seilbåt......... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Jeg putret ofte rundt på ca 750 rpm på begge motorer. Da hadde jeg rundt 6 knop mener jeg å huske. I den farten holdt mine 2×750 liter ganske lenge. Det kostet atskillig mere å fylle kjøleskapet med de varene jeg ønsket ombord. Innimellom ble hendlene lagt flate, siden mange mente jeg kom til å sote ned maskinene mine. Det gikk ofte to tre mnd mellom hver gang jeg presset P440 opp i plan. Var aldri tema, at de sotet. Åpnet opp å sjekket en gang. 👍 kanskje var jeg heldig med mine maskiner 🙂 Nesa på min 440 begynte å løfte seg litt på rundt 8 knop. Derfor lå jeg ofte i rundt 6 til 7 knop. Tror det var sjelden jeg fikk klage på hekksjøer. Merkelig nok har disse hekksjøene sammenheng med farten Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
hanto1 Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Trawler type er jo et mere økonomisk altenativ om man kan leve med 7-9 knop, man kan også slippe unna med en motor på enkelte. Mange gamle Princesser fungere som slike i dag med stive dieselpriser. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai 38 minutes ago, hanto1 said: Trawler type er jo et mere økonomisk altenativ om man kan leve med 7-9 knop, man kan også slippe unna med en motor på enkelte. Mange gamle Princesser fungere som slike i dag med stive dieselpriser. Ja om målet med å ha båt er lavest mulig forbruk og ikke et ønske om å gå fort, så må det være dumt å ha planende båter med store motorer som ikke er beregnet for å gå på lave turtall. Et deplassementskrog går og sikkert bedre i sjøen enn et planer skrog i sakte fart. Mange planende båter er jo også lite retningsstabil. Skjønner at noen trives i sakte fart innimellom, men hadde ikke kunnet tenke meg å eie båt der jeg måtte kjøre sakte for å spare drivstoffkostnader. På trøndelagskysten er det ganske store avstander til destinasjoner jeg liker å dra til, så i 6-7 knop ville det blitt bare kjøring i løpet av en helg. Jeg mener generelt man må ha båt etter økonomien man har og ha råd til å bruke, drifte og vedlikeholde båten. Lykke til med båtvalg! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
sap_2000 Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai hanto1 skrev 1 time siden: rawler type er jo et mere økonomisk altenativ om man kan leve med 7-9 knop, man kan også slippe unna med en motor på enkelte. Mange gamle Princesser fungere som slike i dag med stive dieselpriser. Og mange av de går litt for fort når de skal spare fuel. man kan dobble forbruket på feks 7 til 8,5 knop. Man skal ha ganske lang båt før 8-9 knop blir en økonomisk deplassementfart. på 35-45 fot begynner det som bjørn sier ofte å butte på 6,5-7,5 knop. Trawleren min dobblet forbuket fra 1 l/nm på 6,7 knop til over 2 l/nm ved 7,5 knop. altså mindre enn 1 knop økning. Har man momentan forbruksmåler som mange nyere båter har så ser man det lett. Jeg ser det samme på stort sett alt jeg kjører av båter enten det er singel eller dobbel drev, aksling eller IPS. Skal man spare fuel, så må man holde seg under skrogfarten. Som @Bjørn Løvjomås sier så ser man det lett om man snur seg. når hekksjøen går fra å være lange slake 10-15 cm til kappe, brytende 20-40 cm så vet man at det går for fort. Vann er tungt og man betaler dyrt for alle de tonnene med vann man flytter. Ofte uten en signifikant vinning av hastighet. opp i plan og 3-4 dobbel forbruket blir noe annet da man også ofte 4 dobler farten Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
subwoofer Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Et ubetydelig datapunkt fra gårsdagens test av ny motor i gammel 20-fots Draco, forbruk utlest fra EVC og hastighet fra GPS: Tomgang: 4,5knop, <1l per time 5,5 knop, 2l per time 6,0 knop, 4l per time 27 knop, 18l per time Understreker vel poenget til @sap_2000 ganske greit. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai subwoofer skrev 4 minutter siden: 6,0 knop, 4l per time 27 knop, 18l per time Understreker vel poenget til @sap_2000 ganske greit. Joa, men i 27 knop er du jo plutselig framme. Regn forskjellen på hvor lang tid du bruker på samme distanse i 6 knop, så blir ikke forskjellen så stor :-) Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Det var mest for å vise planing... I skrogfart og på vei over den øker jo forbruket 4x for en økning i hastighet på 30%. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Worry II skrev 1 time siden: Joa, men i 27 knop er du jo plutselig framme. Regn forskjellen på hvor lang tid du bruker på samme distanse i 6 knop, så blir ikke forskjellen så stor :-) Mitt poeng er mest hvor stor forskjellen kan være på feks 5,5 og 6 knop som i @subwoofer sitt tilfelle. Observerer ofte mange med større båter som kjører sakte for ikke brenne for mye fuel men kjører 1-2 knop for fort med dobbelt forbruk uten særlig vinning i tid. disse hadde hatt stor nytte av sanntids forbruksmåling. Mindre, lettere planende båter har ofte mindre forskjell i forbruk pr nm i sakte fart vs plan. De større, tyngre båtene kan gå veldig billig i lav fart men øker mye i forbruk pr nm ved litt for rask sakte fart samt i høy fart (20-25) da det er mye vann som må flyttes uansett Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
-morten- Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai 13 minutes ago, sap_2000 said: Mitt poeng er mest hvor stor forskjellen kan være på feks 5,5 og 6 knop som i @subwoofer sitt tilfelle. Observerer ofte mange med større båter som kjører sakte for ikke brenne for mye fuel men kjører 1-2 knop for fort med dobbelt forbruk uten særlig vinning i tid. disse hadde hatt stor nytte av sanntids forbruksmåling. Mindre, lettere planende båter har ofte mindre forskjell i forbruk pr nm i sakte fart vs plan. De større, tyngre båtene kan gå veldig billig i lav fart men øker mye i forbruk pr nm ved litt for rask sakte fart samt i høy fart (20-25) da det er mye vann som må flyttes uansett Ja jeg har lett båt med 300hk og får en fin graf på hastighet lyd og forbruk på 3500-3600. ca 35-40 l/t maksturtall 91 l/t. Må da ta med at jeg forflytter meg raskt og min båt går lett i plan min bruker ca 11 l/t på 7-8 knop, men hverken skrog eller propell er særlig egektivt i sakte fart, men planer lett fra 15-16 knop. Mitt viktigste insterument er sanntidsforbruk/turteller. På langtur stilles hastigheten inn etter sweetspot på forbruk. Er det fin sjø er det jo fint å masje på 28-30 knop og selv om forbruket går opp litt. Uansett ikke all verden i forhold til store tunge båter med to tørste diesler. De større båtene er ofte litt undermotoriserte også, så de må tynes litt. På min båt har jeg jo mye å gå på med en toppfartt på 42 knop. Litt urettferdig å samenlikne med dieselmotorer da de ote har mer snevert register, men bedre dreiemomentkurve Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.